Skriv innlegg - Les innlegg fra 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 - 2007 - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015

Terrassetanker

Innlegg fra 2012


Kommentarer:
Kontaktgruppen i frivillighetstjenesten takker alle som bidrar og ønsker GOD JUL og GODT NYTT ÅR!

Fra: Borghild Kjølberg, Espen Riise og Gunhild Ullestad
Publisert: 21.12.2012

Kommentarer:
KJÆRE NABOER - LA OSS GJØRE DET TRIVELIG TIL JUL!
Hvis alle plasserer tomme kartonger, søppelposer, knuste krukker, diverse møbler og annet skrot på sine egne terrasser i stedet for ute i fellesarealene, blir det så mye hyggeligere for alle som bor her.
GOD JUL TIL ALLE I BLOKKA!

Fra: juleglad
Publisert: 21.12.2012

Kommentarer:
Kjære nettbrukere. Vi har også fått problemer i A blokken 4 etasje etter endring i signaler. Holder på med saken med Canal Digital, men det trekker noe helt vilt ut. Synd at det blir slik da alt var tipp topp før dette ble gjort. Monteringen osv var det ikke noe å klage på. Nettkoblingen via servicesenteret er heller en tragisk historie.

Så jeg misunner dere hvor alt fungerer. :-) Vi lever i håpet om at det blir i orden før jul. GOD JUL til alle og enhver.

Fra: A blokken 4 etasje
Publisert: 20.12.2012

Kommentarer:
Da var fiberkabelen på plass i leiligheten. Monteringen gikk smertefritt og montørene møtte opp i rett tid, kom ca kl 14:00 og ca kl 15:30 var PC, TV, Wimp, Go og alt i drift. Bra levert.

Da får vi bare håpe at vi alle beboere/sameiere blir fornøyd at investeringen i nytt fibernett vil vare i mange år.

Da står det bare igjen at TV2 tar til fornuften og kommer til enighet med Canal Digital, slik at de av dere som ønsker å velge TV2s nisjekanaler - igjen får det til en fornuftig pris.

Fra: Reidar, 206
Publisert: 13.12.2012

Kommentarer:
Jeg er på nett nå og forbindelsen er utmerket. Etter tre uker med mye fram og tilbake er endelig forbindelsen super fordi jeg har en av de beste hastighetene Canal Digital tilbyr. I tre uker har som kjent ikke så mye fungert. Jeg er meget fornøyd med den siste reparasjonen som Canal Digital foretok her oppe via tekniker.

Fra: Åse S
Publisert: 01.12.2012

Kommentarer:
Jeg er på jobb nå. Jeg fikk telefon ved ca kl. 9.00 idag fra tekniker mobilnummer: 91306019 som sa at alt var iorden nå. Han hadde fikset på mye. Det er åpenbart feil hos Canal digital og ikke våre datamaskiner. Spennende å se om det nå fungerer.

Fra: Åse S
Publisert: 30.11.2012

Kommentarer:
Vi har ikke hatt nett på 3-4 uker. Canal Digital sier at det må være vår data det er noe feil med men det er det ikke! Den fungerer helt fint alle andre steder men ikke på nettet hjemme. Kan vi få nummeret til teknikeren som var hos deg, Åse S?

Fra: A blokka
Publisert: 30.11.2012

Kommentarer:
Jeg beklager hele innlegget. Tekniker har vært oppe og ordnet det hele. Flott service av Canal Digital.

Fra: Åse S
Publisert: 30.11.2012

Kommentarer:
Jeg har hatt veldig problemer med internettforbindelsen i 3 uker. På tross av helt ny datamaskin har jeg nesten ikke vært på nett. En tekniker fra Canal digital var og så på det. Han sa at det var feil med en kabelledning. Etter to uker fikk jeg ny kabelledning og etter å ha skiftet ledning ble internett-forbindelsen enda dårlige Nå sier de på Canal digital at det ikke har sammenheng med ledningen,- De sender en tekniker opp her for å rette opp. Det er visst mange som har klaget på internettforbindelsen, sa han. Mej jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det hele er veldig uprposjonelt av Canal Digital.

Fra: Åse S
Publisert: 29.11.2012

Kommentarer:
Hei
Er det noen barn som kunne tenke seg å handle for meg en gang iblant.
Jeg har en leddsykdom som gjør at jeg ikke kommer meg ut alltid.
Betaler godt så dere får en bra månedslønn.
Ring meg hvis det er av interesse.

Jan Terje Svendsen
Leil 336
Tlf 90729437

Fra: Jan Terje Svendsen
Publisert: 27.11.2012

Kommentarer:
Kjære tyv!
Fint at du likte fotografiet som hang over ringeklokka ved entredøra til 407! Ikke så fint at du tok det! Dersom du liker neste fotografi som settes opp, så kan du ringe på og få en kopi.
Gunhild

Fra: Gunhild Ullestad
Publisert: 22.11.2012

Kommentarer:
Jeg undrer meg fortsatt over kvaliteten på flisene på gulvet på garasjeplan - og ber andre beboere som kan fliser om å ta en titt. Det gjelder spesielt en flis utenfor heisen mellom B og C. Dette MÅ det reklameres på, vi kan ikke sitte igjen med slike fliser etter å ha ventet i så mange år på at oppussing skulle foretas - og billig har det heller ikke vært.

Fra: Beboer i B
Publisert: 22.11.2012

Kommentarer:
Bra med styrets pragmatiske løsning på veggflisene!
Med prisavslag fra flisleggeren kan vi kanskje prioritere nye infotavler over beboerne ved inngangspartiene?? Det er jo ikke akkurat pene, moderne og matchende til resten av oppussingen!

Fra: Nina
Publisert: 20.11.2012

Kommentarer:
Vedrørende fliser på gulv utenfor heisen mellom blokk B og C, garasjeetasjen.
Det er kommet et stygt hakk i en av de nye flisene, og ved ettersyn ser jeg at flisen "smuldrer" opp. Slik skal det vel ikke være?
Jeg jobber på skole med MYE trafikk - og grå fliser på gulvet. De er like pene som for ti år siden.
Ser av tidligere innlegg at flisene ikke er av den kvalitet som ble ordinert bestilt - dette bør sjekkes før det er for sent!!

Fra: Beboer i B
Publisert: 20.11.2012

Kommentarer:
Hvordan i allverden kan man svare på en høflig kommentar som viser til våre husordensregler med - ikke allergisk mot støy? Vi skal vel være glad for at det finnes slike regler alle sammen. Om du/dere ønsker andre regler, f.eks at barn kan spille fotball, scate eller springe i gangene kan det vel bare gjøres på en måte. Gå på årsmøte og legg frem dette.

