Dette er en arkivert nettside. Den blir ikke oppdatert, men er tilgjengelig av hensyn til brukere som har behov for historikk. Klikk her for å gå til den nye nettsiden.

 
Grefsen Terrassehus
 Forside | Innhold | Kontakt
 
Søk Hovedmeny

Les innlegg fra 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 - 2007 - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015

Terrassetanker

Innlegg fra 2014


Kommentarer:
Hei "Oppgitt seksjonseier"

God jul! :)

Sakser litt:
"Og til E.J som planlegger å flytte pga et innlegg i Terrassetanker vil jeg si lykke til. Du burde kanskje reflektere litt over hva slags effekt de negative innleggene som du er med på å poste her har på salgsprisen på leiligheten din når potensielle kjøpere er inne på hjemmesiden og leser dette. Snakk om å skyte seg selv i foten."

Vel, de som ønsker kjøpe leiligheter i grefsenkollen kjøper leilighet i grefsenkollen. Stedet er SVÆRT attraktivt for kjøpere. Noen trives og andre gjør det ikke. sånn er det bare.

Et ønske til styret: Det hadde vært TOPP om viktige avstemninger (som for eksempel kontakter ved garageplassen) kunne også gjøres via mail? Og topp om øvrig info vedrørende sameiet kunne sendes ut via mail enn i poskassa. Facebook er et sosialt medium og flott at de som er med der kan delta i samtaler og Spørreundersøkelser rundt sameiet, men det er ikke alle som er med på facebook eller ønsker være der. Og man mister dermed å være med på viktige vedtak. Det er heller ikke alltid man er fysisk til stede slik at stemmelapper som legges i postkassen kan leveres i tide. Demokrati er viktig.

Til Mamma til to små:
Det er uendelig mange som sliter med dette med barn og lek i korridorene. det ville for eksempel være topp om lek i korridorene kun skal være tillat med en voksen tilstede. Tenker klimaet i sameiet ville blitt veldig veldig mye bedre.

Ønsker alle en riktig God Jul!

MVH
E.J

Fra: E.J - 302
Publisert: 17.12.2014

Kommentarer:
Jeg tenker høyt også: At det er forskjellige julebelysning rundt på terrassene må jo være en bagatell. Fint med litt farger nå i mørketiden. Dette er jo kortvarig. Jeg synes det er viktigere å følge opp på baksiden, der var tidsfrist for maling av orange vinduer til hvite vinduer 15. september 2014. God jul!

Fra: L. Thorsen
Publisert: 16.12.2014

Kommentarer:
Jeg tenker litt høyt nå, som også Nina gjør! Det er litt leit at styret lar et årsmøtevedtak bare gli ut med tanke på å opprettholde en enhetlig fasade på utebelysning, noen andre som er enige?

Fra: Thorsen
Publisert: 15.12.2014

Kommentarer:
Jeg var på det ekstraordinære sameiemøtet på onsdag, og i etterkant gikk jeg bort i e-blokka i 8.etasje for å se på området der ny struktur og nye farger på veggene samt nye tepper er prøvd ut på et lite område. Jeg vil for det første si at jeg synes det ble veldig fint med glatte vegger. Personlig er jeg også veldig glad i grått (man blir jo gjerne litt påvirket av trender i tiden, enten man vil eller ikke). Jeg synes imidlertid at begge de mørke gråfargene ble i mørkeste laget, og særlig sammen med den nye belysningen. Jeg tror det hadde gjort seg med en lysere gråtone. Særlig på vinterstid er jeg redd det kan bli litt vel mørkt i de lange gangene våre, og vi har jo noen måneder med mørke.

Fra: Marianne Hauger
Publisert: 14.12.2014

Kommentarer:
Jeg tenker bare litt høyt her under terrassetanker...
I 2009/2010 så var det full oppslutning på et årsmøte om å opprettholde en enhetlig fasade også med hensyn til belysning; at utelys og julelys skal være hvite og nøytrale. Jeg tenker at spesielt nye naboer ikke er kjent med dette vedtaket. Det er trist hvis styret ikke følger opp årsmøtevedtak, men det er altså bare mine tanker og IKKE er spørsmål til styret.

Fra: Nina
Publisert: 12.12.2014

Kommentarer:
Inngangspartiet i CD ble virkelig sneisent med nye gulvfliser!!

Fra: Nina
Publisert: 03.12.2014

Kommentarer:
En bønn til alle foreldre
Det er ofte støy fra lekende barn i ganger og repos. De løper, sparker/kaster ball, sparkesykler og så videre. Dette er verst akkurat rundt leggetid for de minste, mellom 18.30 og 19.30. Mine to små er snart 20 mnd og 4 mnd, og strever med å sovne, og eller våkner opp av de større barna som leker.
Jeg har flere ganger snakket med barn som leker, og forklart dem at de gjerne kan leke stille, men at bråkete lek må de gå ut for å leke. Dette forstår de og slutter der og da. Men regner med at det er glemt igjen neste dag, for det fortsetter jo. Det er ikke de samme barna alltid, heller, så dette må forklares på nytt. Og det lar seg heller ikke alltid gjøre å gå fra barn man prøver å legge for å be andre barn være stille heller.
Nå dundrer det over oss igjen, og min datter får ikke sove. Min bønn er derfor: forklar barna deres hva slags lek som er greit i repos og ganger.

Her er den hentet fra husordensreglene:
4.
Det er forbudt å benytte korridorer og inngangspartier som lekeplass. Det er heller ikke tillatt for ikke-beboere å benytte disse arealer som oppholdsplass. Reposene mellom blokkene kan benyttes til dempet lek og opphold for beboere. Ballspill, sykling og bruk av rulleskøyter osv. på innendørs fellesarealer er under enhver omstendighet forbudt.

Vennlig hilsen mamma til to små

Fra: Mamma til to små
Publisert: 23.11.2014

Kommentarer:
Jeg ønsker egentlig ikke å delta i den pågående debatten om informasjonen i SGT. Jeg synes dog at noen av faktaopplysningene i forrige innlegg bør korrigeres. Det var således det forrige styret som gjennomførte rehabiliteringen av trimavdelingen, herunder etablering av et apparatrom. Det forrige styre var dessuten langt inne i prosessen med renoveringen av gangarealene. Musikkundervisning for barn ble likeledes vedtatt av forrige styre. Når det gjelder datakurs, arrangeres disse så vidt jeg vet av frivillighetsgruppen, og ikke av styret.
Det sittende styret skal naturligvis ha kreditt for ting de har igangsatt, men ovennevnte skal altså det forrige styret (og frivillighedsgruppen) ha æren av.

Fra: MM
Publisert: 20.11.2014

Kommentarer:
Kjære Nina, Reidar, E.J m.fl.

Nyhetsbrev hver 3 måned på papir? Følger dere ikke med? Hvordan klarte dere å navigere dere inn her på Terrassetanker uten å legge merke til at vi har en webside stappfull av nyhetssaker som oppdateres flere ganger i uka og noen ganger til og med daglig? Bare siste uka teller jeg 7-8 nye saker som har blitt lagt ut. I tillegg finnes det en nyopprettet facebookgruppe hvor samme informasjon blir publisert, samt et elektronisk nyhetsbrev som sendes ut i flere kanaler flere ganger årlig. Viktig informasjon blir også hengt opp på oppslagstavler, dører og i heiser for de som ikke benytter seg av internettet. På bakgrunn av dette våger jeg å påstå at informasjonen aldri noensinne har vært bedre her i sameiet!
Om noen allikevel skulle ha problemer med å lete opp informasjonen styret legger ut på internettet så har jeg lest at frivillighetsgruppa arrangerer datakurs for seniorer på sameiestua. Det finnes en egen nyhetssak om også dette her på hjemmesiden.

At forhenværende styreleder(e) anklager det nye styret for manglende informasjon fremstår derfor som helt ubegripelig. Spesielt med tanke på hvordan informasjonen under det forrige styret var. Hvem husker ikke f.eks. låsesystemet til kr 350.000 !!! som i all stillhet ble kjøpt inn på høsten og først informert om til beboerne over et halvt år senere når det var for sent å anullere avtalen? Nei. Dette blir bare for dumt.

Hvorfor sender du ikke bare en epost til styret hvis du lurer på noe, Reidar? Hvor vanskelig kan det være? Hva forventer man? Brev skrevet med fjærpenn på silkepapir, forseglet med rød voks og levert på døra på et sølvfat av en ydmyk trell med kuet blikk? 24 timers døgnkontinuerlig oppdaterte nyhetsbulletiner i CNN-stil?

Nei vet du hva. Jeg blir rett og slett flau jeg, når jeg ser hva enkelte beboere og tidligere styremedlemmer klarer å lire av seg her i forumet. Og hvorfor er det nøyaktig de samme personene som klager og sprer uhygge gang etter gang? Hva er den egentlige agendaen her?

Jeg synes det nye styret gjør en kjempejobb. Både med informasjon via web og sosiale medier og med oppretting av nye betalingsløsninger, korridoroppussing, oppgradert trimrom, musikkskole for barn og unge, datakurs og mere til. Og nå ser jeg jammen at det skal holdes adventsfeiring også. Ingenting av dette skjedde under det forrige styret!
Så til dagens styre: Stå på! Det er jammen ikke rart det er vanskelig å rekruttere styremedlemmer så mye usaklig nonsens som dere skal måtte ta imot.

Og til E.J som planlegger å flytte pga et innlegg i Terrassetanker vil jeg si lykke til. Du burde kanskje reflektere litt over hva slags effekt de negative innleggene som du er med på å poste her har på salgsprisen på leiligheten din når potensielle kjøpere er inne på hjemmesiden og leser dette. Snakk om å skyte seg selv i foten.

