Dette er en arkivert nettside. Den blir ikke oppdatert, men er tilgjengelig av hensyn til brukere som har behov for historikk. Klikk her for å gå til den nye nettsiden.

 
Grefsen Terrassehus
 Forside | Innhold | Kontakt
 
Søk Hovedmeny

Skriv innlegg - Les innlegg fra 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 - 2007 - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015

Terrassetanker

Innlegg fra 2009


Kommentarer:
Blir storheisen i DE oppgangen klar til jul? Det ble tidligere meldt at den skulle være ferdig til midten av og nå er det en stund siden. I juletider med mye pikk / pakk opp og ned hadde det jo vært fint å få et alternativ til den lille.

Mottatt: 17.12.2009 12:48
Fra: gh/E

Kommentarer:
Ungdomsgjenger i gangene: meget ofte har jeg oppservert ungdomsgjenger i gangene (spesielt i 1. etg. D-E). På kveldene i ukedagene og spesielt i helgene. Gangene er ikke oppholdsplasser. Oppfordrer alle i blokka om å be gjengene om å fjerne seg fra gangene. Noe for styret? Det er vel ikke ønskelig for noen av oss at gangene skal være faste oppholdsplasser for ungdomsgjenger. Jeg har oppservert at det ikke bare er "våre" ungdommer, men at de har med seg flere utenifra. Mye støy er det også.

Mottatt: 04.12.2009 11:04
Fra: gh

Kommentarer:
Ser at det nå parkeres biler i veien fra Grefsenkollveien ned til blokka. Her bør det vel komme opp parkering forbudt skilt så fort som mulig - så en ikke risikerer ulykker og problem med fremkommelighet/brøyting nå til vinteren.

Mottatt: 26.11.2009 18:54
Fra: gh/E

Kommentarer:
Det uler kraftig fra rørsystemene når det tappes vann fra en av leilighetene nær BC oppgangen 4. etasje.
Har blitt vekket flere ganger av "tåkeluren" grytidlig om morgenen. Hadde satt stor pris på om rørlegger kontaktes av vedkommende som har dette problemet.

Mottatt: 14.11.2009 08:01
Fra: Svein

Kommentarer:
Jeg håper de som har tegnet med tusj på teppet utenfor heisen i 8. etasje i oppgang E, skjemmes! Det er forsøpling av bomiljøet, og akkurat denne varianten har vi tidligere vært forskånet for. Det var IKKE pent.

Mottatt: 09.11.2009 19:50
Fra: Irritert beboer

Kommentarer:
FORSVINNINGSNUMMER I BILEN
Lurer på om andre har opplevd tyveri fra bilen i det siste. Selv oppdaget jeg at kun bagasjerommet var "støvsuget" for innhold, men resten av doningen var "ubesudlet". Selvsagt glad for å få lov til å beholde noe. Det som forsvant var en bag med klær og hengere med vinterkåpene mine bl.a.
Glad hvis noen har opplysninger.
Hilsen Litt Forvirret
Ps 1500 kr i finnerlønn

Mottatt: 04.11.2009 16:06
Fra: Sonja Skoge

Kommentarer:
UTRO TJENER I POSTEN - IGJEN
For et par år siden var vi i Grefsen Terrassehus plaget av tyverier fra postkassene. Det tok lang tid før vi fikk postverket til å ta dette alvorlig og ordne opp i det, men til slutt fikk vi byttet felleslåsene til postkassene, dvs. de låsene postbudet bruker for å låse opp kassene for å legge i posten. Etter at disse låsene ble byttet, ble det slutt på tyveriene. Dette taler for at kriminelle elementer hadde fått tilgang til slik postnøkkel, og kom og stjal post.
Hos oss artet det seg som at de med ujevne mellomrom kom og tok alt innholdet fra postkassen, brukte det som var av verdi og kastet resten.
Nå er dette dessverre i gang igjen.
Den 18. november kom en eldre herre og ringte på hos oss. Han hadde funnet en bunke post, hvor det meste var åpnet, i en container for hageavfall i Thorleifs Alle. Alt hadde vårt navn og adresse, og han hadde tatt seg bryet med å oppsøke oss og levere det til oss.
Vi har skrevet 26. november til postverket om dette, og bedt dem å ordne opp i saken. Det ser ut til at ingen ting har skjedd.
I dag har jeg fått melding fra et kredittkortselskap at et nytt kredittkort og en ny tilhørende PIN-kode i separat brev er blitt sendt til meg. Verken kort eller PIN-kode har kommet til meg. Nå er dette kortet blitt svindlet med uttak fra minibanker for over kr. 20 000,-.
Jeg vil derfor advare andre beboere om muligheten for at også de kan bli bestjålet. Jeg vil også be om at alle som går forbi postkassene ser etter om noen henger rundt der eller på annen måte kunne se ut som om de var i ferd med å skulle foreta seg noe uvanlig med posten.
Så er det å håpe at postverket ikke vil bruke like lang tid som sist med å ta fatt i saken - da var det helt uholdbar lang ventetid før det ble ordnet opp.
Jeg velger å være anonym i dette innlegget.

Mottatt: 04.11.2009 15:29
Fra: Anonym

Kommentarer:
IMPONERENDE GIVERVILJE TIL TV-AKSJONEN I GREFSEN TERRASSEHUS
En ungdom og en voksen gikk på søndag 18.10 i Grefsen Terrassehus og samlet inn til TV-aksjonen, som i år går til CARE-prosjektet. Dette er et prosjekt som oppretter små finansinstitusjoner for kvinner i U-land. Da kan kvinnene låne penger for å komme i gang med egne jobber, og de kan låne til andre ting familien og de selv trenger. Etter hvert setter de selv inn penger i institusjonen slik at den blir selvfinansierende- og derfor fortsetter etter at bidrag fra I-landene er slutt.
Det var en utrolig positiv holdning fra nesten alle i Terrassehuset som var hjemme på den tiden vi gikk rundt. Vi får ikke tilbakemelding om hvor mye som ble samlet inn, men vårt anslag er at beboerne i Terrassehuset til sammen ga bort i mot kr. 10 000,- til aksjonen.
Vi gikk også andre steder, og så da at det ikke var noen selvfølge å bli så positivt mottatt.
Så beboerne i Grefsen Terrassehus kan være stolte over seg selv og den solidariteten beboerne har med nødsstedte!

Mottatt: 19.10.2009 12:40
Fra: Leil. 410

Kommentarer:
Flott at lekeplassen blir fikset. Ikke minst er det fint at man har greid å få tak i en ny huske for de aller minste. Den gamle var helt utslitt. Syns ikke arbeidet har tatt så lang tid. Jeg har forstått det slik at dette har vaktmester og frivillige greid å få til innimellom andre presserende arbeidsoppgaver for sameiet vårt.

Jeg har også hørt fra de som er innvolvert i styre og stell at det vil komme nye benker og bord på plass.

Med referanse til de to foregående innleggene vil jeg si at vi i Grefsen terrassehus sameie er bra bortsjemt med et fantastisk uteområde som nesten alltid ser helt strøkent ut!

Mottatt: 03.10.2009 18:58
Fra: Espen

Kommentarer:
Så enig, så enig Tanja ! Dette er sløvt, lekeplassen er et katastofeområde, og det har ikke vært arbeidsfolk der på flere dager. Her er det åpenbart noen som kommer og går slik det passer dem, og her må styret ta affære og få fortgang.

Mottatt: 19.09.2009 23:29
Fra: Jan Rune

Kommentarer:
Jippi, det blir nye leker på lekeplassen.... eller kanskje ikke...!eller? Hvem har ansvar for dette kaos som nå er på lekeplassen, det har vært slik i en hel uke nå. Hadde det ikke gått an å få det gjort effektivt unna på en dag, max to??? Hvor skal vi leke nå?

Mottatt: 18.09.2009 15:28
Fra: Tanja

Kommentarer:
Ja. Det skjer med jevne mellomrom: Hadde vi hatt vakter som gikk vaktrunder ville slike ting bl.a bli borte. Vi ber de om å fjerne seg hvis vi merker de når vi er oppe, men det er ikke mye respekt der å få. Hilsen A blokken

Mottatt: 31.08.2009 11:07
Fra: A blokken

Kommentarer:
Flere som ble vekket i natt av at ungdommer sprang og ropte i gangene (natt til søndag)? Senest ca. kl. 0340.

Mottatt: 30.08.2009 12:30
Fra: D-blokka

Kommentarer:
Vurderer å skifte terrassedør, da den snart er umulig å skyve opp. Hvilket firma er anbefalt å bruke?