Fra: anonym
Publisert: 19.11.2012

Kommentarer:
Barn løper. Det har de gjort siden tidenes morgen, og det ligger i deres natur. Skal et barn fra A til B, er det slett ikke unaturlig at løping forekommer. Jeg hører av og til også løping eller andre former for barne"støy" ute i korridorene, men har slått meg helt greit til ro med at slik er det og slik vil det være. Vi bor tross alt relativt tett i et sameie med noen hundre leiligheter. Jeg anbefaler derfor ørepropper hvis denne støyen er så uutholdelig. Fungerer utmerket, og fåes i alle farger og fasonger på ethvert apotek.

Fra: Ikke allergisk mot "støy"
Publisert: 18.11.2012

Kommentarer:
Hei!
Jeg bor i 3. etg, og har soverom rett under korridoren. Jeg trenger for tiden å sove på ettermiddagen, noe som er veldig vanskelig når barna løper her, noe de gjør til stadighet.

Hvis noen skulle synes dette er strengt, henviser jeg til husordensreglenes punkt 4:
"Det er forbudt å benytte korridorer og inngangspartier som lekeplass. Det er heller ikke tillatt for ikke-beboere å benytte disse arealer som oppholdsplass. Reposene mellom blokkene kan benyttes til dempet lek og opphold for beboere. Ballspill, sykling og bruk av rulleskøyter osv. på innendørs fellesarealer er under enhver omstendighet forbudt."

Jeg anser det som foreldrenes ansvar at barna er klare over hvilke regler som gjelder hvor, og setter pris på at de minner om dette.

Fra: Sliten beboer
Publisert: 15.11.2012

Kommentarer:
"Avenypartyet". Det er et fint tiltak, og sameiet må gjerne bidra noe etter min mening. Iflg. et innlegg 7.11.12 ble "partyet" iår subsidiert med ca. 25.700, dvs. med nesten kr. 430 for hver av de 60 voksne deltakerne. Dette synes imidlertid å være urimelig høyt. Spesielt siden det er bare en meget liten del av sameierne som deltar må bidraget begrenses. Kanskje halvparten av det deltakerne selv betaler.

Fra: Jo
Publisert: 13.11.2012

Kommentarer:
Jeg har vært på de fleste sameiefester i august og synes de er flotte og hyggelige. Maten er utsøkt og svært god. Men av alle sameierne kommer under halvparten - kanskje 30 prosent. På bakgrunn av dette er det ikke riktig å bruke så mye på festen synes jeg. Alle kan komme men i praksis gjør de det ikke. Det er jo råflott å grille et helt lam. De færreste har anledning til det. Jeg synes det er riktig at de sameierne som er på festen betaler kostnadene.

Fra: matglad
Publisert: 12.11.2012

Kommentarer:
Alarm kl. 0500 hver morgen: Er det mulig for eieren av alarmklokken som ringer kl. 0500 hver morgen (også helger) om å slå denne av etter noen få ring? Denne alarmen ringer 8 ganger - et lite opphold - og dette gjentas. Alarmen går også kl. 1100. Det kan høres ut som en mobiltelefon med vibrering. Vet ikke hvilken leilighet alarmen kommer fra og jeg har snakket med de nærmeste naboene. Gjelder D-blokken og jeg bor i 1. etg. Hilsen naboen som ikke ønsker å bli vekket så tidlig - særlig ikke i helgene.... :-)

Fra: leil. 111
Publisert: 12.11.2012

Kommentarer:
Enig med dem som støtter liggende fliser, jeg syntes det ble pent! Bare tull å rive dem ned...

Fra: Morten N. Leil 372
Publisert: 12.11.2012

Kommentarer:
Så må jeg støtte alle dem som mener at vi skal beholde fliser liggende som dem er nå.

Jeg har vært i håndverkbransjen i 30 år og har jobba med tilsvarende jobber og arkitekter, og tar du 10 stk så hadde faktisk 8 av 10 godt for liggende fliser av den størelsen.

Så bruk heller de pengene vi kan få for feil til noe annet.

Fra: Jan T Svendsen leil 336 som tør å sette navn bak et innlegg
Publisert: 11.11.2012

Kommentarer:
Til TV-titter i E-blokka

Hvist du bare gider å lese brukermanualen så er det ingen sak å få tekst.
Men jeg kan vel hjelpe deg vist du heller vil det.

På Fjerndekoderen så har du en knapp helt nede til venster som det ståt setting på.
Når du er på NRK 1 HD så trykk på den så skal du se noe artig ;)

Hvist det er noen som har noen problemer med dekoder eller noe så bare ta kontakt så skal jeg hjelpe dere. :)

Og til Beboer som er så misfornøyd med CD så sier jeg bare hver sin smak.
Internett har aldri vært nede hos meg bortset fra 1-3 ganger når dem har varsla i forhand for jobb med linjer.
Og dem er best på kanaler også med HD innhold ingen ved siden av en gang.

Ja og jeg er på nett 18 timer i døgnet.

Fra: Jan T Svendsen leil 336 som tør å sette navn bak et innlegg
Publisert: 11.11.2012

Kommentarer:
Enig med Nina. Avenypartyet er et kjempefint tiltak som er verdt å subsidiere. Lav pris fører også til at alle som vil kan være med. Men kanskje kan både egenandelen settes litt opp, og innkjøpsprisen på mat/servering presses litt ned?

Fra: bob
Publisert: 09.11.2012

Kommentarer:
La flisene være som de er - liggende gir et minst like fint inntrykk synes nå jeg kanskje bedre ved at vi får et uttrykk om et bredere rom. At entreprenøren ikke har fulgt bestillingen skal selvsagt medføre en form for erstatning/prisavslag. Vi har mange prosjekter å putte midler i.

Å fjerne/rive ned disse for så å sette opp samme type stående gir ikke noen merverdi for oss og er heller ikke forsvarlig miljømessig. I tillegg ny anleggsperiode.
Sørg heller for at vi får et skikkelig prisavslag/erstatning i stedet.

Fra: Reidar 206
Publisert: 08.11.2012

Kommentarer:
Avenyparty bidrar på en sjarmerende til et godt bomiljø på tvers av alder, boansiennitet, etasjer og blokker - så den bør beholdes!!
Men - egenandelen på festen har stått stille siden festen første gang ble arrangert for en 8-9 år siden. Så derfor mener jeg at konseptet bør bestå mens prisen bør økes samtidig som det fortsatt er et subsideelement inne i bildet.

Fra: Nina
Publisert: 08.11.2012

Kommentarer:
La de liggende flisene ligge! Det er pent! Erstatning for feil-legging kan brukes til oppussing. Vær pragmatisk.

Fra: Gunhild
Publisert: 08.11.2012

Kommentarer:
Vedr. våre fliser som er satt feil vei er det forunderlig hvilken detaljkunnskap man legger for dagen for å endre flisene til stående utførelse. Denne nyanseforsjellen er så marginal liten og ubetydelig at den skulle ikke engang vært innom dette debattforumet. Det må da være bedre å få ett prisavslag som kan brukes til f.eks trimrommet eller ett annet godt formål i vårt sameie.