Og så sammenlikne styret med Nord-Korea da!? Det er så respektløst! Alle som leser her inne skjønner jo at her kan det umulig ha blitt praktisert sensur. Kanskje det er på tide at styret faktisk begynner å sensurere innlegg snart før enkelte skjemmer ut hele sameiet. Snakk om å sette seg selv frivillig i gapestokk. For min del må man gjerne legge ned hele Terrassetanker. Jeg vet ikke om noen andre boligsammenslutninger som tilbyr en slik offentlig klagemur til beboerne sine.

Hadde dette forumet vært drevet etter journalistiske retningslinjer så hadde disse tingene neppe kommet på trykk. I vær varsom plakaten står det nemlig: "Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft".

Takk for meg.

Fra: Oppgitt seksjonseier
Publisert: 19.11.2014

Kommentarer:
Til "Lykkelig Leieboer i C"

Jeg er enig at det er mange oppgaver som både eksisterende og tidligere styrer utfører i SGT gjøres på en god måte og at dette også bør fremheves.

Dine kommentarer har forsåvidt ikke noe med mitt innlegg om kommunikasjon å gjøre, men som jeg oppfatter som et oppgulp om saker du ikke er/har vært enig om. Det er også historieløst fra deg å vise til at det bare er bortfall av saker om Kabalåser og ekstraordinære årsmøter som har bidratt til manglende aktivitet i terrassetanker.

Våre hjemmesider, bl.a. takket være Terrassetanker har vært med på å holde liv i sidene og bidratt til åpenhet og kommunikasjon mellom beboere/eier og styret om både små og store saker. Hjemmesidene våre har vært aktive siden starten i 2002 og har bidratt til at SGT har fått OBOS sin nettpris ved flere anledninger. Dette viser jo at Terrassetanker er/har vært en god kommunikasjonsform til/fra styret i mer enn 12 år.

Sammen med en revitalisering av Terrassetanker, ny lay-out på hjemmesidende og Facebookforumet er jeg sikker på at kommunikasjonen mellom beboere/eiere og styret vil bli bra. Mitt poeng har vært at Terrassetanker fortsatt bør leve som et åpent og direkte forum for tanker, innspill og spørsmål til styret - uavhengig av saker.

I tillegg synes jeg "Lykkelig Beboer i C" burde være voksen nok til å stå frem med navn siden du tillater deg å navngi andre i ditt innlegg - eller eier du ikke meningers mot ?

Personlig synes jeg styret er på rett vei ved å ha revitalisert Terrassetanker igjen og har gode planer om fornyelse av hjemmesiden.

Fra: Reidar - C206
Publisert: 17.11.2014

Kommentarer:
Slutter meg til Lykkelig Leieboer i C.

Fra: Laila
Publisert: 15.11.2014

Kommentarer:
Jeg legger merke til at det er vår forrige styreleder og noen tidligere styremedlemmer som klager over manglende aktivitet, og påstått sensur i terrassetanker, virker noe underlig mener jeg.

Aktiviteten i forumet under det forrige styret, ledet av Reidar Skjøthaug, var høyere enn det er nå. Ser ikke bort i fra at Kabalåsene og utallige ekstraordinære styremøter bidro til det.

Jeg oppfordrer alle mine gode naboer om å ta tak i det positive i sameiet, oppussing av ganger, fliser i 1 etasje, utskifting av vinduer, trimrom, tennisbaner og mye mer.

Fra: Lykkelig Leieboer i C
Publisert: 12.11.2014

Kommentarer:
Jeg kom tilfeldigvis til å bli oppmerksom på en hilsen om Dugnadsoperasjone i Sameiet på Facebook og den er grei. Men hvor mange i Sameiet er på Facebook? Hvorfor står ikke denne informasjon på Hjemmesiden som folk er blitt vandt til å bruke? ER det styrets ønske at vi skal bort fra Terassetanker. Er det kanskje et kapasitets problem. Hvem i styret har overtatt Roberts funksjon som redaktør og hvem er Webmaster nå? Det er kanskje blitt opplyst om dette, men den har gått meg "hus forbi". Kanskje alderen spiller meg et puss!

Vennlig hilsen
Kjell Huslid

Fra: Kjell Huslid
Publisert: 12.11.2014

Kommentarer:
Er inhabil i diskusjonen knyttet til hjemmesiden siden fordi jeg hadde ansvaret for å opprette den. Intensjonen den gang var at god kommunikasjon mellom styret og eiere samt eiere i mellom, bidrar til godt bomiljø. Og vi har faktisk et helt unikt bomiljø i blokka vår og det må vi forvalte på en god måte!
Derfor er det trist at styre ikke ønsker å ha nær dialog med oss ved å svare fortløpende på spørsmål og ting vi lurer på, fortelle om prosesser som pågår eller hvorfor ting tar lengre tid enn vi er forespeilet og bruke hjemmesiden som et aktivt verktøy. Istedet har styre gått i en retning der vi skal få informasjon i papirform 3 ganger i året og gjennom en lukket Facebook-gruppe, noe som kommunikasjonsmessig skaper avstand istedet for nærhet. Hvis det også oppleves at ytringer og spørsmål sensureres, så er det sterkt kritikkverdig.

Fra: Nina
Publisert: 11.11.2014

Kommentarer:
Månedens bilde
Synes dette bilde er så betagende hva angår motiv og farger! Ut fra alle de flotte bildene som er presentert i denne spalten, burde man kanskje arrangere en fotoutstilling i Sameiet?

Fra: Gunhild 407
Publisert: 10.11.2014

Kommentarer:
Jeg er også 100% enig med Reidar i dette. Innlegg som skrives i Terrassetanker skal og må legges ut i sin helhet med mindre de inneholder personangrep eller andre ting som kan virke støtende. Kritiske spørsmål må tåles. Vi bor tross alt på Grefsen, ikke i Nord-Korea, og sensur og selektering hører absolutt ingen steder hjemme.

Fra: 236
Publisert: 10.11.2014

Kommentarer:
Dette er jeg meget enig med Reidar i!!

Vennlig hilsen
Kjell Huslid

Fra: Kjell Huslid
Publisert: 09.11.2014

Kommentarer:
TOPP skervet Reidar! Helt enig i det du skriver. Sitter her med noen maildialoger vedrørende mine sensurerte innlegg som tar opp noe av det du skriver. Interessant at du nevner at styret har innført selektering. Det er en ganske så spesielt av styret å kneble sine beboere på den måten. Synes selv ikke mine innlegg hverken var smakløst provoserende eller negative, men kritiske ja. Nei du, meningsyttringer som er kritiske får ikke passere her, for her er det visst fasaden som gjelder. Nå ser vi faktisk etter andre steder å bo.

Fra: E.J - 302
Publisert: 09.11.2014

Kommentarer:
Sensur?

Hvorfor er det ingen diskusjoner eller oppdateringer i terrassetanker lenger?

Det har ikke vært bevegelse i terrassetanker siden 1. september og det rimer ikke med tanke på tidligere aktivitet. Jeg har bragt i erfaring at Styret har innført en form for selektering på hva som kommer inn i dette fora. De hevder at alt som kommer inn og som er spørsmål blir besvart av styret direkte til den enkelte.

Personlig synes jeg dette er minst et steg tilbake fra en åpen og direkte kanal for eiere, beboere og andre som ønsker å uttrykke sin mening. Tidligere praksis var at innlegg som var injuriende eller vulgære ble stanset og diskutert med innsender før evt. editering før publisering.

Jeg er enig at Terrassetanker skal ikke være saksbehandling, men et åpent fora for ytringer og spørsmål.

Betyr dette at det nåværende styret ikke tåler kritikk eller innlegg som skaper debatt?

Facebook er et fint medium, men pt. er det kun 105 følgere, hvorav flere fra samme seksjon. Det betyr at kanskje at kun 60-70 seksjoner får info fra Styret og/eller andre sameiere. Mange ønsker av prinsipp heller ikke å være medlem av sosiale medier.

Det å utgi en papirversjon med gamle saker som oppslag hver 3. måned er i og for seg ok, men etter min oppfatning gammeldags og et steg tilbake til 80 årene i forhold til kommunikasjon. Vi alle ønsker oppdatert informasjon - det får vi ikke lenger da det eksisterende styret har stoppet en åpen og dynamisk kanal for meninger og spørsmål.

Jeg kan heller ikke se at den endrede praksisen med sensur av innlegg er tatt opp med sameierne.

Har diskutert dette med personer som har faglig bakgrunn i moderne kommunikasjon og oppfatter styrets nye linje som proteksjonistisk og undervurdering av behovet for informasjon i SGT.

Vil vi virkelig akseptere at styret holder tilbake informasjon på denne måten? SGT har vunnet OBOS nettpriser ved en rekke anledninger og til tider har det vært ENGASJEMENT og kraftfulle innlegg her. Det vil vi ha tilbake.

Jeg håper Styret tar til fornuft og reåpner terrassetanker som et åpent forum for ytringer og spørsmål igjen.

Fra: Reidar - C206
Publisert: 05.11.2014

Kommentarer:
Når får vi en ansatt administrativ leder? Stillingsannonsen ble første gang annonsert på hjemmesiden i april og deretter i Talefoten i juni. Nå er vi i september...

Fra: Nina
Publisert: 01.09.2014

Kommentarer:
Hei. Jeg følger opp Lasses spørsmål til styret om når oppussingen av gangene blir igangsatt. Jeg synes styret bør informere sameiene om fremdriftsplanen. Jeg tror flere enn meg begynner å bli utålmodig.

Fra: MM
Publisert: 21.08.2014

Kommentarer:
Ser at vi har hatt branntilsyn og at det har kommet opp lapper på det som er hensatt i gangene om at ALT (ALT uthevet også på lappene) må fjernes. Merkelig nok har ingen barnevogner fått disse lappene. Betyr det at barnevogner ikke er å definere som "ALT"? Og hvis så, betyr det at barnevogner dersom brann er å anse som mindre i veien enn f.eks. en liten barnesykkel?

