Vedlegg: Notat fra Hjellnes COWI AS om rehabilitering av vestfasaden
Det ordinære sameiermøtet (årsmøtet) ble avholdt i sameiestua torsdag 25. april, og protokoll fra møtet er utdelt. Det er innvalgt tre nye til styret og arbeidsdelingen innen styret er følgende:
Styreleder Reidar Skjøthaug | Leder av møter, kontaktperson for ansatte, forsikring/økonomi, ekstraordinært vedlikehold, HMS |
Styremedlem Nina Sundqvist | Barnehagen, sosiale aktiviteter, sameiestua, hjemmesiden på Internett |
Styremedlem Knut Dyrstad | Barnehagen, strøminnkjøp |
Styremedlem Kjell Huslid | Vedlikehold, Styret Informerer, hjemmesiden på Internett |
Styremedlem Hallvard Lunde | Økonomi, vedlikehold |
Varamedlem Mona Majgaard | Beredskapsgruppen, tennis og trim, sosiale aktiviteter |
Varamedlem Espen Rosen-Olsen | Sameiestua og sosiale aktiviteter |
Styret avholder normalt ett styremøte hver måned. Møteplanen for sommer/høst er 20. juni, 6. august, 29. august, 19. september og 17. oktober. Dette til informasjon til de beboere/sameiere som har et eller annet de gjerne vil at styret skal behandle på styremøte. Styret planlegger en hagefest (grillfest) fredag 16. august.
I et fantastisk vårvær stilte 70 sameiere opp på vårens store dugnad i vår felles hage. Resultatet ble svært synlig: vaktmesteren kjørte bort 30 store sekker med hageavfall. Noe maling av lekestativene i Småland gjenstår. Dette skal en liten gruppe fullføre ved en senere anledning. Styresekretæren sender i disse dager ut en innbetalingsoppfordring på kr 100,- til de sameiere som ikke stilte opp og som vil «lette sin dårlige samvittighet».
Det var et brukbart oppmøte blant de tennisinteresserte som gjennomførte vårdugnaden på tennisbanene. De 10 sameierne kunne fortelle at de alle hadde store ambisjoner om å bruke tennisbanene flittig i inneværende sesong. Både nye tennisracketer og svettebånd ligger klart i skapet! En dugnad på tennisbanen innebærer å rake bort gammelt løv og fjerne ugress, legge på ny sand og ta frem nettet. Et par timers dugnadsjobbing gir sameierne byens billigste tennisbane; et sesongkort for voksne koster kr 500, mens et familiekort koster kr 800,-. Så løp og kjøp hos Lisbeth på Styrekontoret!
Styret minner om husordensregel nr. 17. Det er forbud mot grilling med trekull og tennvæske på alle terrasser. Dette forhold skyldes klager fra naboer på røyk fra trekull og tennvæske. Det foreligger også klager fra naboer på tobakksrøyk. Beboerne oppfordres til å vise hensyn til sine naboer når de ferdes og oppholder seg på terrasser og balkonger på varme sommerkvelder med åpne dører og vinduer. Dette gjelder både musikk og sang, røyk og høyt stemmebruk.
Det er full enighet om at hageanlegget ikke har svart til forventningene. I stedet for frodig og grønn vegetasjon, er 500 busker, planter og trær døde. Men nå er atter håpet lysegrønt! Styret har hatt befaring med Park og landskapspleie og gått igjennom hele grøntanlegget. 420 planter og busker vil bli erstattet med nye. Det vil fortsatt bli en variasjon i vegetasjonen med noen andre plantetyper enn hva som opprinnelig ble plantet. Arbeidet med plantingen vil starte i begynnelsen av juni. Prislappen er på ca kr 80.000. Noe av replantingen er reklamasjonsarbeidet og utføres gratis. Styret har også inngått en vedlikeholdsavtale for år 2002 med Park og landskapspleie, og det er håp om at hageanlegget skal få «satt seg» skikkelig denne sommeren.
Ordningen med AvtaleGiro vil dessverre ikke kunne komme i stand slik antatt fra 1. juli. Det er oppstått forsinkelser, og vi vil komme tilbake med ytterligere informasjon så snart vi vet mer. Alle seksjonseiere vil i forkant av innføringen få tilsendt et påmeldingsskjema.
Det er fremdeles et faktum at flere markiser i sameiet trenger vedlikehold. Sameiemøtet har vedtatt at markiser må holdes i stand, slik at de ikke virker uakseptabelt forstyrrende på fasaden. Flere sameiere har fått skriftlig pålegg fra styret om å vedlikeholde sin markise. Styret pålegger alle berørte sameiere å vurdere egen markise og eventuelt bytte, rengjøre, skifte eller fjerne markisen.
Sameierne besluttet på ekstraordinært sameiemøte i januar 2002 å bygge et vernetak i barnehagen for å beskytte de små barna som sover ute. Nå viser det seg at istedenfor en forenklet byggemelding, må sameiet sende inn en ordinær byggemelding. Saksbehandlingen av denne byggemeldingen er stipulert til 8-12 uker. Det betyr at vi raskt er ute i september/oktober før vernetaket er på plass.
Alle barn trenger å boltre seg. I vårt sameie boltrer ikke barna seg alltid på en hensynfull måte. 10-12 barn i alderen 3-12 år som leker, lager nødvendigvis en del støy. Det er ikke tillatt å bruke sparkesykler, rulleskøyter eller skateboard i korridorene, heller ikke å sparke fotball, kaste sprettballer etc i reposene. Våre lange korridorer har nærmest en magisk tilrekningskraft på barn i alle aldre. Foreldre har derfor et ansvar for å føre tilsyn med sine barn når de leker og oppholder seg i reposene og i korridorene.