Mottatt: 17.08.2009 20:36
Fra: SN

Kommentarer:
Hva har skjedd i innkjørelsen fra Grefsenkollveien. Skal den legges om og hvorfor er høyde skiltet nede? Nå kan jo biler som ikke er kjent sette seg fast?

Mottatt: 13.08.2009 13:37
Fra: A blokken - bilkjører

Kommentarer:
Opplysning til alle dere som røyker på verandaen:
Røyken siver rett inn i stua mi i 5. etasje!! Hvis verandadøra mi er igjen kommer den sure lukta likevel inn i leiligheten gjennom ventilasjonsanlegget! Sengetøy og klær lukter surt og allergien vekkes!
Kan dere si meg hva jeg(vi) skal gjøre med dette!?
Håper på svar omgående.
Hilsen Kristian i 12b, leil. 313

Mottatt: 09.08.2009 20:30
Fra: K.E.

Kommentarer:
Kasting av sneiper og snus: Det er hyggelig å sitte ute på terrassen og kose seg i sommermånedene. Ved flere anledninger denne sommeren, har det kommet sneiper, snus-poser og spytteklyser "dalende" fra balkongene ovenfra. Dette er ikke noe hyggelig! Vennligst ta hensyn til dine naboer.

Mottatt: 02.08.2009 20:04
Fra: beboer i 1. etg.

Kommentarer:
Hei Elisabeth. Synd å lese om hærverket på sykkelen din. Vi er flere som har bedt om at det blir et sikkerhets system her, men er blitt stemt ned bl.a på grunn at det "ikke har vært behov for det før"???? Tidene har forandret seg og vi har det nå i vår egen "gård". Dette er jo internt. Vi vil få det bedre med noen som f.eks går vaktrunder fra et selskap. Det vil ikke koste en sameier en stor sum å betale i mnd eller på sameiets konto. Vi har jo en felleskonto. Å bare ha kameraer oppe er ikke alltid godt nok da de ikke kan brukes uten videre osv. Hvis man leser på nettsiden står det mange forskjellige ting som skjer hos oss. Kanskje noen burde satt igang en kampanje for at vi skal få igjennom noe. Noen påpeker at man er jo forsikret, men det er litt svakt svar spør du meg. Vi har selv hatt 2 innbrudd i våre boder og vet hva det vil vi si.

Mottatt: 29.07.2009 08:17
Fra: Kari

Kommentarer:
Hei, Jeg atter igjen blitt utsatt for hærværk på min scooter! Det hjelper aldeles ikke og ha den under presenning. Tenk at jeg måtte flytte til et av de "bedre" stedene i oslo for og oppleve dette. Nå synes jeg det er på tide dette kommer seriøst på agendaen. Sameiet bør bygge lukkede garager, eller evnt kameraovervåke området. Dette blir politianmeldt. Om det er noen som har sett/hørt noe/noen ved B/C ingangen på kveld/natt gi meg beskjed. Setet er forsøkt skåret opp med noe spisst, og dele av scooteren er stjålet, speil og registreringskilt er bøyd. MVH Elisabeth Seksjon 302

Mottatt: 28.07.2009 16:19
Fra: Elisabeth

Kommentarer:
Søppel blir til stadighet satt utenfor døra til søppelrommet i blokk E i håp om at det blir borte, antar jeg. Heldigvis for dem som setter ting der; det blir borte. Kanskje det er på sin plass å minne om at det faktisk er mulig å kaste ting på dynga selv evt. vente til det kommer container til høsten. Det er ikke nødvendig å belaste vaktmesteren med fjerning av eget søppel og skrot.

Mottatt: 26.07.2009 11:46
Fra: Fra E-blokka

Kommentarer:
Kan den eller de som kastet en blå/gul blomsterpotte ut fra E-blokka i dag vennligst melde seg?
Blomsterpotta traff heldigvis hverken barn eller voksne, men forårsaket lakkskader på minst én bil nede på gjesteparkeringen.

Mottatt: 23.07.2009 17:43
Fra: Fra E-blokka

Kommentarer:
Lyd i rørsystem!!! Hadde satt pris på om leiligheten et eller annet sted i D-blokka hadde fikset "trompetrørene". Nå har jeg blitt vekket hver natt kl 03.00 pga dette.

Mottatt: 07.07.2009 22:52
Fra: D-blokka

Kommentarer:
Informasjon om farlig hærverk på sykkel
Min sykkel har stått i en av våre avlåste sykkelboder. Da jeg hentet den en tid tilbake, oppdaget jeg at noe var galt. BREMSEKLOSSENE VAR FJERNET. Jeg tenker med gru på hva som kunne ha skjedd hvis jeg var syklet ned av Grefsenkollveien uten bremser.

Jeg ønsker dette satt inn på hjemmesiden både for å advare andre om at slikt kan skje selvom sykkelbodene er låst og kun beboerne har nøkkelkort og i håp om at de ansvarlige leser dette og tenker seg om en ekstra gang før ny hærverk begås. 2 stk bremseklosser koster kr 158. Det er et lite beløp som kan få store konsekvenser for andre folks liv og helse.

Mottatt: 09.06.2009 14:26
Fra: Mona Majgaard

Kommentarer:
Fritt fram for vindu-løsninger?
Ser at en leilighet i A-blokka har satt inn en ny vindu-løsning.
Betyr det at styret aksepterer nye fasadeløsninger?

Mottatt: 08.06.2009 10:42
Fra: Nina

Kommentarer:
Til dere som allerede har anskaffet PVR og eller HD-dekoder.

Som det ble opplyst om i informasjonsmøtet rundt ny TV-løsning og under årsmøtet vil de dekoderne som de av oss allerede har anskaffet ikke bli refundert. Den kan benyttes til TV # 2 eller legges ut til salg f.eks. på FINN.NO.

Tips: Les info fra Styret og/eller møt opp når det informeres om forskjellige tema i sameiet i stedet for å antyde at styret har gitt mangelfull informasjon.

Mottatt: 03.06.2009 09:09
Fra: Reidar - C206

Kommentarer:
Som Jens Erik har jeg også allerede HD-dekoder fra Canal Digital, og stiller meg samme spørsmål. Når den nye HD-PVR dekoderen blir levert, får vi som allerede har en dekoder, denne refundert? Fint om styret bringer klarhet i dette.

Mottatt: 02.06.2009 16:32
Fra: Svein

Kommentarer:
Enig med Nina! Bouchta holder gangene rene å fine hele året, men NÅ er de spesielt fine. Men å da er det et stort men....., hvorfor er det enda noen som driver og sykler i gangene, spiller fotball i gangene? Ikke rart at teppene ser så j.... ut etter en stund når noen ikke ser at våren og nå sommeren er kommet. Synes det hadde vært på sin plass at disse gikk ut og syklet/spilte fotball, jeg er egentlig ikke noe for dette innomhus om vinteren heller da. MEN nå er det utevær!

Mottatt: 30.05.2009 17:59
Fra: anonym

Kommentarer:
Tusen takk!
Ren og frisk duft slår i mot deg i korridorene etter at Bouchta har renset teppene. Tusen takk!

Mottatt: 28.05.2009 22:18
Fra: Nina

Kommentarer:
Jeg ser at nå skal utdelingen av PVRdekoderene (for digitalTV) begynne som vedtatt på årsmøtet. Jeg har da et spørsmål, hva med oss som allerede har skaffet oss en slik en og betaler kortavgift? Vil vi også få utlevert en PVRdekoder eller vil vi kunne bruke den vi har og få refundert det vi har betalt for den? Jeg håper styret her har en løsning som er akseptabel for oss alle.

Mottatt: 27.05.2009 10:25
Fra: Jens Erik

Kommentarer:
Det er flott med nyasfaltert innkjøring. Men i den forbindelse har skiltet som markerer fri høyde blitt tatt ned og satt opp igjen. Jeg har en bil med takboks som er nær høydebegrensningen, men som går greit gjennom porten og under det som er i garasjen. Og som hittil har gått greit under skiltet. Men nå forrige dagen skrapte jeg oppi skiltet, og fikk en irriterende stripe i takboksen! Jeg ber om at styret/vaktmester får hevet skiltet til riktig høyde så snart som mulig.

Mottatt: 21.05.2009 14:41
Fra: JAK

Kommentarer:
Grefsen Terassehus er generelt sett et fantastisk sted å bo, men mangelen på bod-/garage plass og sikkerheten rundt disse irriterer.