Fra: Svend Nilsen
Publisert: 07.11.2012

Kommentarer:
Vi er fire familier i blokk E som støtter at flisene i heisinngangen legges om. Vi skal leve med dette i flere tiår og da må det gjøres ordentlig og bestillingen følges. Noe annet blir feil og nesten pinlig.

Fra: Jorunn Pareli Berg
Publisert: 07.11.2012

Kommentarer:
Nye fliser på veggene:
Jeg har sett kommentarene om liggende fliser i gangene. Etter min mening er de satt "riktig" vei. Jeg synes det gir visuelt renere flater i gangene som er så små. Kanskje det hadde virket annerledes i større rom, men her synes jeg det blir penest som det er.
Men jeg støtter at man gjør noe med brannskapene, i det minste maler dem.

Fra: En annen a-blokkbeboer
Publisert: 06.11.2012

Kommentarer:
Til TV-titter i E-blokka.
Kan dessverre ikke gi noen svar på hvordan du skal få løst problemene du har. Men ser på det som ett av de utallige negative utslagene vi har ved å ha Canal Digital som leverandør. De er utrolig arrogante, noe som er en bedrifskultur som henger i fra gamle dager hvor det var underavdeling av Telenor. Telenor preges fortsatt av å tidligere ha vært en monopolbedrift. Når Canal Digital bare får i havn en avtale og får betalingen, så er det ikke så nøye om kunden får varen - det er min erfaring.
Det er IKKE at det er problem med at vi skal få optisk fiberkabling, tvert i mot er det et entydig gode. Men at vi har Canal Digital som leverandør kan beboerne her takke seg selv for. For et par år siden, da den daværende avtalen med Canal Digital gikk ut, gikk det daværende styret inn for å bytte leverandør. Dette ble nedstemt av Sameiemøtet, så vi er "stuck" med Canal Digital. Men fiber gir mye mer stabilt nett. Optiske fibrte får ikke feil som kommer av at ledningsnettet passerer elektromagnetiske felt, noe som også vårt sameie ettertrykkelig fikk erfare at man får med coax-kabler. Vi hadde for noen år siden nesten et halvt år med store problemer med nettet pga. slike feil. Blant annet de som da hadde satset på IP-telefoni fikk store problemer, fordi de ikke kunne stole på telfonen den tiden. Optiske fibre er individuelle, slik at det blir ikke lavere kapasitet på linjen om mange på landsbasis er på nett samtidig. Det er muligheter for mye høyere hastigheter over internettlinjene med optisk fiber, og det er samme hastighet på opplasting over internett som ved nedlasting. Begge disse tingene manglet med det gamle coax-kabelnettet. Men Canal Digital? Vel, det er sørgelig at vi ikke ble kvitt dem da det ble foreslått.

Fra: Beboer
Publisert: 06.11.2012

Kommentarer:
PROBLEMER MED DEN NYE DEKODEREN
Jeg liker å se utenlandske serier på NRK 1 HD, men det viser seg at jeg ikke får noen teksting av filmene. Canal Digital sier at dette er et problem som jeg må ta opp med NRK, de kan ikke gjøre noe i den anledning.
Jeg hadde ikke liknende problemer med NRK 1 HD da vi hadde den gamle dekoderen, og jeg lurer på om det er andre i blokka som opplever det samme? På spørsmålet mitt om det var mulig å få tilbake den gamle dekoderen, var svaret NEI. Sameiet vårt har bestemt at alle skal ha nye dekodere. Har vi gjort et dårlig valg?

Fra: TV-titter i E-blokka
Publisert: 04.11.2012

Kommentarer:
Så godt å se at en forelder ber om at barn ikke skal sykle, bruke sparkesykkel eller skateboard i korridorene!
En ting er bråket - vibrasjonene i gulvet - det er ikke mulig å bruke soverommene mellom kl. seksten og atten, og i helgene begynner bråket ganske tidlig. En annen ting er at hjørner og vegger blir fryktelig stygge og hakkete.
Vi har brukt millioner av kroner på oppussing - allerede er hjørnene i repoene hakkete og stygge.
Har prøvd å formidle dette til naboer, men det er ubehagelig, føler jeg klager på at det er barn her i sameiet, og det er ikke meningen. Et levende sameie trenger beboere i alle aldre. Men for å få et godt naboskap må alle ta hensyn til sameiereglene som de har skrevet under på, og korridorene er IKKE lekeplass.
Er det mulig å få bort syklene som står der? Korridorene er også rømningsveier i tilfelle brann.

Fra: Beboer i 3. etasje
Publisert: 31.10.2012

Kommentarer:
Jeg har full forståelse for barns lek (har barn selv). MEN er det mulig at dere som har barn som leker i gangene kan påse at disse ikke kjører scateboard eller sykkel etc i gangene? Det er veldig bråkete nede i leilighetene. Takk så lenge.

Fra: anonym
Publisert: 30.10.2012

Kommentarer:
Kjære Øyvind, som kritiserer styret for lite eller ingen informasjon om legging av fiberkabler og hva fiber innebærer for den enkelte bruker. Det er vel knapt en sak det er informert mer om på vår utmerkede hjemmeside enn akkurat innføring av fiber for levering av TV-signaler og bredbånd. Jeg jobber hjemmefra, og har kjempet for å få fiber i sameiet - og vil berømme styret for innsatsen. Jeg vil særlig takke for fyldig og og informasjon som førte til at fiber ble enstemmig vedtatt på årsmøtet i år.

Fra: Knut Arne
Publisert: 24.10.2012

Kommentarer:
Kjære Øyvind, du må bare lenke deg til TV-en med det samme. Alle gamle opptak forsvinner, det er umulig å overføre dem til den gamle, og installatørene tar med seg din gamle dekoderboks. Om noen uker kommer så noen andre installatører fra samme firma, de skal legge inn fiberkablene i leiligheten og skifte modemboksen din.

Fra: fra en som har fått ny boks
Publisert: 24.10.2012

Kommentarer:
Mye rart som skjer i gangene for tiden, kabler ligger og slenger, vi skal få besøk og må rydde vekk skotet , til info har jeg ikke skrot i min leilghet. Men hva skjer, her er det ingen info, bare litt om en ny boks, men har masse ting man lurer på.
Skal den gamle boksen stå igjen ? Hvis den skal ut så har jeg en god del opptak som må sees.....
Skal det trekkes kabler inn i leiligheten ? hva med de gamle, vil det fremdeles være analoge signaler ?
Noen snakker om fiber, hva betyr det for meg ?
I 2011 fikk vi vite masse , nå nesten ingen ting, hvorfor det ?

Kan jeg beholde den gamle boksen ? hadde vært fin, hvis ikke blir det mye tv utover....