Fra: JRS
Publisert: 14.08.2014

Kommentarer:
Støtter Trine angående kommentarene gjeldende reposet i A/B 4. Man får bruke sin egen leilighet som lagringsplass som alle vi andre må gjøre. Eller bruke bodene sine.

Fra: Kari i A4
Publisert: 07.08.2014

Kommentarer:
Nå ser det ut som loppemarked utenfor heisen i 4. etasje i AB. I dag lørdag står det nå en sofagruppe (2+3), en sofa, to lenestoler med lite bord og en stabel med plater. Og det ser ut til at det kommer stadig vekk mer. Bruker beboere reposene som avlastningsrom mens man pusser opp, eller er det møbler/ting man håper at andre forsyner seg med? Ved inngangen på baksiden av samme blokk står for øvrig en sliten kurvstol, og bak denne en tynn knust glassplate som ikke har noe der å gjøre, spesielt med tanke på de barna som bruker denne inngangen for å komme til barnehagen.

Fra: Trine/371
Publisert: 02.08.2014

Kommentarer:
Men hva er fremdriftsplanen for opp-pussingen?
Når forventer dere å ha avklart anbudsrunden og oppstart av korridor-prosjektet?

Fra: Lasse
Publisert: 16.07.2014

Kommentarer:
Lasse,

Styret har utarbeidet et grunnlag for å innhente anbud på gangprosjektet, men detaljer vedrørende fargevalg vil vurderes når anbudene har kommet inn.

Fra: Styret
Publisert: 14.07.2014

Kommentarer:
Birgit,

Det nåværende styret har blitt orientert om at det er tilstrekkelig at ett protokollvitne signerer for at denne skal være gyldig.

Styret har også orientert OBOS om at styret har sett det som uheldig at man ikke får en omforent protokoll.

Fra: Styret
Publisert: 14.07.2014

Kommentarer:
Da det på Sameiermøtet i april ble etterlyst stømoppgjør ble det informert at dette vil bli oversendt ganske raskt. Det ble det ikke. Etter diverse mas fikk jeg oversendt en kopi av et brev som skulle være sendt til meg. Hvor originalen har havnet aner jeg ikke.
I brevet oppgis det en pris pr kWt på kr 0,77. Det er kr 0,05 laver enn fjorårets pris. Jeg håper at styret har kontrollregnet dette for jeg har ingen mulighet for å sjekke dette.
Bortsett fra at det oppgis feil tall i brevet synes ikke selve oppgjøret å bli feil om den oppgitte prisen er riktig. Jeg tror det er viktig at alle bør se gjennom det strømoppgjøret som de burde ha fått. Det skulle imidlertid ikke undre meg om at det er mange som ikke har sett avregningen for sin leilighet.
Når det gjelder protokollen fra Sameiermøtet i april så ba jeg direktøren i OBOS eiendom engasjere seg for å få en korrekt protokoll fra møtet. Det svaret som ble gitt var at den utsendte protokollen var i samsvar med OBOS sine rutiner og retningslinjer.
Jeg trodde at rutiner var til for å hindre feil. Slik er det altså ikke i OBOS.
Retningslinjene og rutinene til OBOS aksepterer både feil og manipuleringer og det er interessant i seg selv. Der er rart at et stort selskap kan leve med en så frynsete forretningsidé.
PES
Lnr 378

Fra: PES
Publisert: 09.07.2014

Kommentarer:
Planlegger å bytte ytterdør og ønsker å lakkere i fargekode til "riktig framtidsfarge for ytterdør".
Hva er status på korridor-oppussingen?

Fra: Lasse
Publisert: 07.07.2014

Kommentarer:
Er protokollen fra årsmøtet gyldig uten underskriften til PES?
På møtet ble møteleder foreslått som referent, men fra salen ble det gitt uttrykk for at man hadde dårlig erfaring med at møteleder og referent ble dekket av samme person. Dette ble ikke tatt til følge. I stedet foreslo man at PES skulle være protokollvitne for å garantere at protokollen ble riktig. Det er derfor underlig at OBOS valgte å sende ut en protokoll uten hans underskrift. Burde det ikke sendes ut en ny protokoll som er i tråd med hva PES mener skjedde på møtet, og som han kan underskrive?

Fra: Birgit
Publisert: 22.06.2014

Kommentarer:
Jeg ser at det er reaksjoner fra Nina og Reidar til mitt innlegg på vår hjemmeside.
I utgangspunkt er vi faktisk enig alle tre om at protokollen skal være riktig.
Det undrer meg imidlertid at hverken Nina eller Reidar ikke har fått med seg min beskrivelse av situasjonen. OBOS oversender meg et utkast til protokoll til gjennomsyn. Jeg oversender mine kommentarer og ber om at protokollen rettes opp. Mine kommentarer neglisjeres og det sendes ut en protokoll uten min underskrift.
Til Nina kan jeg opplyse at jeg ber om er at vedtakene skrives ut i klartekst slik at man vet hva som er vedtatt. Det er viktig å vite hva man har vedtatt ikke bare at noe er vedtatt.
Er det forøvrig ikke påfallende at revisors brev som deles ut på møtet helt er oversett i protokollen. Med de utsendte dokumenter og protokollen fra OBOS kan det synes som om regnskapet er godkjent uten revisjon.
Protokollfører har heller ikke fått med seg forslag som fremsettes under sak 6. Her kan det legges frem dokumentasjon dersom dere er i tvil om det.
Valget slik det er presentert er feil. Det har også det andre protokollvitnet hatt kommentarer til.
Når OBOS har påtatt seg ansvaret for å føre protokollen på sameiermøtet må de også være sitt ansvar bevist og lever et kvalitetsprodukt. Skulle Reidar være av en annen oppfatning så få det være hans problem.
PES lnr 378

Fra: PES
Publisert: 19.06.2014

Kommentarer:
Protokollmanipulering - Hva er feil?

Undertegnede var absolut tilstede på årsmøtet, som leder av det avgåtte styret.

Det er med stor forundring jeg lesere PES sin utblåsning rundt protokollen. Etter mitt skjønn og opplevelse av årsmøtet gjenspeiler den utdelte protokollen det faktiske som skjedde under årsmøtet og vedtakene som ble fattet.

Det er også velkjent at PES gjennom mange år har vært (og er ?) skeptisk og kritisk til vår forretningsfører. Er det dette som er bakgrunn for hans påstand om manipulasjon eller er det "flisespikkeri" og ordkløveri.

Det andre protokollvitnet synes å være enig i hva som er protkollert. Undertegnede har heller ikke fått noen henvendelser fra det avgåtte styret om at det er feil og mangler i protokollen.

Fra: Reidar - C206
Publisert: 10.06.2014

Kommentarer:
Protokollmanipulering?
Jeg var ikke tilstede på årsmøtet, og vet derfor ikke hva som er riktig/uriktig protokoll. En protokoll skal selvfølgelig være korrekt og gjenspeile møtet og de vedtak som ble fattet.
Men: Lite formålstjenelig å ha en stor utblåsning uten å være konkret på hva er de påståtte feilene/manglene faktisk er.

Fra: Nina
Publisert: 10.06.2014

Kommentarer:
PROTOKOLLMANIPULERING
Det er kommet en protokoll fra sameiermøtet 30. april då. På møtet ble det fra styret foreslått at samme person skulle være både protokollfører og møteleder. Jeg påpekte at dette var en dårlig løsning ut fra den erfaring vi har fra tidligere. For å sikre at sameiet fikk en protokoll som var dekkende for de vedtak som ble fattet og møtets gjennomføring, ble jeg valgt til protokollvitne.
Et utkast til protokoll ble oversendt. Som svar på henvendelsen oversendte jeg en rekke kommentarer hvor det blant annet ble påpekt feil og mangler. Dette oversees elegant av protokollfører. Det er nå sendt ut en protokoll til sameierne og med en kommentar at jeg har medelt at jeg ikke kunne undertegne protokollen. Jeg har overhode ikke meddelt at jeg ikke kan undertegne protokollen. Det faktiske forhold er at jeg kan ikke undertegne en protokoll som inneholder feil. Min underskrift er mer verd enn som så.
Jeg aksepterer ikke at OBOS manipulerer protokollen fra våre sameiermøter og kommer til å forfølge saken videre.
PES lnr 378

Fra: PES
Publisert: 07.06.2014

Kommentarer:
Sitter på terrassen å virkelig nyter denne deilige sommeren vi har fått. Men en ting undrer meg, ser til stadighet folk fra vårt hus og de andre husene rundt her gå med sine hunder på den store plenen og gjøre fra seg. Vel tar de dette opp, men tenker ikke på at små barn leker her, folk soler seg her og legger teppene sine utover plenen. Masse basiller! Ikke vil nå jeg ligge der nei.....

Fra: anonym
Publisert: 31.05.2014

Kommentarer:
Svar til Nina,

Styret jobber med saken og stillingen blir annonsert i Talefoten i juni.
Ytterligere spørsmål kan rettes direkte til styret.

Fra: Styret
Publisert: 26.05.2014

Kommentarer:
Hvilken fremdriftsplan har styret ifm ansettelse av ny administrativ leder?

Fra: Nina
Publisert: 21.05.2014

Kommentarer:
TYVERI i garasjen!
I løpet av de siste 3-4 ukene har vi blitt frastjålet blant annet 2 strandstoler og 4 bildekk. Tingene stod foran bilen i garasjen. Ingen stor verdi men greit å si fra så man er litt obs.

Fra: Therese
Publisert: 19.05.2014

Kommentarer:
Brannsikkerhets-kontroller a la dette er vanlig i mange borettslag. Hensikten er at de som ikke har brannsikkerheten i orden, får hjelp og råd til å sikre og ivareta dette, til beste for alle i et blokk-fellesskap. Målet må jo være nettopp å sikre en felles minstestandard og øke kunnskapen hos alle. Det er som regel ikke hos de som har full oversikt og ting på stell, brannene oppstår.