Når en går gjennom gangene ser en at det er flere, som har mangel på bodplass. Dette gjelder særlig for sykler til barn og barnevogner. Men også for f.eks. sykler en ikke vil sette i en felles sykkelbod.

Neste år har styret antydet at østfasedens vinduer i ganger og resposier skal skiftes.

Dette er en anledning til å gjøre noe med bodplassen i tilknytning til leilighetene. Jeg foreslår at antall vinduer i reduseres, og at disse blendes på utsiden. På innsiden utvides dagens boder utenfor leilighetene, slik at det blir en separat bod for hver leilighet, med størrelse etter leilighetsbrøk.

En slik utbygging/oppgradering har slik jeg ser det flere fordeler:
- hver enket kan sikre sine eiendeler på en bedre måte enn i dag.
- energiøkonomisk vil det gi en gevinst i forhold til at vindusflatene reduseres og isoloasjonen blir bedre.
- forbudet mot å oppbare sykler, barnevogner o.a. kan overholdes.

Selvfølgelig er det flere forhold som må avklare før en slik utbygging, som:
- forhold til brann og rømmningsveier
- at det er flere leiligheter som ikke bil få utvidet bodplass (1 og 2 etg), og hvordan eventuelle kostnader skal fordeles sett i forhold til dette.

I forbindelse med en ev. oppgradering av østfasaden vil jeg fremme dette som et forslag ovenfor styret/generalforsamling.
Jeg tror at de positive sidene ved en slik utbygging/oppgradering vil oppveie de negative.

Mottatt: 18.05.2009 10:04
Fra: Lasse Aune

Kommentarer:
Ja, og jeg tenker: Hva er egentlig poenget med sykkelbod og nøkkelsystem når syklene likevel ikke står trygt der?

Mottatt: 15.05.2009 20:09
Fra: Nils Otto

Kommentarer:
Jeg har opplevd noe tilsvarende. Hentet min sykkel i sykkelboden for kort tid siden, og giret var demontert. Det er en hel ny sykkel så det er veldig ergelig. Det betyr altså at det er sameiere med nøkkelkort som gjør dette.
Er det noen som leser dette og som får dårlig samvittighet, ta gjerne kontakt på tlf 92666324.

Mottatt: 14.05.2009 21:10
Fra: Mona Majgaard

Kommentarer:
Noen har stjålet bakhjulet på sykkelen min i sykkelboden vår. Det koster over kr 2000,- å få et nytt på plass. I og med at det ikke har vært innbrudd i selve boden, er det grunn til å tro at noen med nøkkelkort til sykkelboden er ansvarlig for ugjerningen. Det er mulig jeg er naiv, men det kunne ha vært artig å kunne stole på naboene sine. For å understreke min naivitet: Dersom den eller de som er ansvarlig for ugjerningen sliter med dårlig samvittighet, ta kontakt på tlf. 40 85 46 23, så skal vi nok bli enige om hvordan vi kan få denne saken ut av verden.

Mottatt: 07.05.2009 22:53
Fra: Nils Otto

Kommentarer:
Endelig noen som har forstått dette, et styrevedtak er tatt å da står man ved dette vedtaket når det gjelder Canal Digetal el andre. Om man SÅ ønsket et annet vedtak gjorde man som jeg når man selv ikke kunne møte på dette årsmøtet, gav min fullmakt til en som skulle gå på møtet. SÅ enkelt kunne det gjøres, eller man kunne sikkert ha sendt en skriftlig fullmakt til styret med det man ønsket, ikke kommet etter at vedtak er truffet. Sånn foregår ikke styrevedtak, jo noen, de som kommer i media!

Mottatt: 05.05.2009 22:42
Fra: Anonym

Kommentarer:
Informasjonsskiltet ved avkjøringen fra Grefsenkollveien er tatt ned ifm den nye veien.
Til tross for stramt budsjett - vil styret vurdere å "oppgradere" dette skiltet i litt mer moderne design istedet for å sette det gamle opp igjen?

Mottatt: 04.05.2009 22:56
Fra: Nina

Kommentarer:
Rydding av skråningen for vegetasjon: Kjempebra forslag, men la oss ikke rydde helt opp. Det er et fantastisk fugleliv/dyreliv bak der, noe jeg hører hver dag siden vi har soveværelse på denne siden. Vi må vel ikke ha det helt striglet?????? Nå er det tiden for småfuglene til å ruge sine små egg. Vi har selv satt ut noen rosebusker som ikke lenger passet i plantekassen så vi er ikke i mot litt rydding. Bare et lite hjertesukk fra en som trives med fuglekvitter.

Mottatt: 04.05.2009 08:45
Fra: A-blokken

Kommentarer:
Det er helt utrolig at generalforsamlingen sa nei til fiber. Det var et nei til fremtiden, og et nei til et utrolig bra tilbud som styret hadde forhandlet frem. Men jeg er enig med EI/D-blokka. Vi må respektere avgjørelsen fra generalforsamlingen. En underskriftskampanje har ikke noe for seg.

Mottatt: 28.04.2009 16:18
Fra: KT

Kommentarer:
Vi går mot sommer med stadig lysere tider. Det skulle derfor være mindre behov for elektrisk lys i korridorene. Både av hensyn til strømrekning og miljøet bør vi slå av dette lyset på dagtid.

Mottatt: 27.04.2009 08:40
Fra: Alfred Kvalheim

Kommentarer:
Synes det er veldig synd at det er noen som nå vil starte en underskrifts kampanje mot generalforsamlingens vedtak om å gå for Canal Digital. Alle hevder at de har mye erfaring, jobber hjemmefra og opplever store problemer, etc. Basert på alle innlegg må SGT ha den høyeste andel IT-eksperter i et sameie i hele Oslo. Jeg vil påstå at de fleste ikke aner hva de snakker om. Som noen har nevnt er feks. internetthastighet man opplever en konsekvens av mange forhold, ikke bare hva du får ut av boksen på veggen. Har bodd i SGT i over 25 år og hatt nett tilkobling i alle år. Jeg er meget godt fornøyd med valget som ble tatt og håper alle vil respektere avgjørelsen.

Mottatt: 24.04.2009 21:22
Fra: EI/D-blokka

Kommentarer:
Jeg måtte dessverre jobbe overtid da det var styremøte men jeg må si jeg er utrolig skuffet og frustrert over at vi ikke gikk for Viken.
Alle jeg har snakket med som har, har hatt eller har mulighet til å få Viken anbefaler dem.

Viken hadde et bedre tilbud på alle måter:
Godkjent sikker IP telefon for de ønsker trygghetsalarm
Billigere priser
Bedre internett linje
Og et mer framtidsrettet nett.

Som dere sikkert skjønner hadde min stemme gått til Viken.

Om Noen er enig med meg setter jeg stor pris på om dere sender meg en mail på jlyche@hotmail.com med hvem dere er og leilighet dere bor i så jeg kan lage en underskriftskampanje og sende inn til styret.
Dere kan også ringe meg på 920 17 417

Dette er helt tragisk
Hilsen frustrert beboer som vurderer sterkt å flytte grunnet dette tragiske valget.

Mottatt: 24.04.2009 10:20
Fra: Jan Ø. Lyche

Kommentarer:
Påstander fra Reidar Skjøthaug

Dette innlegget er skrevet av styremedlem - og styrets ansvarlige for TV og internett - Robert Gjerde.

Styret har lagt mye vekt på holde en nøktern og saklig linje m h t informasjon, selv om vi - etter en totalvurdering - har landet på å foreslå fiber, og derfor selvsagt har argumentert for det. Vi har i denne saken - og forsåvidt alle andre saker - sett på oss selv som saksbehandlere, ja, som tillitsmenn for beboerne. Det er få - om noen - i det sittende styret som har våte drømmer om høye uthastigheter eller nye ekstratjeneter som fiber vil gi. Men vi har landet på - etter en lang prosess der jeg tror alle i styret startet som fiber-skeptikere - at fiber er fremtiden, og at SGT vil gå over til fiber en eller annen gang. Spørsmålet for styret ble etterhvert om vi skulle gjøre det nå, eller vente. Eller sagt på en annen måte: Ville det lønne seg å vente, fordi kostnadene for å innstallere et fibernett ville synke i fremtiden? Vi greide å få engangskostnaden for fiber ned i 990 kroner. Jeg vil minne om at samtlige sameiere for åtte år siden betalte ca 1500 kr (hvis jeg ikke husker feil) for en oppgradering av kobbernettet til Canal Digital. Styret mener - på grunnlag av vurderinger som kan leses i årsberetningen - at det er sannsynlig at fiber kan bli dyrere ved neste korsvei.