Fra: Øyvind
Publisert: 24.10.2012

Kommentarer:
Fine fliser - skal de virkelig bort??
MÅ de det? Stakk innom Sameiets sider for å meddele: 1) Egne mer eller mindre viktige tanker ble avbrutt av gleden over å se hvor fint det var blitt i garasjenes inngangspartier for noen uker siden. 2) Trodde ikke mine egne ører da jeg hørte flisene skal byttes til noen i vannrett posisjon. (Får behagelige assosiasjoner til båtskrog og kahytt med de vannrette flisene og koøyet i branntrapp-døra, selv om jeg ikke seiler).

Foruten det estetiske i saken: I disse miljøtider virker det liksom som så latterlig unødvendig (mis)bruk av materialer, tid, ja - ressurser generelt - å skifte flisene. Hadde de derimot vært dårlig lagt...så langt har jeg ikke hørt at så skal være tilfelle.

...hva gjelder en nedenstående kommentar ang profesjonaliteten inntrykket gir: Jeg betviler sterkt at dette gir et uprofesjonelt inntrykk på de fleste besøkende eller beboere. Kanskje noen til og med synes sameiet setter en liten ekstra, elegant "piff" på inngangspartiet på en genialt enkel måte? Det gjør ihvertfall jeg!

Fra: Hilsen S for Anonym, som håper å kunne glede seg over artige, horisontale og "spretne" fliser LEEEENGE
Publisert: 23.10.2012

Kommentarer:
SNEGLER I BLOMSTERKASSENE? Til dere som har vært så uheldige å få snegler med på blomsterkjøpet: Vær så snill å kaste all jord og alle planter, og rengjør deretter kassene grundig. Det er ingen god ide å kaste sneglene ut fra terrassen, da lander de hos oss andre og snart vil det være snegler i alle kassene i sameiet!

Fra: blomsterelsker
Publisert: 22.10.2012

Kommentarer:
Hvorfor kan ikke ting få henge i fred utenfor dørene våre? For andre gang har dørepynten min blitt stjålet. Første gangen var det en keramikkgås som fikk sine sløyfer for hver årstid. Nå er det to pyntehjerter som også fikk sine årlige fargesløyfer på. Er det virkelig noen som er så smålige??

Fra: Astrid Johansen
Publisert: 14.10.2012

Kommentarer:
STYREFORM OG DRIFTING AV SAMEIET GREFSEN TERRASSEHUS
Undertegnede har vært eier i over 10 år, og har også sittet en periode i Styret i Sameiet Grefsen Terrassehus. Undertegnede har også tidligere sittet i styret i lengre periode i et mindre sameie.

For en del år tilbake uttalte et annet tidligere styremedlem at hun mente at styrehonoraret burde heves kraftig. Jeg er kommet til at hun hadde helt rett, og at hun faktisk tok for lite i.

Vårt sameie er så stort at det er 5 kommuner i Norge som har færre innbyggere enn vårt sameie! Fordi jeg tidligere har sittet i et annet sameie-styre, vet jeg at vårt sameie er i en helt annen "divisjon" enn vanlige sameier på 20-40 leiligheter. Vårt styre har en arbeidsbelastning som er usammenliknbart mye større enn hva som er vanlig for styremedlemmer i et sameiestyre.

Driftingen av vårt store sameie utføres av 7 styremedlemmer, 1 deltids styresekretærstilling, 1 renholder og 1 driftstekniker, samt profesjonell regnskapsførerfirma.
Gratialet til styremedlemmene er så lavt at det må gjøres på fritiden av personer som enten er i lønnet arbeide eller som er pensjonister.
Av svært naturlige årsaker pleier valgkomiteen, som finner og innstiller kandidater til styret, å ha like store problemer hvert år med å finne kandidater som både er egnede og som er villige til å sitte i styret.

Når driftingen av et så svært sameie i praksis drives av 7 personer på deres fritid, sammen med 1 renholder og 1 servicetekniker, sier det seg selv at oppgavene er alt for store i forhold til tilgjengelig arbeidskapasitet. Selv med de beste personer kan det bli tungt og belastende å få gjennomført oppgavene slik styret ønsker, rett og slett fordi oppgavene er for store i forhold til kapasiteten som er tilgjengelig.

Tanken om å ha et "profesjonelt styre" er i virkeligheten uaktuelt. For "profesjonelle" styremedlemmer, som gjerne sitter i mange styrer, er vant til å gjøre svært mye mindre arbeide i sin styre-gjerning enn det våre styremedlemmer utfører.
Et profesjonelt styre til en så stor enhet som vårt sameie er, ville hatt en daglig leder som var med på styremøtene og der ble instruert. Den daglige lederen ville etter mitt skjønn hatt en stab på minst 2 personer utover det vi har nå i heltidsstilling for å utføre selve driften, med så stor arbeidsbelastning som det foreligger hos oss.

Dette betyr at våre styremedlemmer i virkeligheten ikke bare utfører styrearbeide. De utfører – som gratisarbeide – også driftsarbeide som normalt ville ha krevet flere kompetente personer til i heltids stillinger til å utføre!

Vi skal takke alle styremedlemmene som har arbeidet for oss opp igjennom årene!
De har min dypeste respekt og beundring!

Min mening er at vi bør opprette stillinger, og engasjere en, helst to kvalifiserte driftsansvarlige, og samtidig heve styrehonoraret drastisk.

Det kunne være en god løsning å engasjere slikt personale for ett år om gangen. Fordelen med engasjement i stedet for ansettelse er at man da står fritt til å bytte person dersom vedkommende viser seg å ikke passe i tiltenkt funksjon. Ansatte har stort ansettelsesvern, også når de egentlig ikke passer til jobben sin.
De skal ha steder å ha sin arbeidsplass på. Dette er trolig ikke noe problem, vi har arealer i 1. etasje som kunne egne seg til å lage arbeidsplasser til slikt personale.

Siden jeg har sittet i styret, vet jeg at behovet er størst vedrørende vedlikeholdet av bygningsmassen og arealene rundt. Det ville kunne være aktuelt med en bygningsteknisk utdannet person og en arkitekt. Hvis det bare skulle være en person, bør det være arkitekt med byggeteknisk erfaring og erfaring som byggeleder.
Hvorfor ikke kun bygningstekniske personer? Fordi arkitekter har utdannelse i hvordan bygningsmessige løsninger fungerer i det daglige, estetikk, virkemidler osv., i tillegg til rent tekniske løsninger.

Jeg vil komme med en kritikk som ikke retter seg spesielt mot det sittende styret. Etter min mening har det gått igjen i årtier at oppussinger og vedlikehold gjøres på en amatørmessig måte på det estetiske området, så mye at det påvirker verdien av leilighetene våre.
Akkurat nå bekymrer det meg at dette kan gjenta seg videre fremover.