Parkerte biler foran B-blokka er blitt overstrødd med singel og sand. Sannsynligvis har barn tatt med seg grus fra grusgangene og kastet over muren. Dette kan medføre skader på biler, og denne type ekstrakostnader er sure penger å betale. Det er ikke på denne måten vi ønsker å ta i mot våre gjester!
Styrekontoret vil være stengt 25. og 27. juni, 16. og 18. juli, samt 23. og 25. juli. Renholder Elamrani Bouchta vil være på ferie i tiden 15. juni – 1. august, og Vaktmesterkompaniet vil utføre renhold to ganger pr uke. Dette er mindre enn det som normalt utføres. Alle beboere anmodes om å være oppmerksom på dette forhold og gjøre sitt for at gamle aviser, reklamemateriell og søppel ikke hoper seg opp utenfor sin egen dør. Servicetekniker Jon Arild Sæther vil være fraværende i tiden 6. - 29. juli, og tidligere vaktmester Hugo Erikson vil utføre vaktmestertjeneste som ferieavløser.
Sameiets hjemmeside har nå vært operativ i to måneder, og styret er fornøyd med antall «treff» som er registrert på siden. Styret har som mål å oppdatere siden med to nyhetssaker i uken. I tillegg finner du også den statiske informasjonen som er i sameieboken. Hjemmesiden inneholder også en «oppslagstavle» der sameierne kan annonsere gratis. Webredaksjonen ønsker tilbakemeldinger fra sameierne for å kunne utvikle siden. Ta kontakt!
Barnehagen har to ledige plasser (både over og under 3 år) fra august av. Søknadsfrist er 15. juni. Ta kontakt med styrer på telefon 23 05 94 90.
Sameiemøtet har vedtatt at:
sameiere med terrasser i 1., 2., 3., 4., 5. og 9. etasje skal dekke 85%
av kostnadene ved utskifting av membran og standard slitebelegg
(betongheller) på terrassen. Sameiet skal dekke de resterende 15%. Dette
gjelder både når utskiftingen skjer frivillig etter sameierens eget
initiativ, og når den skjer etter et pålegg fra styret som følge av
oppstått lekkasje fra terrassen.
Når det foreligger tilrådning fra konsulent, vil denne bli lagt ut til
alle aktuelle terrasseeiere med oppfordring til å melde seg på. Når styret
har fått en oversikt over hvor mange som ønsker å rehabilitere sin
terrasse i år, vil styret innhente tilbud. Alle interesserte vil få seg
forelagt tilbudene med tilrådning fra konsulent og styret. Den enkelte
sameier må så velge slitebelegg - tregulv, betongheller eller fliser.
Alternativene vil bli priset.
Styret vil ikke pålegge noen sameier å skifte membran så lenge det ikke
foreligger tegn på lekkasje fra terrassen.
Det avgåtte styret fremla forslag til oppussing av vestfasaden på det ordinære sameiermøtet i april 2002. Forslaget ble nedstemt og oppussingen er dermed lagt på is foreløpig.
Årsmøtets vedtak var:
Det er under sameiemøtet fremsatt nye forslag om utsettelse av
oppussingen for å spare opp ytterligere kapital. Videre er det fremsatt
forslag om oppussingen, men med evt. muligheter for egeninnsats fra den
enkelte sameier. Da forslagene ikke er inntatt i innkallingen og innebærer
en realitetsendring i forhold til det opprinnelige forslaget, ble det
besluttet å utsette behandlingen av forslagene. Det overlates derfor til
det nye styret å utrede og behandle forslagene i løpet av den kommende
styreperiode. Det pekes også på at hovedinnholdet i de nye forslagene ikke
var gjengitt i innkallingen. Forslagene må behandles, enten ved
ekstraordinært sameiemøte eller på neste ordinære sameiemøte.
Som vedtaket viser ble det fremlagt diverse muntlige forslag som ikke kunne realitetsbehandles da de ikke var utsendt til sameierne. Det ble en debatt som omhandlet alt fra høy grad av egeninnsats til det framlagte forslag fra styret. Det ble stilt diverse spørsmål om metodevalg og omfang som styret ikke kunne gi svar på fordi konsulenten ikke var tilstede. Derfor vedlegges rapporten fra konsulentfirmaet Hjellnes COWI.
Det nye styrets vurdering er at oppussing av vest- og østfasaden må utføres av fagfolk basert på:
Styret mener det er både uforsvarlig og urealistisk å basere denne type vedlikeholdsarbeide på en høy grad av egeninnsats.
Styret har mottatt flere tilbud som alle indikerer at oppussing vil komme på 10-15 millioner kroner. Styret har ikke noe annet og bedre budsjettall å forholde seg til. Sameierne må derfor regne med at prosjektet blir kostbart.
Styret vil avholde et ekstraordinært sameiemøte til høsten hvor rehabilitering og finansiering vil bli temaet.
Styret ønsker alle i Sameiet en riktig god sommer.
Sameiet Grefsen Terrassehus, juni 2002
Med vennlig hilsen
Styret
Vedlegg: Notat fra Hjellnes COWI AS om rehabilitering av vestfasaden (PDF-format) |
NB: Notatet er i PDF-format og forutsetter at Adobe Reader er installert. Hvis du ikke har dette programmet, kan du laste det ned gratis ved å klikke her.