Fra: Hanna
Publisert: 14.05.2014

Kommentarer:
Svar til Lurås og Kalgraf: Hyggelig at dere holder orden i eget bo, men det gjelder ikke alle som har den muligheten av forskjellige grunner. Vi er mange hundre mennesker med forskjellige oppfatninger over som er ok av brannvernutstyr. Selv har jeg måtte ta en brannvernkurs i forb m arbeide og vet hvor viktig dette er å bruke rett utstyr til rette områder. Å tro at det hjelper å ha kun en kontroll over fellesarealer når det gjelder brannsikkerhet er vell naivt. Det er 360 leiligheter med forskjellige bruksområder inne i sine områder. Det hjelper lite om fellesarealer holdes i orden når man f.eks fyller sine boder og garasjer med søppel og rot noe som man vet det gjøres. Da hjelper det lite om at felles arealer er i orden når arnesteder er mangfoldige. Alt har en viss levetid av alarmer, slanger og apparater. Ref. Nina. :-)

Fra: A blokken
Publisert: 13.05.2014

Kommentarer:
Bra tiltak å få gjennomgang av brannsikkerheten i leiligheten! Den unge hyggelige fyren sjekket både brannsikringsutstyret og min brannkunnskap: lærte at pulverapparatet mitt f. Eks gikk ut på dato for 12 år siden...på tide å kjøpe nytt??

Fra: Nina
Publisert: 12.05.2014

Kommentarer:
Ad. Sameiets avtale med Norsk Brannvern.
Vi er forundret over at Styret i Sameiet har inngått en serviceavtale med Norsk Brannvern som inkluderer kontroll av røykvarslere i hver leilighet. Vi har bodd i Sameiet i 37 år og har hittil selv skiftet batterier/røykvarslere når det har vært påkrevet og kontrollert pulverapparatet og brannslangen. Det kommer vi til å fortsette med, fordi vi som eiere av leiligheten er ansvarlig for at utstyret fungerer. (J.fr. Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn av 26.06.2002). Vi antar at avtalen med Norsk Brannvern ikke medfører at de påtar seg økonomisk ansvar dersom røykvarslerne våre ikke fungerer i en krisesituasjon. Vi vurderer derfor å takke nei til Norsk Brannverns tilbud om befaring i vår leilighet den 15.05.14.
Hos Norsk Brannvern har vi fått opplyst at over nevnte avtale koster kr. 89.000 i året (Kr. 249 pr. leilighet). Den ble inngått av det daværende interimstyre og er gjeldende fra 26.02.2014 (signert 20.03.2014).
Vi ber det nye styret se på avtalen med nye øyne. Vi kan ikke se at verken lov eller forskrift pålegger Styret i Sameiet ansvar for den enkelte leilighet. Styret er ansvarlig for fellesarealene.
Dersom Styret ønsker en oversikt over brannsikkerheten i hver leilighet, så foreslår vi at styret lager en sjekkliste som kan sendes ut årlig via post eller mail, hvis man vil ha årlige kontroller. Personlig mener vi at årlige kontroller er altfor ofte. Brannvarslere og pulverapparater er laget for å vare i mange år, så kontrollintervallene burde samsvare med utstyrets levetid. Brannvarslerne sier selv fra når batteriet bør skiftes, og de fleste klarer å skifte batteriet selv. Pulverapparatet har også en indikator som viser at det er ok (og skal ellers bare dreies litt fra tid til annen). Brannslangen vår er fremdeles som ny etter 20 år.

Vennlig hilsen
Birgit Lurås og Kjell Kalgraf

Fra: Birgit Lurås og Kjell Kalgraf
Publisert: 11.05.2014

Kommentarer:
Gratulasjon til det nye sameigestyret

Som sameigar i over 40 år og med tidlegare røynsle frå styrearbeid håpar eg det nye styret vil vere lydhøre i høve til sambuarane og satse på å utjamne motsetnader som måtte dukke opp.

Så nokre ønskemål om tiltak:
- Få merka opp fotgjengarovergang ved haldeplassen for nordgåande buss 56.
- Set opp skilt med navnet Grefsen terrassehus på husveggen ved nedkøyringa til garasjen (skiltet ved hovedvegen gir berre bilde av framsida av terrassehuset).
- Få vekk kabelkveilane som heng ved fleire inngangsdører etter utskiftinga av Canal Digital-kablar.

I det siste har eg opplevd kor miljøskapande spørjetevlingar (quiz) kan vere, og vil gjere framlegg om å starte opp ein slik aktivitet i sameiget.

Med helsing og gode ønske
Alfred Kvalheim

Fra: Alfred Kvalheim
Publisert: 05.05.2014

Kommentarer:
Du som følger med på SGT hjemmeside og ellers har studert årets årsberetning vil vite at styret for Sameiet stilte sine styreverv til disposisjon siste år da styret ikke fikk sameiernes velsignelse for et forslag om å ansette en daglig leder.
Styret tilbød seg å fortsette som et interimsstyre inntil årsmøtet nå i april 2014. Og i denne periode er det nå blitt vedtatt å ansette en administrativ leder og den prosessen er i gang. Alt dette er nå historie.
Valgkomiteen har gjort et imponerende arbeid i å finne frem til sameiere som var villig til å overta styreverv for Sameiet Grefsen Terrassehus og Årsmøtet godkjente valgkomités forslag.

Ny styreleder ble valgt med akklamasjon og styreleder Reidar Skjøthaug som i flere perioder har vært styreleder trer nå tilbake. Det samme gjør styremedlemmene Mona og Robert som også har en lang tjenestetid trer også tilbake fra styreverv etter flere år i styret.

Det ville ha vært på sin plass at alle disse personer hadde fått en oppmerksomhet (en blomst?) ved denne anledning for sin innsats i Styret. Det burde ikke ha vært en overraskelse at den foreslåtte nye styreleder Victoria Sparrman - ville bli valgt som ny styreleder. Det blir kanskje en anledning senere.
Jeg gratulerer deg Victoria med dit nye tillitsverv og også alle dere nye i styret. Jeg ønsker dere en trivelig og interessant tid fremover. Og dersom det er noe jeg kan være behjelpelig med er jeg fremdeles oppegående.

Vennlig hilsen et tidligere styremedlem
Kjell Huslid

Fra: Kjell Huslid
Publisert: 02.05.2014

Kommentarer:
Det er flere hundre leiligheter i Grefsen Terrassehus. Hvert år er det kanskje 5-10 personer som kjøper ny bil. Kanskje er det flere. Slik situasjonen er i dag er det helt umulig for beboere i Grefsen Terrassehus å være på parti med framtida, og kjøpe el-bil eller hybrid-bil med lading. Det er sannelig på tide at det kommer en mulighet for å ha utslippsfrie biler også i Grefsen Terrassehus. Ros derfor til styret som fremmer et forslag slik at også beboere i Grefsen Terrassehus også kan kjøre biler med nullutslipp. Så får vi diskutere om vi skal bruke sameiebrøken, eller dele på likt på kostnadene. Og så får styret få fullmakt til å ordne dette. At det er mulig å være negativ til dette også, går utover min forstand.

Fra: eh
Publisert: 29.04.2014

Kommentarer:
Jeg vil støtte opp om at utleieleiligheten beholdes og brukes slik den er i dag. Mine foreldre har benyttet den når de har vært på besøk og de er MEGET godt fornøyd! Både med pris, standard og parkering.

Jeg opplever også at det er veldig god service fra kontoret når jeg har spurt om å få leie. Kjapt og enkelt!

Fra: Erlend
Publisert: 29.04.2014

Kommentarer:
El-uttak.
Til årsmøtet 30. april foreligger et forslag fra Interimsstyret om installering av et el-fordelingsnett i parkeringsetasjen, til en kostnad på ca. kr. 700.000, som det foreslås skal belastes samtlige sameiere etter "Sameiebrøken". Forslaget er betegnet Alternativ 1 (for detaljer, se innkallelsen).

"Sameiebrøken" innebærer at de største leilighetene blir belastet med et beløp som er ca. 3,5 ganger større enn det tilsv. beløpet for de minste leilighetene. En slik skjevbelastning virker helt urimelig. Totalkostnaden må fordeles likt på alle enheter ettersom hver leilighet, stor eller liten, kun har 1 parkeringsplass hver til disposisjon. Om installering av et el-fordelingsnett ellers skulle få tilslutning, håper jeg kostnadsfordelingen blir endret til "lik belastning for lik ytelse". Tilsv. som den er for TV-kostnader o.l. Dvs., likt på alle enheter.

Er det så behov for et nett beskrevet i Alternativ 1, med ca. 225 strøm-uttak? De fleste som har el-bil idag, har den som bil nr. 2. Ettersom hver enhet i vårt sameie kun har 1 park.plass til disposisjon, er løsning med to biler uaktuelt for det store flertallet Det synes derfor som om forslaget (Alternativ 1) er lite aktuelt.

I tilknytning til Interimstyrets forslag nevnes også et Alternativ 2 med 6 el-uttak, til en kostnad av ca. 140.000. Det nevnes ikke, men det antas at kostnad for strøm belastes brukerne, med et påslag som også, over tid, dekker en stor del av installeringen. Alternativ 2 virker umiddelbart mer realistisk i dagens situasjon.

Interimstyrets forslag (Alternativ 1) er ikke begrunnet (behov/fordeler/ulemper/...). Det ville, etter mitt syn, være en fordel om saken utsettes, og at alternative løsninger behandles av det nye styret.

Fra: JHe/401
Publisert: 28.04.2014

Kommentarer:
Støtter Kaja sitt innlegg her. Jeg har problemer med å se hvilket hotellrom man får til 500,- med tilsvarende standard, (som blir hevdet av en sameier) vil gjerne ha navn på det, for evt. gjester.
Personlig synes jeg ikke utleieleiligheten er overpriset.