En ordning med en eller to fagutdannede driftsledere vil frigjøre styret enormt, slik at det kan konsentrere seg om det som det er meningen at et styre skal gjøre, dvs. å styre.
Dersom driftsansvarlig også har kompetanse på estetikk og virkemidler, vil sjansen for mistak på disse områdene reduseres.

Vårt sameie er et usedvanlig ressurssterkt sameie. Med det mener jeg at her bor virkelig et usedvanlig antall svært dyktige og ressurssterke personer.
Slik styrearbeidet er organisert i dag, anser de at de ikke har tid – eller penger nok til å ta seg fri – til å kunne sitte i styret.

Dersom styret frigjøres fra to årsverk når det gjelder å betjene selve driften av sameiet, og honoraret blir stort nok til at det står i forhold til innsatsen selv for personer som i sitt yrkesliv har høy timebetaling, vil trolig flere være villige til å stille seg til disposisjon for styrearbeide.

Dette ville gjøre at det ikke ble en så urimelig arbeidsbelastning på de få som tok på seg denne oppgaven, mens alle andre trakk seg unna.

Vi har et årsbudsjett på over 10 millioner. To engasjementer vil kunne gi innsparinger i andre utgifter. Da tenker jeg bare på de direkte utgiftene. Hvis vi begynner å regne med hva hver enkelt leilighet øker eller synker i verdi avhengig av hvordan bygningene og arealene rundt vedlikeholdes, kan avvikene bli større.

Dette er et innspill, og om det er noe som skal gjøres, er det ikke noe som skal skje øyeblikkelig.
Men jeg anbefaler de som har tatt seg bryet med å lese dette å tenke alvorlig over om ikke det som er skissert her burde gjennomføres.

Fra: A-blokkabeboer
Publisert: 14.10.2012

Kommentarer:
INNGANGSPARTIENE PÅ GARASJEPLANET – FLISER
Det er veldig gledelig at det vi har ønsket oss i så mange år, å få fine inngangspartier på garasjeplan nå er i ferd med å skje. Takk til det sittende styret for at de har fått satt i gang denne prosessen nå i stedet for enda en utsettelse!
Men det ser ut som at det ved en inkurie har skjedd noen glipper som det kanskje burde tas tak i mens det enda er muligheter for det.
Hvordan flisene skulle være og hvordan de skulle legges, med begrunnelse, ble lagt frem på beboermøte høsten 2011. Veggflisene skulle være hvite, 30 x 60 cm og lagt stående, med mørke, slitesterke fliser på gulvet som skulle være kvadratiske 30 x 30 cm. Dette ble også beskrevet detaljert i det som kalles Bok 1, som er en detaljert arbeidsbeskrivelse for utførelsen av hvordan utbedringen av inngangspartiene skulle foregå. Nå ser det ut som at det ved en inkurie har skjedd et par mistak.

VEGGFLISENE: Nå er disse veggflisene ved en inkurie, som trolig er firmaet som har lagt dem sin feil, lagt liggende i stedet for stående. Der er også en kran i hvert av disse rommene som er skjult av et gammelt, medtatt skap. Det var planlagt at disse skapene skulle fjernes, og at de nye flisene skulle legges helt inn til kranene. Da kunne man enten bare ha kranene synlige som de er, eller kjøpe nytt skap og ha over. Ved en tilsvarende inkurie er ikke disse skapene tatt av veggene når flisene er lagt og flisene lagt over hele veggen, men de kostbare flisene er kuttet og bare lagt inntil de gamle, medtatte skapene.
Når det gjelder om man skal ha stående eller liggende fliser kan det være delte meninger om det spiller noen rolle. Det vil være mange som mener at det er helt uten betydning om flisene blir lagt liggende eller stående. Men det var flere grunner til at de var valgt stående.

1. De som arbeidet med dette og kom frem til denne løsningen, hadde på forhånd vært og sett på prøvevegger hvor fliser både hadde forskjellige dimensjoner og var lagt på forskjellige måter. De så da tydelig at store, rektangulære fliser som ble lagt stående, både ga mindre assosiasjoner til baderom, og denne løsningen visuelt ga større inntrykk av rene, hele flater enn andre leggemåter og flis-dimensjoner.

2. Noe annet som var en viktig begrunnelse for stående fliser, var at MED STÅENDE FLISER, ER BREDDEN PÅ DEN STÅENDE FLISEN PÅ VEGGEN LIK BREDDEN PÅ DEN KVADRATISKE FLISEN PÅ GULVET. Da ville man kunne føre fugen på veggen videre til fugene på gulvflisene fra de største veggene, og videre opp på gulvflisene på den andre siden. Dette ville gi et rolig og ryddig inntrykk. Når veggflisene legges liggende, lar ikke dette seg gjøre. For da blir bredden mellom hver fuge på veggflisene det samme som veggflisens lengde, 60 cm. Gulvflisene som er 30 x 30 cm vil ha en fuge imellom seg på omtrent 3 millimeter. Dette medfører at fugene på gulvet vil forskyve seg 3 millimeter langsetter i forhold til fugene på veggen for hver veggflis bortover. Det blir dermed umulig å få flisene på gulv og vegg til å korrespondere som planlagt.

3. De fleste som bor her, vet at disse rommene har mer enn 4 veggflater, det er en rekke smale partier fra gulv til tak i disse rommene. Ved stående fliser vil man også på disse flatene få lengden på 60 cm i høyden, noe som gir et rolig, rent inntrykk. Når de er lagt i bredden, blir det masse små biter på disse veggene, noe som gir et urolig, og rett og slett uprofesjonelt inntrykk.

I tillegg til at det er uheldig at veggflisene er lagt liggende i stedet for stående som planlagt, er det ugunstig at man har glemt å fjerne de gamle, medtatte skapene og legge flisene helt inn til kranene.
Til sammen utgjør dette mange grunner til at denne flisleggingen burde gjøres om igjen, ikke minst fordi årsaken kanskje består i at firmaet som utfører flisleggingen ikke har lest arbeidsinnstruksen godt nok, og feilen dermed er deres.
Det er mulig at man rett og slett kan fjerne skapene og sparkle, eller legge fliser der også, og så ganske enkelt legge et nytt lag fliser oppå de gamle. Dette vil bare bygge ca 5 millimeter på hver vegg, selv om disse rommene er så små at hver millimeter teller.