Fiber er ingen kampsak for styret. Et nei på årsmøtet er helt greit for oss, selv om styret vil mene fiber ville vært det klokeste valget. Et nei vil spare styret for atskillig arbeid på fritiden fremover! Vi anså oss faktisk som ferdig med vår jobb i og med fremleggelsen av vårt forslag i årsberetningen. Nå fikk det være opp til beboerne å diskutere, bl.a. på hjemmesiden vår. Debatten har vært saklig og opplysende frem til nå. Skjøthaugs innlegg gjør det nødvendig for meg, som ansvarlig i styret i denne saken, å kommentere en del av hans påstander.

1) Styret vil ikke PÅLEGGE noen beboer noe som helst, slik Skjøthaug påstår - aller minst unødvendige kostnader. Styret legger frem for sameiet det tilbudet vi har ansett for å være best for beboerne.

2) Skjøthaug påstår at Viken ikke gir oss et utvidet tilbud og at ekstratjenestene som Viken tilbyr i dag har ingen relevans i dag, da det ikke ligger i opplegget. Nei, det er riktig at styret ikke har et fikst ferdig forslag i årsberetningen om bruk av f. eks. fiberoptik til alarm-løsninger før sameiet eventuelt sier ja til fiber. Det ville vært ganske oppsiktsvekkende, og ville nok møtt atskillig kritikk. Jeg tror nok de som var til stede på info-møtet, eller som har lest informasjonen som er distribuert, også stusser over påstanden om at Vikens tilbud ikke utvider tjenesten. Jeg kan nevne ett: Hva med beboerne i sameiet som nå ikke har PC, men som vil få "gratis" tilgang til internett gjennom TV? Riktignok en basisløsning, men alle disse vil f. eks. kunne ta i bruk e-post og nettbank, uten å gå til anskaffelse av PC.

3) Skjøthaug slår også fast at de som har en TV nr 2 og 3 må betale inntil 3000 kr i innstallasjonsutgifter. Informasjon om adapterløsning og gjør-selv-pakker til langt lavere pris dette ble gitt på info-møtet, og finnes også i den skriftlige informasjonen som er distribuert.

4) Skjøthaug påstår at gamle TV'er ikke kan brukes hvis vi går over til fiber. Det er rett og slett galt. Gamle TV-er kan brukes - uansett om vi velger digital-TV fra Viken eller Canal Digital.

5) Jeg skjønner forsåvidt Skjøthaugs poeng med å trekke inn "andre vedlikeholdsprosjekter", men slik han argumenterer, fremstår det som om at valg av fiber kan endre på styrets prioriteringer eller tempo i f t vedlikehold. Det vil det selvsagt ikke. Da kobbernettet ble oppgradert i 2001 var det heller aldri et poeng at generelt vedlikehold i sameiet ville lide. Slik er det heller ikke nå.

6) Skjøthaug argumenterer for å velge Canal Digital fordi vi med Viken må leie utstyr. Vel, hvis vi inngår en kollektiv avtale for digital-TV ligger det i styrets forslag at vi skal leie utstyr, også hos Canal Digital.

For øvrig er diskusjonen rundt eie/leie interressant, men - etter min mening - ikke så svart-hvit som den her gjøres. Et poeng for leie er at vi ved hver korsvei lettere kan bytte leverandør - at vi kan gå ut og ha en reell konkurranse mellom ulike tilbydere hvert tredje/femte år. På lang sikt kan derfor argumenteres for at leie kan være svært økonomisk. Til nå har også selskapene som leier ut, skiftet ut boks/PVR ca hvert 3. år med mer oppgraderte (bedre boxer). Flere beboere i SGT har også opplevd at kjøpt utstyr har brutt sammen, og vært nødt til å kjøpe nytt.

Til slutt: Styret håper den gode og saklige debatten kan fortsette, helt frem til avstemningen på årsmøtet.

Mottatt: 21.04.2009 15:05
Fra: robert gjerde

Kommentarer:
Jeg ser av forrige innlegg at "VI trenger ikke dette nå" (fiber). Jeg vil absolutt svært gjerne gå over til fiber. Det ville vært fint om debattantene ikke uttaler seg på vegne av andre, men snakker for seg selv.

Godt valg!

Mottatt: 20.04.2009 18:19
Fra: Svein

Kommentarer:
STYRET VIL PÅLEGGE OSS UNØDVENDIGE KOSTNADER VED Å FORSLÅ EN UNØDVENDIG OPPGRADERING AV KABEL NETTET SOM IKKE GIR OSS UTVIDEDE TJENESTER NÅ!!

Jeg vil gi Styret kredit for arbeidet de har lagt ned rundt denne løsningen. Det er et godt gjennomarbeidet dokument vi har mottatt og et informativt møte ble gjennomført den 17.4, MEN VI TRENGER FAKTISK IKK Å BYTTE EN TJENESTE TIL NOE SOM ER DÅRLIGERE OG SOM DE FLESTE SAMEIERE ER SVÆRT GODT FORNØYD MED.

I tillegg er dette med økonomispørsmålet svært usikker, men det om er helt på det rene at leie er alltid dyrere enn å eie. Dersom vi må betale leie for komponeneter i 5 år betaler vi vesentlig mere enn å kjøpe det og da er det ingen hensikt å leie bortsett fra ta man sprer kostnaden over flere år og det månedlige beløper er realtivt lavt.

Husk også at det kommer installasjonskostnader på ca kr. 1.000 pr. tilknyttingspunkt i leiligheten. Mange har både 2 og 3 TVer og dette betyr en unødvendig kostnad på 2-3000 kroner pr. leilighet.

Gamle TVer som ikke kan ta imot digitale signaler kan ikke benyttes, dette vil også bety en ekstra kostnad for disse dersom vi velger Viken nå. Disse kan fortsatt benyttes i flere år i eksiterende løsning.

Sameiet har mange andre vedlikeholdsprosjekter som bør prioriteres foran dette som inngangspartiene, vinduene på øst-fasaden, nye heiser i D/E, garasjeanlegget, terrassene står for tur osv.

Styret foreslår også å benytte vedlikeholdsfondet til å dekke de løpende utgiftene til vedlikehold for 2009 (dette står kun som en notis i budsjettforslaget) - DET VAR IKKE MENINGEN MED FONDET NÅR DET BLE ETABLERT. DETTE SKULLE I PRINSIPPET BRUKES TIL Å TA STØRRE PROSJEKTER

Ekstra tjenestene som Viken kan tilby i nettet har ingen relevans i dag, da det ikke ligger i opplegget at det verken skal installeres overvåkning eller andre tjenester nå.

Sameiet har heller ikke økonomi til å ta dette nå, selv om vi som sameiere må betale installasjonen for en evt. ny løsning selv, så vil dette være kostnader vi må ta inn i de totale boutgiftene våre.

Jeg er enig at fiber er en fremtidig løsning som vi på et eller annet tidspunkt i fremtiden bør gå over til, men vi trenger ikke dette nå.

Det er innholdet i tjenestene som er viktig, ikke om det er fiber eller ikke.

På dette grunnlag bør vi avvise overgang til fibernett nå fordi:

- Vi har en TV-avtale som er den beste i markedet
- Vi eier allerede eksisterende intern nett
- Vi har en internett tjeneste som fungerer svært godt og stabilt og som vil bli oppgradert i løpet av sommeren
- Vi slippe å pådra oss unødvendige kostnader
- Sannsynligheten for at kostnadene for installasjon av fiberløsning vil bli rimligere om noen år
- Vi skal ikke ta i bruk de nye tjenestene nå, da sameiet ikke har økonomi til det i dag.
- Det er dyrere å leie enn å eie
- Eksisterende løsning kan benyttes i flere år fremover uten problemer og kapasiteten på nettet vil holde i lang tid.

Benytt anledningen på årsmøtet den 23.4 til å stemme nei til forslaget da vi i dag har en utmerket kabelløsning både for TV, IP-telefoni og internett.

Dersom du ikke kan møte på årsmøtet, men ikke ønsker fiberløsning nå tar jeg gjerne imot din fullmakt i min postkasse i oppgang C/D

Still deg spørsmålet om du vil pådra deg unødvendige kostnader nå for en løsning som ikke gir deg bedre tjenester enn de du allerede har tilgang til. Standard TV tilbudet blir til og med mye dårligere enn eksisterende.