Fra: Laila
Publisert: 27.04.2014

Kommentarer:
Jeg er nyinnflyttet og kan ikke få si hvor glad jeg er for å bo her. Jeg er spesielt glad for det nye treningssentret. Tenk, et eget treningssenter i et borettslag! Nå har jeg også nylig leid den nye utleieleiligheten, slik at mor og far kunne komme på besøk. Jeg ser nå at noen har foreslått at utleieleiligheten heller bør selges. Jeg vil oppfordre alle til å stemme det forslaget ned på det kommende årsmøtet. Utleieleiligheten er et stort aktivum for borettslaget og hever verdien på å bo her langt mer enn de få kronene hver leilighet kan cashe inn ved et salg.

Fra: Kaja
Publisert: 25.04.2014

Kommentarer:
Sameiet har på ny vært gjennom en turbulent periode. Det dreier seg om uenighet om hvordan man bør organisere den fremtidige forvaltningen av Sameiet. Da oppstår det et maktspill og hersketeknikker av ulikt slag tas i bruk.
Vi har mange ganger snakket om hvor viktig det er at sameiets styrende organer besitter kompetanse. Det dreier seg om teknisk, økonomisk eller forvaltningsmessig kompetanse. For å påvise slik kompetanse henvises det til utdannelse, innehatte stillinger eller tidligere verv. Man har dessverre ingen garanti for at eventuell kompetanse som besittes også brukes. Det gjelder også OBOS som er engasjert som forretningsfører.
Hvorfor innkalles det til et ekstraordinært Årsmøte, en type møte en ikke finner i våre vedtekter. Det er på Sameiermøter at vi fatter vedtak som er styrende for vårt Sameie. På møtet påpekte jeg dette og ba om en protokolltilførsel om at innkallingen ikke var i tråd med våre vedtekter. Som møteleder fikk jeg møtets aksept på at det innkalte møtet kunne betraktes som et ekstraordinært Sameiermøte. Dette har imidlertid ikke protokollføreren fra OBOS klart å få med seg fullt ut.
Hvilken sak som skal behandles på møtet fremgår ikke av Protokollen. Hvorfor er dette underslått.
Forslagene som fremmes i saken er også mangelfullt gjengitt. Det er heller ikke gitt en korrekt gjengivelse av det det forslaget som tas opp til votering. Forslaget inneholder en vedtektsendring og krever kvalifisert flertall og det er ikke vedtatt med 76 ja stemmer og 72 nei stemmer.
Det foreligger nå to forslag til vedtak og ingen av dem fremgår av protokollen. Flere styremedlemmer gir høylytt uttrykk for at de ikke var klar over at deres forslag ikke kunne vedtas med simpelt flertall. Man ønsker derfor å fremme et nytt og omformulert forslag. Dette blir akseptert. Forslaget er det mest radikale i forhold til de to andre forslagene og tas opp til votering.
Det omarbeidede forslaget fra Styret blir så vedtatt.
Siden det bare var delt ut 2 stemmesedler var det ikke mulig å foreta flere avstemninger.
Det hadde vært en fordel om protokollfører hadde tatt seg bedre tid til å få lagt frem en protokoll i bedre samstemmighet med det som skjedde på møtet. Det er her en kan etterlyse kompetanse fra OBOS side og det er naturlig at det gis en tilbakemelding til OBOS om dette.
At styret fremmer et forslag som krever kvalifisert flertall for å bli vedtatt og at de etter at avstemningen er foretatt, gir uttrykk for at dette var de ikke klar over forholdet dokumenterer heller ikke kompetanse.
Møtet kom imidlertid til en konklusjon som i realiteten ikke er langt fra de alternative forslag til forvaltning som var fremmet. Det burde gi det nye styres som velges på Sameiermøtet i slutten av april et godt utgangspunkt for sitt arbeid.
PES lnr 378

Fra: PES
Publisert: 17.04.2014

Kommentarer:
Svar til Nina: Styret har hatt som målsetting å få gjennomført økt tynning av skogen bak blokkene i vinter, særlig mhp gran og selje. Vaktmester Jon Arild har tatt noe, men har ikke rukket så mye som han kunne ønsket bla. fordi det nesten ikke har vært tele, og vanskelig å få kjørt opp avkapp opp på baktomta. Jon Arild tar sikte på å få kappet noe mer rundt ballbanen og på baksiden nå de nærmeste ukene, og så får sameierne ryddet kvisten til vårdugnaden. Styret ser at det trolig vil være nødvendig å leie inn ekstern hjelp for å få gjennomført en mer omfattende tynning/hogst til neste vinter.

Fra: Styret
Publisert: 02.04.2014

Kommentarer:
Takk for oppklaring, og for at vedtektene på hjemmesiden nå er korrigert.

Fra: AEA
Publisert: 27.03.2014

Kommentarer:
Svar til AEA:
Vedtektene vedrørende frist for innsending av forslag til årsmøtet ble endret på 2012-årsmøtet (se protokoll fra ordinært sameiermøte 24.04.2012), slik at vedtektene skulle komme i samsvar med formuleringene i Eierseksjonsloven. 21-dagerskravet i vedtektenes paragraf 8 ble da strøket, og erstattet med følgende formulering: «Styret skal på forhånd varsle sameierne om dato for møtet og om siste frist for innlevering av saker som ønskes behandlet».
Bakgrunnen for vedtaket i 2012 var det daværende styrets utfordringer med å «etterleve» 21-dagers kravet i de årene hvor påsken kommer sent, samtidig som man ønsket å opprettholde tradisjonen med å avvikle sameiermøtet i siste halvdel av april. I år kommer også påsken sent. For å rekke å trykke opp og distribuere årsberetning og innkalling slik at den foreligger i sameiernes postkasser i god tid før årsmøtet, har derfor styret i år satt fristen til 1. april. Dette ble sameierne varslet om med oppslag på hjemmesiden 4. februar, samt at fristen siden da har stått oppført i sameiets Aktivitetskalender, øverst til høyre på www.grefsenterrassehus.no.

Fra: Styret
Publisert: 27.03.2014

Kommentarer:
Har styret noen planer om å tynne ut trær og buskas på baksiden av blokkene før de skyter nye skudd og blader?
Spesielt gjelder dette bak B-E blokkene. Bak A-blokka er dette gjort, og der kommer deilig sollys til.

Fra: Nina
Publisert: 27.03.2014

Kommentarer:
Ifølge sameiets vedtekter § 8 er fristen for innsendelse av saker til årsmøtet 21 dager.
Fristen er derfor til 9. april og ikke 1. april som styret oppgir her på hjemmesiden.

Fra: AEA
Publisert: 26.03.2014

Kommentarer:
Ja, C, det er nok ikke mulig å lukke sameiet helt for uvedkommende som virkelig ønsker seg inn i våre blokker. Men det er vel et poeng å gjør det litt vanskeligere enn i dag for uvedkommende å ta seg inn? Fjerning av koden vil ganske sikkert føre til at færre uvedkommende tar seg inn i fellesområdene våre. Det synes jeg er bra.

Fra: D
Publisert: 25.03.2014

Kommentarer:
"Vi kan ikke ha det slik at hvem som helst kommer inn i blokka". I beste fall ekstremt naivt. Selv uten kode kommer "hvem som helst" seg inn. Med så mye trafikk som det er ut og inn av denne blokka nesten døgnet rundt er det bare å stille seg opp ved en tilfeldig valgt dør, og du er inne etter maks ett minutt. Hvis du absolutt vil inn.

Fra: C
Publisert: 25.03.2014

Kommentarer:
Bra at styret har droppet datalagring. Enda bedre at sikkerheten i blokka blir hevet gjennom at koden på dørene blir fjernet. Det er sannelig på tide. I vinter hadde en eiendomsmegler slått opp koden på utsiden av bygget... Dette skjer gjentatte ganger. Vi kan ikke ha det slik at hvem som helst kan komme inn i blokka.

Fra: KKF
Publisert: 24.03.2014

Kommentarer:
Viser til innlegg om åpning av dører for ambulansepersonell o.l. Som det fremgår av informasjon fra styret, så vil ytterdørene også med det nye systemet kunne åpnes via telefonen på samme måte som før, og dette er jo en løsning som fungerer bra.

I de fleste sykdomstilfellene vil man forhåpentligvis være i stand til å betjene telefonen for å åpne en av ytterdørene og deretter åpne egen inngangsdør selv. For enslige, syke og hjemmeboende eldre som frykter situasjoner hvor telefonen er utenfor rekkevidde og man ikke greier å bevege seg (f.eks. på grunn av lammelser etter hjerneslag e.l.) eller man ikke kommer seg opp/ned trapper i leiligheten (som følge av et fall som har medført hoftebrudd e.l.), så kan trygghetsalarm være en ekstra sikkerhet. Da får man en alarmknapp som kan festes rundt halsen eller på håndleddet. Ved behov for hjelp kan man trykke på knappen for å få kontakt med alarmsentralen, og kyndig personell vil komme hjem til vedkommende i løpet av kort tid.

De fleste kjenner sikkert til muligheten for å få installert trygghetsalarm, men kanskje ikke alle, så jeg skriver derfor noen ord om dette som et lite tips.

Les mer om trygghetsalarm på nettsidene til Bydel Nordre Aker og Hjelp24:

http://www.bydel-nordre-aker.oslo.kommune.no/pleie_og_omsorg/eldre/trygghetsalarm/

http://www.hjelp24.no/alarmsentral/

Fra: Beboer som har hatt god erfaring med trygghetsalarm hos pårørende
Publisert: 22.03.2014

Kommentarer:
Jeg vil på det sterkeste anbefale styret om å utsette implementering av det nye låsesystemet til saken har vært behandlet i plenum på årsmøtet.
Det vil være en skandale om dette systemet blir tredd over hodet på beboerne uten at det har vært drøftet.
Styret hevder at dette systemet vil "øke sikkerheten" i sameiet. Sannheten er at et slikt system vil kraftig forverre sikkerheten for beboerne. Å innføre et system som loggfører passeringer samt knytter passeringene til spesifikke beboere/seksjoner vil gjøre sameiet SÅRBART for evt. datainnbrudd og misbruk av denne sensitive informasjonen. Et eneste datainnbrudd vil ha store konsekvenser for alle de nesten 1000 beboerne som benytter systemet.