GULVFLISENE: Dessverre ser det også at det har skjedd feil i prosessen med å få nye gulvfliser. Det var opprinnelig planlagt fliser med spesielt sterk slitestyrke på disse gulvene på grunn av den store trafikken som er her. Nå har det allerede kommet striper på enkelte gulvfliser bare etter noen uker, noe som er et svært dårlig tegn når man legger fliser som er ment å vare i 20 - 30 år. Dette tyder på at de flisene som er kjøpt inn er av for dårlig kvalitet til å tåle den belastning og slitasje som er på disse gulvene. I tillegg finnes det i alle fall ett område, kanskje flere, hvor man får inntrykk av at gulvleggeren har hatt for lite fliser. Det består i det det i alle fall ett sted er lagt to smale flisavkutt ved siden av hverandre, i stedet for å kutte en flis til passende størrelse og legge den. Dette er noe som gir et helt amatørmessig inntrykk. Flisene ser også ut til å være noe lysere enn det som var planlagt og vist på beboermøtet høsten 2011. Det ser altså ut som at det kanskje er blitt kjøpt inn feil gulvfliser i forhold til det som var planlagt, i tillegg til feil ved leggingen av dem.

ALT I ALT: Når vi nå gjør den ene store innsatsen, som både er kostbar og som er ment å vare i flere 10-år, så er det sørgelig om det blir utført på en måte som gir et betydelig dårligere estetisk og slitesterkt resultat enn det som var hensikten. Jeg håper veldig på at det kan bli en lykkelig løsning på denne situasjonen!

Fra: Sameier
Publisert: 06.10.2012

Kommentarer:
Alarm som ringer hver morgen kl. 0600: Hver morgen er det en alarm (mobiltelefon(?) som vibrerer og ringer: 8 ring m.vibrering, så noen sekunder pause - gjentas 3 ganger). Mulig å få slått denne alarmen av etter noen få ring? Ringer hverdager og helger. Ikke sikker på hvilken nabo det er, så det er vansklig å ta kontakt. D-blokken. Positive er at jeg ikke trenger å bruke min egen vekkerklokke, men det er ikke altid jeg trenger å vekkes så tidlig i helgene...

Fra: har egen vekkerklokke
Publisert: 02.10.2012

Kommentarer:
Hei :) Jeg har noen naboer over meg som har rips og bringebær-busker. Disse bruker dem tydeligvis ikke selv (plukker ikke), så det faller masse røde bær ned på verandaen min, og på utemøblementet, og putene til utemøblene, jeg har for å sitte ute og kose meg. Disse er veldig vanskelige å få av i vask, og noen er desverre ikke vaskbare :( Det faller også ofte i hodet på meg og gjester, sitter fast i sko, selv om jeg tørker meg før jeg går inn (!), så jeg må inn å vaske både hår og gulv igjen.

Har markisen nede så mye som mulig, men ønsker jo å få solen inn også! Ikke bare bo i mørket!
Vil ikke virke som en sur nabo heller, for jeg skjønner at folk gjerne vil ha slike busker.

Men, er det noen der ute som har noen idé til hva jeg kan gjøre, så jeg slipper å få ødelagt møbler, hår ( :) ) og mye skitt på terrassen?? (jeg har allerede trekk til møblementet). Det aller beste hadde vel vært om de som har slike busker hadde "netting" rundt dem, slik jeg tidligere hadde det i hagen min. Men kan jo ikke kreve det.

Glad i sol og terrasse :-) :
Jeg er så veldig enig med deg! Jeg røker selv, men ville aldri ha kastet det andre steder enn i askebegeret..det er jo brann farlig, ødeleggende og ikke minst sjenerende! Det værste jeg faktisk har funnet er en røyket joint (!)-sneip. Er vel ikke så vanskelig å bruke ett askebeger?? Ikke gøy å få brennmerker, og svidd igjennom hull på puter osv til utemøblementet :( (Iallefall ikke i tillegg til alle bær-flekkene..) :S ;)

Fra: Glad i terrassen min :)
Publisert: 28.09.2012

Kommentarer:
Viser til innlegg den 25.03.2012 og 06.05.2012 om vanntrykket. Her i 8. etasje har vi hatt dårlig vanntrykk svært ofte de siste to måneder. Neste umulig å dusje eller bruke vasken for å rense bestykk... Er det noen som vet hva man kan gjøre eller hva det kan skyldes?

Fra: Francisco Exposito
Publisert: 17.09.2012

Kommentarer:
Til deg med garasjeport ut mot gjesteparkeringen
Det er sansynlig at jeg må montere ny garasjeport. Den er gammel og slitt. Kan du huske hvilke firma som leverte/monterte eksisterende garasjeporter?

Vennlig hilsen
Kjell Huslid
khusli@online.no

Fra: Kjell Huslid
Publisert: 15.09.2012

Kommentarer:
Hvorfor flagges det på 1/2 stang i dag fredag 14. september?

Fra: GrP
Publisert: 14.09.2012

Kommentarer:
Noen oppdateringer på status angående legging av fiberkabler?

Fra: Venter :-)
Publisert: 11.09.2012

Kommentarer:
Er enig med Småbarnspappa, men det ønsker jeg også på baksiden. For noen tror visst at det er en fartsrampe bak A-blokken. Og siden bommen står mer oppe enn lukket brukes den av veldig mange inkl drosjer til Kurveien 1.

Fra: A-blokken :-)
Publisert: 04.09.2012

Kommentarer:
Når det er så mange hodeløse bilister som ikke klarer å begrense farten sin ved kjøring i garasjeanlegget; hvorfor kan det ikke enkelt og greit legges ut fartsdempere?

Fra: Småbarnspappa
Publisert: 03.09.2012

Kommentarer:
Ny farge på garasjeportene
Se Sameieboken Regelmessig vedlikehold - Firmaliste Standarder Garasjeport Farge Siste oppdatering 01.07.2009

I følge sameieboken skal fargen på garasjedørene være Røsslyng.

Jeg minner om at vedlikehold og oppussing av garasjedørene er eiers ansvar på samme måte som seksjonseier er ansvarlig for vedlikehold av vinduene i seksjonene. I den forbindelse kan det også bemerkes at vinduene i østfasaden skal være hvite. Det er ikke satt noen tidsfrist for når dette skal være gjennomført, men det kommer vel etter at alle vinduer i korridorene er skiftet ut kanskje i 2013?

Jeg kan se for meg at styret bestemmer at den nye farge på alle garasjedører ut mot parkeringsplassen skal ha en ny farge og den er -- . Den nye fargen kunngjøres i Sameieboken (og ellers på hjemmesiden og ved oppslag).

Når det gjelder gjennomføring av oppussingen må det bli den enkelte sameiers ønske om å gjøre det selv eller sette bort jobben til en maler/snekker. Flere vil sikkert kjøpe maling, mens noen vil søke assistanse. Oppussingen må ikke belaste sameiets økonomi.

I prinsippet er denne oppussing ikke en styresak bare valg av farge og tidsfrist er en styresak.

Dersom ønskelig kan jeg være behjelpelig med få gjennomført prosjektet.

Vennlig hilsen
Kjell Huslid
Seksjon 184

Fra: Kjell Huslid
Publisert: 19.08.2012

Kommentarer:
Ja, la oss pusse dem opp. Men ikke med lysegrå maling, da synes søleskvettingen så godt. La oss gå for en mørkegrå farge.