Godt valg

Mottatt: 19.04.2009 22:34
Fra: Reidar Skjøthaug, seksjon 206

Kommentarer:
BRA AVTALE MED DIGITAL KABELTV OG INTERNETT FRA VIKEN

Leser i innkalling til årsmøte for sameie at sameierstyret har forhandlet fram en god avtale med Viken Fibernett. Det er en rekke fordeler med den løsningen Viken Fibernett tilbyr med AltiBox:
- ALtibox betyr for mange 1 boks i steden for 3 (kabeltvboks, internettboks, trådløst modem).
- For noen vil Altibox være en mulighet til å få basistilgang til internett og f.eks nettbank med sin TV uten å ha egen PC.
- Det er et pluss for leilighetene med hensyn til salgsverdi å ha fibertilknytning. Tror få eiendomdomsmeglere ikke vil være enig.
- Prisen for fibertilknytning er forhandlet lavt ned av styret. Det er mulig å spekulere i at prisen for fibernetttilknytning kan gå enda lenger ned, men hvor mange hundrelapper er det realistisk å regne med?
- Vi blir eiere av fibernett etter 5 år og kan gå ut og velge leverandør på nytt.

Mener forøvrig at nå som sameiet først går over til digitaltv og skal velge leverandør og type løsning, så bør vi gjøre et valg for 5 år framover. Det er viktig med forutsigbarhet med hensyn til eventuelt kjøp av utstyr for den enkelte. Jeg mener selv at sameiet har vært litt seine med hensyn til digitaltv og noen har endt opp med å kjøpe utstyr fra Canal digital som ikke tilbyr leie av utstyr. Pluss for Viken at de tilbyr leie.

Mottatt: 19.04.2009 21:23
Fra: Leilighet 190, Espen

Kommentarer:
Jeg ser at det har blitt fjernet trær som skulle ha hindret usikten for de som bor i de lave etagene.
Jeg synes det er både meget overraskende synd at dette ikke har blitt tatt en avstemning på dette med hele sameiet. Trærne kunne fint ha vokset ved siden av hverandre i mange år til (jeg jobber med trær og beskjæring)
Men nå er altså trærne fjernet, med en rekke stubber på en meter stående tilbake. Jeg regner med at disse fjernes/freses bort? Luften fra garagen kommer til og bli mer påtrengende og det vil bli meget mer støy fra lekeplassen (flere kommer til og benytte seg av dette arealet nå som blokkene ovenfor a oppgangen straks er ferdigstilt) Jeg er overrasket og litt sjokkert over dette ikke har blitt tatt opp i plenum, må jeg nok si. Jeg vet ikke om det er planlagt ny beplanting av noe slag (?), men forventer vel nå at styret har en plan med de stubbene som står igjen? kan ikke se det står noe om dette i skrivet til neste sameiermøte. Jeg vet ikke om jeg får anledningt til og komme på dette møtet så jeg tar opp dette her til høring. Ellers håper jeg alle har hatt en fortreffelig påske :) MVH Elisabeth Jansky

Mottatt: 15.04.2009 23:37
Fra: Elisabeth Jansky

Kommentarer:
Kommentar til innlegget fra EH angående fibernett, jeg tok nok utgangspunkt i dagens månedspris, men ser at med det alternativet det er lagt opp til om en velger CanalDigital blir månedsprisen omtrent den samme. Hovedbudskapet i mitt innlegg var at det ikke er mange årene sidene det ble lagt opp nytt kabelnett i blokken og at jeg stilte spørsmålstegn om det er nødvendig å oppgradere til rent fibernett nå med de ekstrakostnader det vil gi i etableringskostnader og PVR utstyr som må erstattes. Med de fleste løsninger er det +/- både teknisk og innholdsmessig og her mener jeg det er individuelle behov som kanskje kunne vært kartlagt (noen har koblet på digitale dekodere og andre ikke - TV-bildet vil oppleves ulikt utifra dette). Det er vel ingenting som tyder på at 'presset' på leverandørene av bredbåndtjenestene vil avta i årene fremover - og at det da kan forhandles bra avtaler. Leser en kommentarer/tilbud fra CanalDigital må det jo være en grunn til at de ikke anbefaler å bytte ut til ren fiber med det kabelnett sameiet har nå - Telenor har jo lagt fiber i mange år og som de sier deler av vår løsning bygger også på fiber. Men for å ha sagt det - det er utfyllende informasjon styret har distribuert og jeg har tro på at begge løsningene er bra nok. Med Viken løsningen må vi ta kostnadene med etablering og de kostnadene hver enkelt leilighet vil ha for kabling/ekstra dekodere etc. Lykke til med valg av løsning.

Mottatt: 14.04.2009 19:29
Fra: gh/blokkE

Kommentarer:
Bare for å si det med en gang: Jeg er fiberfrelst. Jeg er nyinnflyttet, og synes det var en nedtur å skifte fra fiber til Canal Digital. Tv-bildene er klarere med fiber, og man får den bredbåndhastigheten man betaler for.

Jeg synes styret har gjort en solid jobb med å presentere saken utførlig og nøkternt. Tror gh/blokkE misforstår litt. Slik jeg leser årsberetningen blir månedsprisen den samme med Canal Digital og Viken (228 kr mot 233 kr?), men med noen færre sære kanaler hos Viken (jeg gir gladelig avkall på Boomerang, Hallmark mot å få fiber!). Det er engangsutgiften på 1000 kroner for legging av fiber som er forskjellen.

Mottatt: 14.04.2009 12:03
Fra: EH

Kommentarer:
Leste innholdsrik årsberetning. Prøver å gjøre meg opp egen mening om det er lurt å bytte til fiber nå for sameiet. Det er alltid vanskelig å spå om fremtiden og teknologi. For egen del leser jeg det som en engangsutgift på nesten 1000 kr og så en vesentlig høgre månedsavgift og litt færre kanaler. Og PVR boksen kan jeg ikke bruke lenger, men må anskaffe ny. Det er fint at en får internet inkludert - men hastigheten som oppgis er for lav til det meste og en må oppgradere abonnementet.

For egen del bruker jeg ADSL turbo fra Telenor (hastighet opptil 16000) som for tiden dekkes av arbeidsgiver - så behovet for internet fiber er der ikke akkurat nå. Det er greit at vi i sameie deler på kostnader og også får felles fordeler, men det er vel også en erkjennelse at vi har ulike behov og det virker ikke så smart at en avgjørelse om nytt kabelnett tas så raskt og uten en undersøkelse av behovet til brukerene i sameiet.

Tviler ikke på at tilbudet fra Viken fibernett er bra (og hvilken tilbyder vil ikke prøve å få foten innen for et så stort sameie), men med tanke på at sameiet har et relativt nytt kabelnett, er det litt som å kjøpe en ny og finere bil selv om den bilen en har vil fungere greit i enda noen år fremover.

Mottatt: 14.04.2009 10:54
Fra: gh/blokkE

Kommentarer:
Ungdomsgjenger: Har ved mange anledninger sett at guttegjenger oppholder seg i gangen i inngangen 1. etg, D-E. Har ved flere anledninger observert gutter i alderen ca. 16 år. Observert guttene sittende øverst i trappen i gangen D-E. Guttene er meget støyende og forsøpler mye. Har gitt guttene beskjed om å fjerne seg. Ser i innkallingen til Sameiemøtet at styret er kjent med dette (s. 16 punkt 14.4). Håper styret tar dette og får stoppet dette så ikke gangene får utviklet seg til oppholdsplass for ungdom. Viktig at vi voksne også tar tak i dette og følger med. For slik vil vi vel ikke ha det?

Mottatt: 13.04.2009 17:42
Fra: Håkon/blokkD

Kommentarer:
Enig i at det bør gjøres en grundig behov/kostnadsanalyse før beslutter å bytte leverandør. Det er ikke så lenge siden kabelnettet ble byttet ut i sameiet - og sett fra mitt behov fungerer det greit. Og som noen nevner det er det flere flaskehalser som bestemmer hvilken hastighet som oppleves til slutt.

Mottatt: 29.03.2009 10:50
Fra: gh/blokkE

Kommentarer:
Det er i behovsfasen av en anskaffelse man kan gjøre mest for å påvirke innkjøpskostnadene. Derfor er det viktig å være grundig i denne fasen, og vurdere om det foreligger et betydelig og reelt behov. Jeg tror dagens løsning dekker behovet til de aller fleste sameiere og er sikker på at sameiet har andre, større behov som bør dekkes før evt. fiberløsning. Dette prosjektet bør nedprioriteres inntil videre.