I tillegg vil systemet potensielt kunne føre til ubegrunnede mistanker mot beboere som uskyldig og uforvarende har brukt sin nøkkelbrikke nært i tid til evt. kriminelle handlinger.

Et slikt offline system er også veldig lite hensiktsmessig for et så stort sameie som vi bebor. Administrasjon og manuell omprogrammering av hver enkelt låsepunkt for hver gang noen mister en nøkkel vil bety at tids- og ressurs-bruk for vaktmesteren pluss kostnaden for ny nøkkelbrikke sannsynligvis vil overgå den nåværende summen på kr. 500,- som dagens systemnøkkel koster.

Dette er bare noen av innsigelsene mot dette systemet. At Datatilsynet har uttalt seg om at de fraråder et slikt system taler vel også et klart språk. Flere sider av saken vil kunne belyses på årsmøtet.

Men foreløpig er altså min oppfordring at styret avventer installasjon til etter årsmøtet.
Det er ingen skam å snu! Det er større skam å måtte gå kanossagang i etterpåklokskapens spotlight.

Fra: Arnt Egil Andreassen
Publisert: 17.03.2014

Kommentarer:
Til Else K. H. Andresen
Styret forstår at det stilles spørsmål om dette, men i prinsippet blir det ingen endring selv om vi får installert en elektronisk nøkkelsystem, bortsett fra at koden etter hvert vil bli deaktivert.

Dersom man skal tilkalle hjelp som skal inn i anlegget vil det fortsatt være slik som i dag. De som skal inn, skal i prinsippet ringe på til riktig seksjon og dørene åpnes fra telefonen (fast eller mobil) på samme måte som i dag. Altså det blir ingen endring i forhold til dagens system.

Styret er ikke kjent med at eksisterende fjernåpning av dørene ikke fungerer. Dersom det ikke fungerer hos deg bør du kontakte vaktmester og melde feilen. Styret ville sette pris på om de som har feil melder i fra, slik at evt. feil kan utbedres.

Evt. en repetisjon på hvordan systemet fungerer kan man få av vaktmester eller på styrekontoret når dette blir betjent igjen. Inntil dette er på plass er vaktmester villig til å gi en kort og rask opplæring i bruk.

Mvh
Styret

Fra: Styret
Publisert: 16.03.2014

Kommentarer:
Nå som alle beboere får nye nøkkelsystemet til innganspartien i garasjen, foran og bak blokkene.

Rekvirering av ambulanse..... hvordan får ambulansefolk komme inn til korridorer og leil?.
Hva med legebesøk?
Enslige syke har ingen mulighet å gå ut å lukke opp.
Fjernåpnere i leiligheter fungerer ikke.

Fra: Else K. H. Andersen
Publisert: 16.03.2014

Kommentarer:
Ja til personvern.

Jeg støtter Simen Owe i hans vurderinger angående personvernet. Å pålegge samtlige beboere i sameiet elektronisk adkomst og samtidig loggføre dette er brudd på personvernet. Jeg gir ikke styret tillatelse til å loggføre min adkomst i eget hjem.

På kaba-evolos nettsider er det omtalt at opptil 2000 registreringer loggføres og at dette kan deaktiveres. Det henvises også til datatilsynets regelverk under personvern. Styret må garantere at loggføringen deaktiveres.

Fra: Even Jokstad
Publisert: 13.03.2014

Kommentarer:
Selvsagt skal de som ikke kan møte på årsmøtet kunne levere en fullmakt, hvis de ønsker det. Men la oss håpe at ingen denne gangen går rundt på dørene og samler inn fullmakter, og kupper avgjørelsen. Det er litt kjedelig for oss som møter, og vil høre debatten, før vi bestemmer oss.

Fra: Kjell
Publisert: 11.03.2014

Kommentarer:
Ja til personvern!
Juridisk rådgiver i Datatilsynet opplyser at innføring av tiltak med lagring av passering ved adgangskontroll på FORHÅND krever drøfting blant beboerne og 2/3 flertall. Det må drøftes hvorvidt det foreligger et problem med innbrudd og om lagring faktisk løser dette problemet – ellers er de ulemper som tiltaket medfører urimelige.

Fra: Simen Gylterud Owe
Publisert: 11.03.2014

Kommentarer:
De som ikke går på møtene mener noe de også, og har like viktige stemmer. Gi din fullmakt!

Fra: Tore Sørlie
Publisert: 11.03.2014

Kommentarer:
Kommentar til Kveseth:
Det er beklagelig at Kveseth tenker som hun gjør om styrets forslag om daglig leder. Styrets eneste motivasjon for å fremme saken er å få etablert en permanent løsning på styrekontoret og sikre en administrativ avlastning for fremtidige styrer. De fleste i dagens styre er «på vei ut» av styret. Vi kunne saktens godt ha latt være å fremme denne saken, og spart oss selv for alt bryderiet. Imidlertid mener vi det ville vært uansvarlig. Vi ønsker å etterlate oss et sameie som drives profesjonelt. Vi ønsker også at fremtidige valgkomiteer skal få en overkommelig jobb. Dagens situasjon, med å komponere et styre med syv godt kvalifiserte styremedlemmer, har lenge vært en stor utfordring. I tillegg vil en avklaring i forkant av ordinært årsmøte lette valgkomiteens arbeid betraktelig med å sette sammen et nytt styre for perioden 2014-2016. For øvrig er innkalling og informasjon om møtet sendt ut godt innenfor fristene, som ifølge Eierseksjonsloven er tre dager for ekstraordinære årsmøter. Kveseth tar for øvrig feil når hun skriver at saken er behandlet flere ganger. Saken har kun vært realitetsbehandlet én gang, i juni 2013.

Fra: R. Skjøthaug
Publisert: 11.03.2014

Kommentarer:
Nå får det være nok! I juni i fjor var jeg på et årsmøte i juni der styret hadde fremmet forslag om å ansette en daglig leder. Jeg gikk til møtet og var skeptisk til forslaget, etter å ha lest motinformasjon til styrets forslag, fra tidligere styreledere i Grefsen terrassehus, Per Eric Ståhlbrand og Bjarne Smidt. Så viste det seg, under årsmøtet, at informasjonen fra Ståhlbrand og Smidt ikke holdt mål. Det var derfor etter debatten et klart flertall i salen FOR forslaget fra styret. Stor var derfor min overraskelse da det viste seg at det likevel var flertall MOT da stemmene var opptalt. Hva skjedde? DE TIDLIGERE LEDERNE I BLOKKA HADDE SAMLET INN LIKE MANGE FULLMAKTER SOM DET VAR FOLK TIL STEDE. Det var en frustrerende opplevelse. To tidligere ledere hadde kuppet årsmøtet. Jeg hadde kastet bort en hel kveld. Nå vil Ståhlbrand og Smidt igjen samle inn fullmakter. Jeg vil oppfordre folk til å møte opp på årsmøtet, og høre på argumentasjonen, og ikke levere fullmakter til Ståhlbrand og Smidt. Og heller ikke til styret. La oss få en avgjørelse som gjenspeiler hva folk mener.

Fra: espen
Publisert: 10.03.2014

Kommentarer:
Nå må alle som har noen forståelse av hvor mye arbeide som kreves for å drive en så stor virksomhet som Grefsen Terrassehus støtte Styret!
Dersom man har prøvd å være i styret, vil man vite at styremedlemmene for tiden utfører en rekke driftsoppgaver som vanligvis gjøres av ansatte.
Det er alltid like vanskelig å rekruttere medlemmer til styret. Realiteten er for tiden at sameierne ikke har muligheter for å kaste et styre om de er misfornøyde, fordi det ikke lar seg gjøre å skaffe nok folk til å danne et alternativt styre. Dette er et tydelig tegn på hvor urimelig arbeidsbelastning det for tiden utgjør å sitte i styret.
Når det gjelder forholdet mellom sameiere, Styre og daglig leder, er det klart og enkelt. Det blir som det pleier å være i aksjeselskap. Eierne velger Styre, og det er eierne som på generalforsamling/sameiermøte som endelig bestemmer hvordan virksomheten skal drives.
Styrets oppgave er å finne de virkemidlene de trenger for å gjennomføre det eierne bestemmer og sørge for at det eierne har vedtatt blir gjennomført. Daglig leder for en virksomhet har ansvar for daglig drift, og er underlagt og blir instruert av styret.
Hos oss blir det en daglig leder som står for daglige administrative oppgaver, mens driftstekniker står for daglig teknisk drift.

Vi bør gjennomføre dette nå. Det vil uansett tvinge seg frem med tiden, fordi det ikke er nok personer som er villige til å gjøre et så omfattende gratisarbeid som styremedlemmene gjør nå. Nå utfører styremedlemmene som nevnt omfattende driftsarbeid, i tillegg til å ta seg av de egentlige styreoppgavene.

Det er begynt å bli meget vanskelig å være i Styret og samtidig være yrkesaktiv.

Jeg støtter Styret fullt ut i denne saken, og anbefaler andre også å støtte Styrets anbefalinger.
Gi Styret fullmakt om du ikke har anledning til å gå selv på det ekstraordinære årsmøtet nå.

Fra: A-blokkabeboer
Publisert: 10.03.2014

Kommentarer:
NYTT LÅSSYSTEM.
Før informasjonsskrivet som kom i postkassen for noen dager siden, var det ukjent for meg at et slikt system skulle innføres. Det kan være mange gode grunner for et nytt system, men kanskje også noen som taler mot. Det er jo ikke så lenge siden vi byttet ut låser til ytre inngangsdører. Informasjonsregistrering er en annen sak.