Fra: en med garasje mot innkjørselen
Publisert: 16.08.2012

Kommentarer:
Garasjedører: Enig med Nina.
Få dem pusset opp samtidig!

Fra: A-blokkabeboer
Publisert: 16.08.2012

Kommentarer:
Nå skal vi pusse opp inngangspartiene og det er blitt malt i garasjen. Riktig fint blir det! Men - kan vi ikke også male garasjedørene i samme lyse gråfarge istedet for å ha de falmede brune dørene? Jeg maler gjerne min garasjedør først - hva er fargekoden på malingen??

Fra: Nina
Publisert: 31.07.2012

Kommentarer:
Det er så hyggelig å komme hjem etter jobb om dagen. Da det blir penere og lysere dag for dag i garasjeområdet. Fint at håndverkere også jobber sommerstid. Gleder meg til det blir ferdig for da blir det pent og innbydende. :-)

Fra: A-blokken 4 etg. :-)
Publisert: 13.07.2012

Kommentarer:
Svar fra styret til beboer, vedrørende PVR-dekoder:
Dette ble avgjort og bredt behandlet på årsmøtet, og er informert om på hjemmesiden. SGT har inngått ny avtale med CD om legging av fiberkabler. Dette vil skje i august/september. I den forbindelse vil samtlige seksjoner få CDs nye PVR-dekoder. Det er imidlertid fritt frem for den enkelte beboer selv å kjøpe en ny PVR-dekoder allerede nå, men den må da betales av egen lomme. Den kan da eventuelt brukes til TV nr 2 eller 3 når vi ut på høsten alle får en ny PVR (som betales via fellesutgiftene). Eller den kan selges på finn.no.

Fra: Styret
Publisert: 10.07.2012

Kommentarer:
Nye dekodere fra Canal Digital? Var det ikke snakk om at vi kanskje skulle få en ny avtale med Canal Digital om utskifting av HD PVR (dekodere)? Jeg ser at prisen på ny dekoder er NOK 1990,- pluss frakt. Bestille denne, eller vente? Hva tror dere?

Fra: Beboer
Publisert: 10.07.2012

Kommentarer:
For et flott sameie vi bor i! På nettsiden står det at naboer er parat til å bistå andre naboer som måtte trenge det, også i sommer. Det er sameiet sitt det! Her tar vi aldri ferie. :-) Riktig god sommer til alle i frivillighetstjenesten!

Fra: Trine i A
Publisert: 03.07.2012

Kommentarer:
Tusen takk for svarene. Det har vært en stor støtte. Jeg må bare slutte meg til det som sto i siste innlegg. Det er lov å være blid, sier Jens Book-Jensen. Og et smil og et hei koster ikke så mye. Det er 100 ganger bedre enn sure bemerkninger.

Fra: Åse
Publisert: 27.06.2012

Kommentarer:
Hei Åse! Ikke mist motet og ikke la surpompene ødelegge dagen din! Det er noen flotte mennesker som bor her også. Men du verden, ja nok av de som grynter av bittert og er ekstremt uhøffelige her også. Spurte her om dagen en fin frue om hvor lysbryteren i garageanlegget inngang D/C var, og du verden, det skulle jeg ikke gjordt. Jeg kunne da saktens bruke en lommelykt var hennes svar, og hvorfor skulle jeg ha lys der? Kjære frue, smil! Og vet du: Vi betaler alle for fellesutgiftene. Dette var ett eksempel av mange. Alle beboere her er ansvarlige for å holde en hyggelig og respektfull tone til hverandre. Det er et mangfold av mennesker og mennesketyper i alle aldre, former og farger som bor her og ALLE skal møtes med respekt. Et smil og et hei koster så lite, så hev hodet du Åse, rist gjerne på det også når du blir bemøtt av smålighet fra små mennesker. Ønsker deg og alle en fin sommerdag!

Fra: E.J
Publisert: 25.06.2012

Kommentarer:
Til deg som var utsatt for å bli snakket så stygt til da du ble hjulpet av taxi-sjåføren:
Jeg ville ikke fortolket det som skjedde som eksempel på dårlig bomiljø. For meg høres det rett og slett ut som at vedkommende som snakket så uhøflig, rett og slett var i psykisk ubalanse. For vel er det mye diskusjon om hva som kan tåles av støy, og særlig barna er utsatt for å bli kritisert for å gi helt normal lyd fra seg. Men det du refererer er "utenfor normalområdet" av reaksjoner. Så jeg vil råde deg til å distansere deg fra det hele.

Fra: Grefsen Terrassehus-beboer
Publisert: 11.06.2012

Kommentarer:
hva slags bomiljø har vi. Jeg har vært på to ukers ferie til Tunis. før jeg dro hjem fra flyplassen var jeg innom Storo for å handle mat.min kjæreste kunne ikke hente meg og jeg tok en taxi. Med både koffert og varer var det vanskelig å få alt på plass alene. Den snille kvinnelige taxisjåføren hjalp meg og fulgte meg i heisen. Vi snakket alminnelig og da vi kom ut av heisen sa en eldre dame høyt og : hold kjeft kjerringer. Drosjesjåføren ble veldig lei seg. Jeg tør aldri mer be en drosjesjåfør om hjelp når de kan bli utsatt for noe sånt. Hun var ikledd flott uniform og så ikke på noen måte som en kjerring.

Fra: Åse sandvik
Publisert: 10.06.2012

Kommentarer:
Til "terassebruker" og "oppgitt" når det gjelder utsifting av terrassevindu. I min tid i styret jobbet jeg mye med å få tilbud på nye terrassevinduer. Vindu Entreprenøren ble valgt men bl.a følgende andre firma var involvert VD Motasje AS telefon 415 59 366 Høybråthen Glasservice telefon 22 30 30 70 H-vindu Magnor AS telefon 918 41 132 Så vidt jeg husker kunne H-vindu Magnor produsere store vinduer på bestilling.
Ellers er det nå flere -kanskje 30-40 seksjoner- som har valgt en tre delt løsning og jeg er selv svært godt fornøyd med den løsning.

Vennlig hilsen
Kjell Huslid

Fra: Kjell Huslid
Publisert: 22.05.2012

Kommentarer:
Vanntrykk:
Hos oss, i 8-9-10 etg. i A-blokka har vanntrykket aldri vært noe problem. Det er helt fint.
Kanskje det er forskjell mellom blokkene? I tilfelle må det ha noe å gjøre med inntak og rørsystem i den enkelte blokk å gjøre.
Hvis andre i A-blokka har hatt problemer med vanntrykket, er det mest trolig helt lokale feil/tetthet i rørsystemet som er grunnen. For vi burde ha merket nedsatt vanntrykk hos oss dersom det var et generelt problem.