Mottatt: 27.03.2009 23:52
Fra: Lars

Kommentarer:
Er enig med Reidar Skjøthaug. Fiber er framtidas løsning på grunn av den ubegrensete kapasiteten og mulighetene det vil gi framover, men er det riktig å gå over til fiber nå? Hvis det kun er Viken fibernett som er aktuell, så kan det kanskje være lurt å vente til konkurransen blir større. og dermed prisen lavere?

Mottatt: 27.03.2009 15:16
Fra: Olaf

Kommentarer:
Ad. Internett/TV-signaler

Flott at diskusjonen er kommet i gang rundt fiber/koaksial løsning for internett. Dersom det er riktig som "Vil ha fiber" hevder og det er det ingen grunn til å betvile (se hjemmesidene til CD/GET) blir det viktigere enn noen gang å vente med oppgraderingen.

Ny teknologi og løsninger kommer hele tiden og derfor synes jeg det blir feil å velge fiber allerede nå. Hvorfor skal vi være så tidlig ute når vi tross alt har en løsning som fungerer utmerket . Hastighetene som "vil ha fiber" refererer til er bare teoretiske tall. Praksis er at vi i dag har et tilbud enten via TV-kabelen eller via ADSL som er godt nok for de aller fleste. Det kan ikke være den enkelte sameiers ansvar å sørge for at noen med hjemmekontor og som jobber med tunge billedbehandlingsløsninger skal ha optimale forhold for dette. De får tegne et eget abonnment via ADSL eller finne seg i at hastigheten ikke er optimal til enhver tid.

Det blir ingen reell konkurranse på en evt. fiberløsning, hvis det er slik at det bare er Viken som kan levere til oss nå. Så snart det blir reell konkurranse vil prisene falle og vi vil få et bedre tilbud.

Derfor mener jeg fortsatt at vi bør stemme nei til fiber nå og fortsette et par år med eksisterende løsning før vi oppgraderer.

SGT bør prioritere andre vedlikeholdsprosjekter som inngangspartier, oppussing av korridorer, vinduer på øst fasade, nye heiser i D/E, sikkerhet i garasjeanlegget osv. fremfor en unødvendig oppgradering til fiberløsning nå.

I dag hvor kanskje mange merker finanskrisen på kroppen vil jeg anmode Sameiet om å begrense kostnadsutviklingen i størst mulig grad for hver enkelt sameier.

Mottatt: 25.03.2009 09:14
Fra: Reidar Skjøthaug

Kommentarer:
Eksperter kan også ta voldsomt feil og i tillegg komme med villedende informasjon. Ja Ja Man må bare ikke blande sammen kapasitet i en kabel og hva som faktisk overføres gjennom den. Hvorfor får vi ikke muligheten til å bestille 60 mbit/s (GIGA) internettlinjere som det flittig annonseres på Canal Digitals hjemmesider og må nøye oss med inntil 20mbit/s ned og maks 3 Mbit/s opp!!!? Ser på nettet at Altibox leverer 1000Mbit/s til en kunde i Drammen. Hvis jeg har 6000 Mbit/s i tv-kabelen skulle det vel ikke være noe problem å tilby mer? Sannheten er vel at koakskabelen deles mellom hele nabolaget og det skulle bare mangle at kabelens teoretisk kapasitet er såpass stor. Når CDs plattform oppgraderes kan man vel håpe på noe større linjer men dog vi deler alle fortsatt den samme kabelen. Jeg vil ha en egen fiberkabel helt frem og som gir meg stabilitet samt mer fart!!!

Det er vel kanskje litt spesielt at både GET og Canal Digital nå også leverer over fiber. Hvorfor kan ikke vi få tilbud om det i stede for å fortsette? http://www.canaldigital.no/Kundeservice/Kabel-tv/Produktinformasjon/fiberomrader/

Videre ser jeg på Telenors sider (CDs eier) at de nå også holder på med fiber:
http://www.telenor.no/privat/internett/abonnement/bredbandfiber/

Utdrag fra teksten:

Bredbånd over fiber:
Dette er fremtidens løsning for informasjon, kommunikasjon og underholdning i hjemmet. Med ny fiberteknologi skal vi nå tilby tv, bredbånd og telefoni via samme kabel.

Oppsumerer ganske enkelt:
Det er like tøft å si at en bil med forhjulstrekk er bedre til å komme seg frem med sammenlignet med en bil som har firhjulstrekk. Får jeg muligheten og har valget er det ikke noe tvil. Jeg foretrekker heller firhjulstrekker, med viten om at jeg er rustet for det som måtte komme på turen.

Mottatt: 23.03.2009 16:09
Fra: Vil ha fiber

Kommentarer:
Hei Tina

Noen kommentarer til ditt innlegg:

Jeg bruker daglig hjemmekontor på kveldene, og dette er noe operatørene kaller "travel time". Dvs det er da det er flest brukere på nettet samtidig. Jeg merker absolutt ingenting til ustabilitet eller dårlig hastighet. Og jeg behandler også relativt store filer over nettet. Hvilken hastighet er det du har fra CD?

Det er også viktig å merke seg at selv om noen opplever "treg og ustabil" linje så trenger ikke nødvendigvis være pga internettlinjen. Dette kan, og ofte kommer det av andre årsaker som f.eks:

1. PC:
Dersom man behandler store tunge filer vil det være avgjørende hvor kraftig pc man har. Man kan ha verdens beste bredbånd, men ved store tunge filer så kan pc'en være en begrensende faktor.

2. Intern-nettet hjemme hos bruker
Benytter man en trådløsruter så har denne en begrensning imot et kablet intern nettverk. Hastigheten på det trådløse nettverket blir påvirket av signalstyrke og om det er flere naboer som også har trådløse nettverk. Dersom naboenes tradløse netteverk benytter samme radiokanal eller nærliggende, vil dette kunne skape interferens som igjen gjør at brukeren får dårligere hastighet.
Man ser også på ulike tester at ulike fabrikat av trådløs ruter gir svært ulikt resultat.

3. Internettlinjen
Her vil man kunne oppleve nedsatt hastighet dersom nettet går i sperr, dvs ikke nok kapasitet. Som sagt så opplever jeg ikke dette. Og jeg vet at Telenor har det kraftigste transportnettet i Norge, og er godt rustet mot at nettet går i sperr.

4. Hjemmekontor løsning fra arbeidsgiver.
Et viktig punkt som mange glemmer er at den opplevde hastigheten avhenger ofte av hvor man henter informasjon/ filer fra. En hjemmekontor løsning som er bygget opp av servere må på en eller annen måte ha kontakt med internett. Arbeidsgiver/ leverandør kjøper da kapasitet til internett for å kunne tilby dette. Denne kapasiteten er IKKE ubegrenset da dette er kostbart. Når flere bruker samme hjemmekontorløsning så betyr dette at disse må dele kapasiteten som er tilgjengelig fra arbeidsgivers hjemmekontorløsning. Så igjen selv om man opplever treghet så trenger ikke dette nødvendigvis være internettlinjen som er årsaken.

Ville med dette innlegget uten å bli for teknisk, belyse at ofte er det andre årsaker som kan sette en begrensning på opplevd hastighet på intrenettlinjen.

Å hevde at denne overgangen er som overgangen fra svart-hvitt TV til farge-TV er så langt unna sannheten man kan komme. Faktisk så er fakta at per dags dato så har vi høyere kapasitet tilgjengelig i Kabeltv kabelen (6000 Mbit/s) enn den vi vil få tilgjengelig med Viken (100 MBit/s). Så det er ikke korrekt at kabeltv løsningen ikke er fremtidsrettet. en vil være tilstrekkelig i mange år fremover. Dessuten foregår det også utvikling på dette området slik at kapasiteten vil bli økt ytterligere.

Så den riktige fremstillingen blir derfor at overgangen blir omtrent som å gå fra farge-TV til farge-TV.

Mvh
FP

Mottatt: 20.03.2009 21:23
Fra: FP

Kommentarer:
Det er mulig Reidar S jobber i et IT-firma, men han kan ikke ha vært særlig nøyaktig da gangene han har målt hastigheten på internett. Den varierer voldsomt her i huset, antagelig fordi det av og til er svært mange på nettet samtidig. For meg er det til stor irritasjon. Jeg jobber mye hjemmefra, blant annet med behandling av store bildeflater, og opplever ofte at den utgående teknologien Canal Digital bruker ikke er til å stole på. Særlig er det problemer med hastigheten ut. Og på kundeservice får jeg ingen hjelp. For dem som bruker nettet kun til å surfe litt å betale regninger er nok Canal Digital bra nok. Men for oss som jobber mye hjemmefra og er avhengig av stabile leveranser er fiber den eneste løsningen. Fiber er fremtiden. Det er omtrent som overgangen fra svart-hvitt TV til farge-TV. Hurra for et fremsynt styre!