Det er bl.a. en kostnad å forholde seg til. Det ville vært rimelig å bli informert om hva systemet koster å anskaffe og drifte? Eller er kostnaden så ubetydelig at det ikke er bryet vært å gi slik info? Jeg registrerer at nye brikker skal bestilles fra KABA/MøllerUndall, og antar derfor at det også er KABA som har levert/skal levere selve systemet. Såvidt vites, arbeider styrelederen (for interimsstyret) i KABA. Har dette hatt noen betydning for valg av det aktuelle system, eller har det vært gjennomført anbudskonkurranse?

Uansett, før innføring av nytt system, burde sameierne blitt informert om evt. sikkerhetsproblemer med det gamle (nøkler på avveie?), som skulle forsvare ytterlige kostnader. Men viktigst, sameierne burde blitt gitt mulighet til å uttale seg om brikkesystemet i god tid før det ble innstallert, f.eks. på forrige sameiemøte. Eller kan det tenkes at avgjørelsen om nytt system ble tatt i inneværende interimsperiode? Hvis så, hvorfor dette hastverket, før ordinært sameiemøte?

Fra: L401
Publisert: 10.03.2014

Kommentarer:
Jeg vil rette en takk til styret for framtidsrettede og gode forslag om daglig leder og nøkkelkort. Begge saker er godt begrunnet og velfundert. Mye kan sies om personvern i dagens Norge, men nøkkelen til dørene i Grefsenkollveien 12 er neppe den største utfordringen. Den framtidige driften av sameiet kan imidlertid bli en utfordring hvis evnen til å se litt inn framtiden er så svak som innleggene på denne nettsiden kan tyde på. Jeg ønsker styret lykke til og ber vennligst om at flere enn Kjell Huslid leter etter løsninger og ikke bare problemer. Det er ingen sak å være kverulant. Det kan alle klare. Å være konstruktiv krever imidlertid litt arbeid. Jeg håper flere kan investere så mye i dette at de i hvert fall studerer begrunnelsene for styrets forslag.

Fra: ko
Publisert: 10.03.2014

Kommentarer:
EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING OG LÅSESYSTEM

Det er mulig at jeg burde ha skrevet om mange positive saker på Terrassetanker før jeg «poster» denne saken. Jeg trives godt i sameiet og det blir gjort mye bra her. Men siste dagers meldinger fra interimstyret har ikke vært positive.

Jeg var svært forundret da jeg fant innkalling til ekstraordinær generalforsamling den 12.03.2012 for behandling av sak om daglig leder i postkassen. Det er mulig interimstyret har jussen på sin side, men for meg blir det mangel på respekt for Generalforsamlingen at interimstyret fremmer saken om daglig leder igjen og i tillegg 1-2 måneder før ordinær Generalforsamling. Jeg har tro på at medlemmene i interimstyret handler med gode hensikter, men saken om daglig leder har blitt tatt opp flere ganger før og det har vært stor skepsis til forslaget. Dette må respekteres.

Når det gjelder nye kandidater til styret, har jeg ikke sett oppslag om at nye kandidater etterlyses. Oppslag om at styremedlemmer ønskes kan mulig lette valgkomiteens arbeid, da det stadig flytter inn nye folk. Det er verd et forsøk. Når slike enkle tiltak og andre synlige bevis ikke er gjennomført, er påstanden om at det ikke finnes aktuelle styrekandidater, bare en påstand for meg og sikkert for mange andre også. Mulig det er vanskelig, men på sist Generalforsamling var det ulike uttalelser som tilsa at det var flere mulig kandidater som ikke var spurt.

Jeg savner også oppslag på oppslagstavlene og dørene, som minner folk om den ekstraordinære generalforsamlingen.

Det er ikke lenge siden vi byttet nøkler til boder og inngangsdører. Det kan synes rart om det er behov for nye nøkler eller bytting til nytt låssystem så raskt. Men om det er et behov er ikke jeg negativ til nøkkelkort, men jeg slutter meg til den skepsis som er uttrykt vedrørende mulig uttak av informasjon fra låssystemet. En slik ordning er for meg et grovt brudd på personvernet. Personvern bør interimstyret være kjent med er en viktig sak i sameiet, da det på sist ordinær Generalforsamling ble det diskutert en tilsvarende sak, dvs. kameraovervåkning i garasjen og det fremkom stor skepsis i forhold til personvern.

Fra: K.A. Sølvernes
Publisert: 10.03.2014

Kommentarer:
En overraskende sak fra Sameiets interimstyre: en plutselig informasjon om skifte av låssystem uten noen god redegjørelse om kostnader/fordeler og ikke minst savnes det informasjonen om prosessen og innhenting av konkurrerende tilbud.
Hvorfor så plutselig? Hvorfor slik hast? Er ikke dette en så stor sak med så mange spørsmål at den bør utsettes og tas opp på et regulært sameiermøte og ikke av et interimstyre alene?

Fra: Jan Hanssen
Publisert: 09.03.2014

Kommentarer:
Svar til Reidar Skjøthaug

Jeg takker for styrets vurdering rundt personvern. Det lagres i låsene hvilke brikker som har passert. Brikkene er i sin tur knyttet til de ulike leiligheter. Jeg ser ikke hvordan dette ikke er overvåkning, og krever at denne funksjonen ikke er aktiv så lenge SAMTYKKE FRA BEBOERE IKKE FORELIGGER.

Fra: Simen Owe
Publisert: 09.03.2014

Kommentarer:
Svar til Simen Owe

Det er ingen grunn til bekymring rundt personvernet. Det vil ikke bli lagret noen form for personopplysninger i det nye nøkkelsystemet. Det vil kun være mulig å finne ut av hvilken brikke som er benyttet. Dette styres av sikkerhetsleverandøren og kun med hjelp av autorisert personell. Til orientering har ingen i styret tilgang til systemet.

Det er ingen form for datalagring som er i konflikt med personvernet.

Systemet er å betrakte som et avansert nøkkelsystem, som er mye enklere og mere fleksibelt å administrere, samt at nøklene (brikkene) er mye billigere enn en systemnøkkel.

mvh
Reidar Skjøthaug
Styreleder

Fra: Reidar Skjøthaug
Publisert: 09.03.2014

Kommentarer:
Ja til personvern!
Viser til styrets siste skriv om nye låsesystemer hvor det fremkommer at det vil bli ført log over hvem som kommer og går og til hvilke tider i sameiet.

Vi opplever dette som en grov krenkelse av vår rett til privatliv og kan ikke se at eventuelle fordeler ved innbrudd skulle kunne oppveie for de potensielle ulemper en slik overvåkning kan medføre.

Videre SKAL det i henhold til personopplysningsloven kreves samtykke for å iverksette tiltak hvor det samles informasjon om enkeltpersoner. Det SKAL også finnes et tilfredsstillende system for informasjonssikkerhet. Styret i Grefsen Terrassehus besitter per i dag ingen av de overnevnte krav.

Vi krever at funksjon for datalagring i låsesystemet deaktiveres, og at attest på at funksjonen er deaktivert gjøres tilgjengelig for beboerne. Vi vil ikke overvåkes uten mandat i vårt eget hjem!

Fra: Simen Owe
Publisert: 09.03.2014

Kommentarer:
Jeg har lest innkallingen til ekstraordinært Årsmøte og ser at Styret har gjort en grundig vurdering av Sameiets styreoppgaver. Det er ingen tvil om at styret – i perioder – trenger hjelp til å få utført diverse funksjoner og jeg tror også at sameierne har forståelse for dette. Dette har jeg selv erfart i min 18 års tjenestetid i styret. Et NEI også denne gang fra sameierne er selvsagt mulig og hvor står så Sameiet da? Tilbake på det nivå som vi nå er: At det på det kommende ordinære årsmøte skal velges et nytt styre med syv styremedlemmer!

For å hindre en slik katastrofe ville det være et alternativ å tilby sameierne valget mellom
a) Daglig leder slik som foreslått
b) Utvide styresekretærfunksjonen fra 2x4 timer til 4x4 timer pr uke og redusere antall styremedlemmer fra 7 til 6 medlemmer.

Det jeg har hørt fra forskjellige sameiere er at Daglig Leder skal kunne overta noe av Styreleders ansvar (overfor sameierne). Denne misforståelse bør forhindres ved at gjøremålene til Daglig leder defineres klart og at Daglig leders ansvar er bare begrenset overfor Styreleder.
Det må være klart at det er Styreleder som har alt overordnet ansvar for driften av Sameiet. Det kan ikke aksepteres delt lederskap og rapportering.

Jeg håper at dette kan være med på å få saken i havn slik at styrer i framtiden kan få avlastning i perioder.

Vennlig hilsen
Kjell Huslid

Fra: Kjell Huslid
Publisert: 09.03.2014

Kommentarer:
Uenig med Kveset. Forslaget om daglig leder er ikke blitt realitetsbehandlet p.g.a. formelle innsigelser, som nå synes oppklart. Derfor helt i orden å fremme forslaget igjen. Jeg vil heller rose styret for å være fremtidsrettet, og for å sørge for profesjonalisert styring av sameiet. Vi kan ikke lenger la 7 styremedlemmer, der to-tre av dem er kastet inn bare fordi valgkomiteen ikke fant nok kvalifiserte personer, styre en så stor bedrift som dette sameiet nå er. For øvrig er jeg enig med Kveset i dette: Alle som mener noe om dette må møte opp 12. mars.

Fra: hf
Publisert: 05.03.2014

Kommentarer:
Hvordan er det med styrets vurderingsevne når forslaget om daglig leder i sameiet fremmes for fjerde gang på under ett år og med innkalling til det tredje ekstraordinære sameiermøtet om saken? Jeg "kjøper" ikke styrets begrunnelser. Innkallingen skjer med svært kort frist 1,5 mnd før det ordinære sameiermøtet. Spekuleres det i at sameierne ikke orker mer? Dette virker som utmattelsestaktikk. Styret burde ta inn over seg de vedtak som er gjort i saken og legge den "død" inntil videre.
Alle som mener noe om dette må møte opp 12. mars eller levere fullmakt til andre.