Mottatt: 20.03.2009 18:37
Fra: tina

Kommentarer:
Fibernett i SGT - Er vi tjent med å bytte allerede nå?

Takker Styret for at de bl.a. jobber med å forbedre servicen til sameierne. Flott at de også sammenligner ny teknologi med det de kaller "gammel teknologi". Imidlertid er jeg usikker på om SGT er modne for å bytte infrastruktur allerede nå. Det er ikke mange år siden vi oppgraderte TV-nettet vårt til stjenenett og muligheten for digitale tjenester gjennom Canal Digital.

Konsekvensen tror jeg vil være svært kostbar for mange, da de som har digital dekoder fra Canal Digital må kjøpe ny ved overgang til fiber, dersom ikke Styret har ordnet med at Viken betaler for de nye dekoderne, slik Canal Digital gjorde da vi byttet sist gang. Det samme gjelder for kabelmodemen for internett via TV-kabelen.

Undertegnede, som jobber i IT bransjen hos en ledende leverandør av infrastruktur tjenester, opplever at mitt bredbånd tilbud gjennom Canal Digital er svært stabilt og gir den hastigheten og oppetiden jeg betaler for. Jeg kjører ofte et måleprogram for å sjekke at hastigheten er innenfor grenseverdiene og det er den stort sett hver gang jeg tester. Etter alle solemerker tilfredsstiller vårt eksisterende nett krav til stabilitet og hastighet.

For sameiere som ønsker en annen tilknytting enn TV-kabelen for internett kan man velge ADSL og her er det flere tilbydere å velge mellom.

Eksisterende løsning kan også benyttes dersom SGT ønsker en egen beboer TV-kanal. Vi trenger ikke fiber for å få til det.

Foreløpig kjenner vi ikke kostnadene ved å bytte fra std. kabel til fiberkabel, men jeg er sikker på at dette vil medføre en betydelig kostnad for alle, noe som på nåværende tidspunkt virker unødvendig.

Det er helt sikkert andre vedlikeholdsprosjekter i huset som bør ha prioritet fremfor dette, f.eks. inngangspartier, nye heiser D/E, vinduer på øst-fasaden, terrassegulv, garasjeanlegget osv.

Tross alt har vi i dag en løsning for digital TV og Internett som vil være konkurransedyktig i mange år fremover både hva hastighet og stabilitet angår - og det er det viktigste. I tillegg vil vi spare både fellesskapet og den enkelte sameier for store utgifter ved å beholde eksisterende løsning.

Foreslår derfor at vi ikke støtter Styrets forslag.

Reidar Skjøthaug,
seksjon C206

Mottatt: 20.03.2009 12:28
Fra: Reidar Skjøthaug

Kommentarer:
Vi har hatt innbrudd i garasjen i D-blokka natt til i dag eller i går, der verdifulle ski og sykler ble stjålet. Er det noen fler som har hatt innbrudd?

Mottatt: 12.03.2009 17:25
Fra: FP

Kommentarer:
Sitter her i 8. etasje og tenker på vårt flate tak. Hvor mye snø er det oppå der og hvor mye tåler det?
Huset er jo fra før 1980. Det ble sagt på nyhetene at alle hus bygd før det måtte måke takene sine.
Enten hører jeg en snøfreser mens jeg prøver å våkne en dag, eller så hører jeg det knaker over meg. :-)

Hilsen en høyt oppe.

Mottatt: 04.03.2009 00:43
Fra: HS

Kommentarer:
Enig med siste innlegg. Flere ganger har viktigheten av å ikke oppgi koden til taxisjåfører etc. vært understreket her på siden, mens det er frislipp når det gjelder meglere og ved arrangementer i sameiestua. Da er den klistret opp på alle inngangsdører som finnes i huset.

Mottatt: 03.03.2009 19:48
Fra: C-blokka

Kommentarer:
Jeg må si jeg finner det svært merkelig at koden på inngangsdøren står på visningsskilt ved døren når det er visning i sameiet (i dette tilfellet blokk A, søndag 1 mars 2009).
Jeg har selv hatt en del visninger i sameiet ved tidligere andledninger og har aldri benyttet den interne koden for at folk som skal på visning skal få komme inn.
Hilsen en som synes det er fantastisk å bo her ;o)

Mottatt: 01.03.2009 18:49
Fra: AM

Kommentarer:
Kjeltringer har i natt 27/2 stjålet skiltene på bilen min i åpen garasje under D-blokka.

Mottatt: 27.02.2009 19:01
Fra: GS

Kommentarer:
Er helt enig med tidligere nevnte innlegg. Helt skjønt å komme hjem med bilen hver dag og vite at det er noen som måkt våre veier. Har kontor i byen og det er ingen lett sak å komme frem noen steder i Oslo for tiden. Tusen takk til de som står på. OBS det faller litt is fra ett eller annet sted over A inngangen til de som går der i garasjen, som ikke er bra å få i hodet. Gå heller tidligere under tak.

Mottatt: 26.02.2009 11:33
Fra: Kari

Kommentarer:
Jeg vil bare slutte meg til kommentarer om at brøytingen i SGT er byens beste. Jeg kjører til og fra jobb hver dag og forserer store snømengder i gater og på parkeringsplasser - og når jeg kommer hjem til SGT er alt bare fint brøytet uansett tidspunkt.

Mottatt: 25.02.2009 20:38
Fra: Mona

Kommentarer:
Har kavet meg gjennom enorme snømengder rundt omkring i Oslo, og konkluderer med at SGT har byens beste brøyting!! En stor takk til vaktmesteren og beredskapsgruppa for utført snømåking!

Mottatt: 25.02.2009 16:10
Fra: Nina

Kommentarer:
CNN

Jeg har Digital Dekoder og har fortsatt CNN. Dersom du ikke har digital grunnpakke så er det nok det som er årsaken.

Mottatt: 23.02.2009 20:13
Fra: FP

Kommentarer:
CNN har falt ut

CNN har falt ut hos meg for over en uke siden. Har søkt etter den på nytt, men finner den ikke igjen.
Ønsker å finne ut om dette også gjelder andre, eller det bare er hos meg. Har ringt Canal Digital, men ble ikke noe klokere av det.

Mottatt: 23.02.2009 17:31
Fra: GS

Kommentarer:
Faretruende mye snø i terrassekassene.

Jeg har aldri før sett så mye snø i terrassekassene, Når det smelter må det jo bli oversvømmelse. Er det noen som har ideer om hvordan man skal kvitte seg med den på best mulig måte? Det er ikke lett å bruke spade når man ikke har en hage å kaste snøen i.

Mottatt: 22.02.2009 22:37
Fra: Grefsenbeboerske

Kommentarer:
Ser at det er tid for utdeling av telefonkataloger igjen. Observasjon de siste årene er at mange av dem blir kastet uten å bli åpnet. Siden myndighetene ikke har pålagt leverandøren å bare dele ut til dem som direkte ber om dem, oppfordrer jeg de som ikke trenger den å reservere seg:

http://www.telenor.no/privat/telefoni/tjenester/sikkerhet/katalogreservasjon/index.jsp

Mener å ha lest at katalogene produseres i Tyskland, så det blir en lang "unødvendig" transport av de katalogene som bare kastes i søpla uten å åpnes og gir ekstra kostnader for avhendig.

Mottatt: 01.02.2009 11:59
Fra: gh/E-blokka

Kommentarer:
Veldig artig å lese synspunktene til internett-ekspertene !! Som 100% amatør ramler jeg av etter coax'en...

Mottatt: 26.01.2009 09:48
Fra: Nina

Kommentarer:
Takk for et fyldig tilsvar. Jeg uttalte meg ikke om hvordan situvasjone for hjemme brukeren er i dag. Men ett stykke frem i tid. 5-10 år eller lengre. Det og legge om til ny tilbyder er vel en investering for fremtiden?
Selvfølgelig vil det være mulig og bytte leverandør om 2-3 år hvis det trengs. Men blir ikke det dyrere enn og gjøre det nå? Selv om Canal Digital bare benytter coax de siste meterne, så vil jo det si 2 konverteringer av signalet. Fra fiber til coax, så fra coax til PVR-TV og coax til kabel modem (enkelt forklart). Plus at det alltid vil være høyere tap på coax kabel siden den er laget av kobber. Slik jeg har skjønt det, leveres signal på fiber helt inn i leiligheten og selve konverteringen skjer i routeren man har hjemme. Du får da enklere signal vei. Hvis man er en stor bruker av internett, vil man også merke fordelen med full duplex. Skal ikke uttale meg om hva kjerne nettene til de forskjellige tilbyderene gir av hastighet. Det kjenner jeg litt for lite til, men det jeg vet er at det meste går gjennom Sverige og vi er derfor litt prisgitt vår nabo i øst. Hastigheten til PVR boksene kommer garantert til og bli bedre ettervært som nye utgaver kommer. Er ikke særlig imponert over zappe hastigheten til flat tv'n min. Den gamle CRT tv min var mye bedre der. Spontant skifte av kanal. Kanskje 2 tv hjelper!!

Uansett blir det jo spennende og se hva løsningen blir.
Heng dere på folkens og kom med synspunkter om saken.

Mottatt: 25.01.2009 14:17
Fra: Atle Ihlen

Kommentarer:
Det å tro at fiber er overlegent coax (kabeltv) pr dags dato, til bruk for hjemmeunderholdning, er ikke korrekt. Det er riktig at det er mulig å overføre større kapasiteter med fiber og det er derfor fleste nettleverandører inkl Canaldigital har fibret opp store deler av transport nettet. Det er kun de siste "metrene" som Canal Digital benytter coax, og der er det mer enn nok kapasitet for dagens og morgendagens tjenester.
Les mer her: http://www.canaldigital.no/Internett/Bredband/Temasider/Fakta/Hva-med-fiber

Det blir også nevnt lynrask Internett som en fordel med fiber, men jeg mener at internetthastighetene i dag på 20/3,6 Mbit/s til 447,- pr mnd er tilstrekkelig for nesten alle i sameiet. Jeg benytter daglig hjemmekontor og synes dette fungerer utmerket. Og det vil snart bli mulighet med hastighet opptil 60mbit (pris ukjent). I dag koster en "lynrask" linje fra Viken 50/50 Mbit/s 1495,-pr mnd. En annen viktig aspekt er hvordan nettleverandøren har bygget opp kjernenettet, utenlandskapasitet etc. Der vet jeg at Canal Digital som benytter Telenors nasjonale og internasjonale nett, har ekstremt høye kapasiteter og bra redundante løsninger (dvs trafikken kan bli rutet om dersom en feil oppstår). Så selv om du f.eks har 100mbit/s inn til leiligheten så har du uansett ikke dette tvers igjennom hele nettet. Dette ville vært alt for kostbart for nettleverandøren å bygge ut slike kapasiteter.

Det er viktig å ikke bytte leverandør nå bare pga av at det er snakk om fiber, men hvilke tjenester og opplevelsen som kan tilbys. Jeg har tidligere hatt fiber fra Bredbåndsfabrikken og internett opplevelsen er ikke forskjellig fra idag med Canal Digital (er en stor-bruker). Og å si at Canal Digital benytter "gammel" teknologi er aldeles ikke korrekt, det foregår hele tiden nyutvikling på denne teknologien slik at man har muligheten å tilby morgendagens tjenester. Man skal ikke bare henge seg opp i de teoretiske hastighetene, men som sagt hva man egentlig har behov for.

Når det gjelder TV tibudet så er nokså likt, begge tilbyr HDTV (Canal digital har fler kanaler i dag). Jeg har testet viken flere ganger hos foreldrene mine og synes faktisk at bildekvaliteten er bedre her i SGT. Og en annen ting er at for en utålmodig sjel som meg så er det et mareritt å "zappe" mellom kanaler på viken løsningen. Jeg har i dag Canal digital HDTV dekoder og der tar det ca 1 sek å zappe, noe som var eldig uvant i starten. På viken løsningen tar det ca 2-3 sek å bytte kanal.

Oppsummert mener jeg at det ikke er noe poeng å installere fiber i SGT per dags dato, eneste det vil gi oss er økte kostnader uten at vi vil merke valuta for pengene. Når det er sagt så er det også slik at SGT er et svært attraktivt sameiet for nettleverandørene. Det er mye mer kostnadseffektivt for f.eks Viken å installere fiber her enn i villaområder, samtidig som de har fiber liggende rett ved E blokka. Så hvis det om et par år skulle vise seg at Canal Digital ikke kan yte bra nok tjeneste så er det garantert mulig å bytte til fiber. Som sagt, vi er attraktive for Viken nå, og vi vil også være det i fremtiden. Hvis de hevder noe annet så er det kun salgstriks, "toget" går ikke nå.

Uansett, så er det spennende å se hva utfallet blir :-)

Mottatt: 21.01.2009 21:14
Fra: FP

Kommentarer:
Vedrørende bytte av TV/internett leverandør. Skal man se på den teknologiske delen av det, er fiber overlegent coaxial kobber kabel. Kapasiteten vil være utrolig mye høyere. Hvilket gir uante fremtidsmuligheter. Glimrende digital og HD TV. Stabilt internett tilkobling med muligheter for "Bredbåndsbolaget" hastigheter. Dere kan si hva dere vil om de andre tilbyderne. Men og satse på gammel teknologi (slik som telenor med adsl) er og kaste pengene ut av vinduet. Mulig de andre PVR boksene er bedre enn Viken sin og det vil koste litt med total utbytting til fiber. Men det blir som en dråpe i havet i forhold til hva vi vil få med denne tjenesten. Heng dere på folkens og få styre til og gå for den beste løsningen.

Mottatt: 20.01.2009 20:41
Fra: Atle Ihlen

Kommentarer:
Ang best mulig løsning for internett og digital tv, så synes jeg absolutt vi bør gå for Viken Fibernett sin løsning. Jeg kan ikke se noen grunn til å satse på gamle løsninger og dårligere signal, som vi vil få med CD og Get sine coaxkabler.
Nå har vi sjansen til å være rustet for fremtiden. Med Viken fibernett sin løsning, så har vi nå en unik mulighet for å få virkelig lynraskt internett og glimrende signaler for Digital- og HD TV. Selv har jeg HD dekoder fra Canal Digital, men bytter gladelig til Viken!

Mottatt: 16.01.2009 09:10
Fra: Svein

Kommentarer:
I løpet av et par mnd tid har post adressert til meg blitt sendt i retur til avsender fordi postmannen vår ikke finner postkassa mi. Det må være derfor fordi : Navn, adresse, postnummer og til og med leil. nr har vært korrekt på disse sendingene. Etter at vår gamle postmann gikk av med pensjon har det vært mye tull med posten i blokkene våre. Har snakket med en del frustrerte sameiere og er nå passe lei dette selv også.
Har derfor ringt til Posten Norge i dag og snakket med en konsulent vedr postombæringen i blokkene våre.
Hun registrerte dette som en skriftlig klage som hun skulle sende til distribusjonen på Grefsen postkontor. Så får vi bare håpe dette blir ordnet opp i snarest. Og opplever jeg at post til meg blir returnert til avsender en gang til så ringer jeg til posten igjen og leverer nok en klage. Og det oppfordrer jeg dere andre til å gjøre også. Problemer løser seg ikke selv. Telefonnummeret til posten er : 810 00 710 -> tast 3 -> snakk med konsulent -> legg på.

Mottatt: 08.01.2009 10:37
Fra: Kjersti

Kommentarer:
I julen var det også en gjeng med ungdommer hos oss, men vi oppdaget det ikke før restene lå igjen i repoet mellom A -B blokken i 4 etg da vi kom hjem. Her var det sigarettsneiper m.m. Hva skal man gjøre når ingen respekterer at det ikke skal skje. Samme er med fotballsparking, slåssing, MEGET høytlydt bråk. Det var i sin tid plakater der som sa klart i fra om hva som var tillatt. Hvorfor er det en sånn arroganse fra noen av at reglene gjelder ikke "meg"? VI bor i fellesskap og alle ønsker at det skal være til et hyggelig fellesskap. Vi stortrives ihvertfall.

Mottatt: 07.01.2009 09:23
Fra: a blokken anonym

Kommentarer:
Vi fikk nylig besøk på døra vår av representanter fra den religiøse sekten Jehovas Vitner. Det samme skjedde i sommer. Er det tillatt å slippe tilfeldige folk inn i sameiet vårt, slik at de kan drive med "pr-virksomhet", eller "salg" av produkter eller religion? Finnes det regler her som beskytter oss mot slikt?

Mottatt: 05.01.2009 19:30
Fra: beboer som ikke vil forstyrres

Skriv innlegg - Les innlegg fra 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 - 2007 - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015