Fra: G. Kveseth
Publisert: 05.03.2014

Kommentarer:
Speil på veggen ved knebøystativ, og trolig også på østveggen, er på plass forhåpentligvis i løpet av våren.

Fra: For styret: R. Gjerde
Publisert: 01.03.2014

Kommentarer:
Kunne vi forresten fått et speil på veggen foran knebøystativet? Det gjør det lettere å løfte riktig og dypt nok.

Fra: Lars Ove
Publisert: 25.02.2014

Kommentarer:
Enig med Hege, trimrommet er blitt imponerende bra! Takk til styret og kommiteen.

Fra: Lars Ove
Publisert: 25.02.2014

Kommentarer:
Jeg vil bare takke styret for å ha fått laget et ordentlig fint trimrom. Jeg er imponert over hvor bra det er blitt, tatt i betraktning den begrensede plassen som er til rådighet. Sameiet har nå blitt et enda bedre sted å bo.

Fra: Hege
Publisert: 24.02.2014

Kommentarer:
Det er vel viktigere at flest mulig sameiere har anledning til å komme på årsmøtet enn enkelte styremedlemmer? Vi har hatt årsmøter tidligere uten at hele styret har vært representert.
Forstår at tid kan være en knapphet - men styret kan forberede hovedtyngden av saksdokumentene i uke 15? Tidsfristen for å fremme forslag er 1.april, dvs uke 14.

Fra: Nina
Publisert: 11.02.2014

Kommentarer:
Svar til Nina: Bakgrunnen for at styret har satt årsmøtedatoen så sent som 30. april (uke 18), er at vi ønsker å ferdigstille en god årsrapport og stille best mulig forberedt til årsmøtet. Påsken i år er rekordsen, i uke 16. Dette betyr at styret ikke har anledning til å forberede møtet før i uke 17. Samtidig er enkelte styremedlemmer forhindret fra å kunne stille opp på andre datoer i uke 18, f. eks. 29. april, slik Nina foreslår. Styret er imidlertid av den oppfatning at dersom den enkelte sameier opplever at en sak er viktig for seg og sine interesser, vil vedkommende prioritere tilstedeværelse på årsmøtet. Vi håper at flest mulig har anledning til å komme på årsmøtet 30.4. kl 18:30.

Fra: Mvh styreleder R. Skjøthaug
Publisert: 10.02.2014

Kommentarer:
Styret planlegger å årsmøtet 30.april.
Vi har alle fri 1.mai. Mange benytter muligheten til å ta en klemdag på fredag 2.mai og få langhelg. Dersom det er et mål å ha flest mulig sameiere tilstede - burde kanskje årsmøte bli flyttet til tirsdag 29 april istedet for kvelden den 30 når sannsynligvis mange reiser bort. Burde ikke være noe praktisk problem det??

Fra: Nina
Publisert: 07.02.2014

Kommentarer:
På hjemmesiden står det:

Barneselskap for barn under 13 år (med voksne til stede) samt møter som i begge tilfeller avsluttes senest kl. 21.30 og har en varighet av inntil 4 timer:
*Uten kjøkken: kr 450,- for beboere kr 1000,- for ikke-beboere.
*Med kjøkken: kr 650,- for beboere kr 1200,- for ikke-beboere.

Det står ingenting om weekend leie her.
Det er kun under "Selskap utover 4 timer" at det skilles mellom helg og ukedag.

Selskap utover 4 timer:
*Hverdag: kveld kr 1000,- for beboere og kr 2000,- for ikke-beboere.
*Helg: kr 1500,- for beboere og kr 3000,- for ikke-beboere

Sakset fra:
http://www.grefsenterrassehus.no/sameiestue.shtml

Jeg skal ikke bruke mere tid på å kjekle om dette, de som er interesserte kan lese hva som står på hjemmesiden og gjøre seg sin egen tolkning.

For å sette det litt i perspektiv: sammenliknet med de kr. 1500 man betaler for å leie bare lokalet sameiestua, kan man for kr. 1800,- ta med seg 10 barn på det kommersielt drevne lekelandet Hopp i Havet og få:

Inngang og tilgang til lekefasilitetene
Mat
Drikke
Dessert
Eget bursdagsrom med langbord og konge eller dronning stol
Egen bursdagsvert/vertinne
Takkekort med bilde av bursdagsgjestene
Innbydelseskort

Fra: AEA
Publisert: 23.01.2014

Kommentarer:
Til AEA ad priser på leie av Sameiestuen og utleieleiligheten

Sameiestuen
Det står i kontrakten og prislisten for Sameiestuen at prisene ikke gjelder weekend leie. Det er derfor ikke er riktig at det ikke opplyses om dette.

Utleieleiligheten
Utleieleiligheten har sengeplass til 5 personer og er velutstyrt med TV, kombiskap, vannkoker/kaffetrakter og fullt med servise/dekketøy etc. Prisen på kr 500/døgn inklusive renhold og parkeringsplass er etter styrets oppfatning gunstig. Sameiet tjener ikke penger på dette tilbudet.

Fra: Reidar Skjøthaug, Styreleder
Publisert: 23.01.2014

Kommentarer:
Ja "C".
Det stemmer at det står kr 650 for barnebursdag her på siden. Svart på hvitt. Det det derimot ikke opplyses om er at dersom man ønsker å avholde denne barnebursdagen på en lørdag eller søndag så er prisen kr 1500,-.
Prisinformasjonen på siden er derfor misvisende og burde omformuleres ihht faktiske priser.

Når det gjelder prisen for leie av leilighet så er du nettopp inne på det prinsipielle som jeg mener styret burde avklare.
Hvis man spekulerer i hvor mye man ta i konkurranse med alternativet som er hotell, og når man begynner å blande inn transportkostnader etc. så velger man å tenke "markedspris" fremfor "selvkost". Leiligheten er eid av sameiet dvs. fellesskapet/vi som bor her. Det samme gjelder sameiestua.
Jeg vil tro at det er en ikke ubetydelig sum for f.eks. en minstepensjonist å betale kr 2.500,- for et sted å sove om man ønsker å komme og besøke barnebarna sine i 5 dager. Til sammenligning bodde jeg på tilsvarende "besøkshotell" i et leilighetskompleks i et av Stavangers finere strøk sist gang jeg besøkte byen. Der var prisen kr 100,- per natt. Det er muligens noe lavt, men 500 er definitivt for høyt for en leilighet som "vi" allerede eier.

Når det gjelder vaskegebyret så burde dette holdes utenfor selve leieprisen og være et eget engangsbeløp. Det koster ikke 5 ganger så mye å vaske ut etter at noen har bodd der i 5 døgn kontra 1 døgn.

Fra: AEA
Publisert: 22.01.2014

Kommentarer:
1500,- for en totimers barnebursdag i helg? Hvor kommer den fra? Prislisten på annet sted her på siden viser hhv. 450,- u.kjøkken og 650,- m.kjøkken. Et stykke opp til 1500,- med andre ord. 500,- er langtfra avskrekkende for leiligheten. Tilbudet er vel i hovedsak tenkt til besøkende til beboere her i huset. Og disse har vel et ønske om å være i umiddelbar nærhet, fremfor å være avhengig av transport for å komme seg hit dersom de bor på hotell etc. Transport koster også penger, og så er det viktig å huske at disse 500,- også inkluderer nedvask av leiligheten etter utleie.

Fra: C
Publisert: 22.01.2014

Kommentarer:
Vil først og fremst berømme styret for å ha tatt initiativ til å etablere utleieleilighet for besøkende i sameiet. Det tror jeg er et kjærkomment tilbud som vil dekke et behov hos mange med besøkende utenbys fra.
Men jeg vil samtidig benytte anledningen til å oppfordre til en gjennomgang av prisingen av utleie-lokaler.
Jeg mener det er i drøyeste laget å kreve kr. 1500 for to snaue timer om man ønsker å holde barnebursdag i en helg. På samme måte mener jeg at kr. 500 per natt for å sove over i en utleiehybel av relativt enkel standard er i overkant. For et par hundrelapper ekstra kan man få overnatting på hotell med bredbånd og frokost inkludert i prisen.
Jeg vil oppfordre styret til å gjøre en prinsipiell vurdering og avklaring på om disse lokalene skal leies ut som et sosialt og ikke-profittbasert tilbud til beboerne, eller om dette er noe sameiet skal "tjene penger på".

Fra: AEA
Publisert: 21.01.2014

Kommentarer:
Hei. Er det mulig å endre åpningstiden på treningsrommet til 06.00? Da vil det bli mulig å trene før arbeid også.

Fra: Marianne Bolstad
Publisert: 20.01.2014

Kommentarer:
Det var vel ingen bombe at det ville bli kø i den nye trimavdelingen mellom 17 og 21, det kunne man forutsagt fra dag 1. Hva med å innføre timesintervaller på slik som f.eks. tredemølle? Sett opp en liste med timesintervaller, så kan folk skrive seg på. Er man ikke på plass eksakt når man har skrevet seg på er kan andre ta den. 45 min. er for lite for en skikkelig gjennomkjøring, dessuten er det irriterende hvis du har løpt i 10 min. og så sitter det ei utålmodig sjel og tripper og venter på at du skal bli ferdig. For egen del vurderte jeg trimkort utelukkende på grunn av tredemøllen, men slik reglementet er satt opp nå, med mye venting som resultat, er det uaktuelt. I verste fall kommer man ned hver kveld i "prime time" utelukkende for å oppleve at det sitter 2-3 stk. og venter før deg.

Fra: Klar for trening
Publisert: 16.01.2014

Kommentarer:
Hva er galt med den store heisen i CD? Den har vært ute av funksjon i 5 uker. Litt info hadde vært greit!

Fra: Nina
Publisert: 07.01.2014

Les innlegg fra 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 - 2007 - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015