Fra: A-blokkabeboer
Publisert: 19.05.2012

Kommentarer:
Vedr. skifte av terrassedør og vinduer

Jeg fikk telefonkontakt med Vindu Entreprenøren AS for to dager siden, etter først å ha kommet til telefonsvarer 1 gang.

Det som bekymrer meg er at vi ikke lenger kan få 2-delte vinduer/skyvedører til terrassene, av en eller annen grunn leveres de bare i 3 deler. Dette blir skjemmende for bygningsfasadene. Vindu Entreprenøren AS hevder at det ikke er mulig å lage dører og vinduer som er lik dem vi allerede har.

Er det noen som vet om en leverandør som kan levere terrassedører/vinduer som ser ut som de nåværende?

Fra: terrassebruker
Publisert: 16.05.2012

Kommentarer:
Årets pristilbud vedr. skifte av terrassedører og vinduer fra Vindu Entreprenøren AS.

Jeg har hatt ett par spørsmål til selve tilbudet. Det dreier seg om verifisering av størrelse på vindu i forhold til hva som er standardstørrelsen fra 1973. Det kan virke som om vinduene i pristilbudet lavere. Sikker ikke noe problem, men vil gjerne vite hvordan entreprenøren tenker seg å fylle inn resterende plass. Vil de bytte hele veggen under vinduene?

Jeg har nå forsøkt å ringe dem i to uker, uten å få svar. Hver gang har jeg lagt igjen melding på telefonsvarer. Jeg har sendt dem flere mail, som også forblir ubesvart. Fristen for levering av bestillingsskjema er 25. Mai. Forventer de at alle skal bestille uten ett eneste spørsmål?

Er det noen flere i Sameiet som har vært i kontakt med, eller som har forsøkt å komme i kontakt med Vindu Entreprenøren AS?

Fra: Oppgitt
Publisert: 15.05.2012

Kommentarer:
Voksen person som driver med tempotrening i gangområdene en lørdagskveld kl 21 00 er vel drøyt. Hvorfor ikke bruke uteområdene våre?

Fra: 4 etasje
Publisert: 12.05.2012

Kommentarer:
Viser til innlegg den 25.03.12 om vanntrykket. Bor selv i 8 etasje og synes vanntrykket er dårlig.
Er det noen som har tips eller tanker omkring hva man kan gjøre eller hva det kan skyldes?

Trykkmåleren som er montert ved stoppekranen i gangen viser 4 kp/cm2. Er det noen andre som bor i 8 etasje som har annet trykk på måleren?

Fra: Sjur
Publisert: 06.05.2012

Kommentarer:
Til info vedr prising av leilghetene våre.
Nå legges 78 kvm treromsleilighet ut i B blokka til med prisantydning 2 790 000?
Sist solgte treromsleilighet ble solgt for 3 550 000 i oktober 2011.
Har min leilighet på samme kvd vurdert til kr 3 900 000.
Min nabo har sin vurdert til 3 700 000.
Det er viktig at våre leiligheter følger prissetningen for vårt område. Noen meglere ser kun på historiske salgstall fra vår egen blokk og ikke hva tilliggende leilgheter selges for. Derfor bør det være i alles interresse og vurdere flere meglere.
Det er ingen grunn til at vårt sameie skal ligge så lavt priset når vi har alle de kvalitetene denne blokka har. Eks. Ingen gjennboere hverken foran eller bak. Moderne blokk med stor terrasse flott grøntanlegg, egne tennisbaner, sameiestue m.m.

Fra: Svend Nilsen
Publisert: 04.05.2012

Kommentarer:
Hei kjære naboer i høyden. Godt med en røyk på terrassen, men ikke knips den ned til oss som bor fra 4 etasje og nedover. Brennmerke på terrassegulvet i tre og flere sneiper er funnet. "Eier kan bare ta kontakt så vil de bli utlevert." Brannfare og ikke bare søppel er viktig her. Hilsen en i 4/3 etasje.

Fra: Glad i sol og terrasse :-)
Publisert: 02.05.2012

Kommentarer:
Til dere som har garasjeport ut mot gjesteparkeringsplassen.
Jeg har nå innhentet tre tilbud på montering av fjernstyrt garasjeportåpner og to tilbud på å legge opp strøm frem til stedet der portåpneren skal installeres. Jeg har fått tilbud på vedlikehold (justering, smøring) av min garasjeport og er klar til å foreta en bestilling.

Prisen vil bli litt billigere dersom flere porter blir tatt samtidig.

Jeg vurderer da et tilbud der vedlikehold og montering av portåpner er kr 5800 og tilkopling av strøm er kr 1563 - til sammen kr 7363. Det samme gjelder for min nabogarasje når vi går sammen.
Dersom du er interessert i tilsvarende opplegg forutsetter jeg at du tar kontakt med undertegnede snarest.

Vennlig hilsen
Kjell Huslid
Seksjon 184
22 15 82 25/957 85 435

Fra: Kjell Huslid
Publisert: 27.04.2012

Kommentarer:
Enig med forrige innlegg. Det er en utrolig gledelig melding fra Styret at de har forhandlet fram en mulighet for en meget god løsning med fiber til leilighetene våre. Det vil imidlertid være enda mer gledelig om vi virkelig får denne løsningen. Det er ikke sikkert at dette blir vedtatt. På et sameiermøte kan hva som helst skje. Det hjelper ikke bare med tro og håp. Støtt Styret ved å møte opp og stemme for dette forslaget! Eller sørg for å gi fullmakt til Styret eller en god nabo.

Fra: Leilighet 190
Publisert: 22.04.2012

Kommentarer:
Utrolig gledelig melding fra Styret! På Sameiermøtet vil Styret i Sameiet Grefsen Terrassehus fremme forslag om at vi får overgang fra coax-kabler (metall-kabler) for vårt kabel-TV og internett, til opplegg med optiske fibre! Det er så utrolig gledelig! Alle problemer med feil på grunn av induksjon av strøm i metallkabel-systemet faller bort. Kapasitets-begrensningene i metallkabel-systemet faller bort. Det er stor mulighet for at Styrets forslag går igjennom. Det er fordi vi som ønsker et moderne, høykapasitets-system for TV og internett får det. Samtidig får de som stemte i mot sist fordi de ønsket å beholde Canal Digital, fortsatt beholde dem som leverandør. Dersom dette går igjennom på årsmøtet, noe jeg tror det gjør, vil prospektene som vi leverer dersom vi vil selge leilighetene våre kunne inneholde at alle leiligheter er tilknyttet det mest moderne kabelsystemet som finnes i dag, med den største kapasiteten som finnes i dag. Alle leiligheter vil som før ha en grunn-tilknytning med TV og internett, og de av oss som liker internett med høy kapasitet kan få kjøpt dette. Godt jobbet, dere i Styret! Har både håp og tro på at forslaget deres går igjennom!

Fra: A-blokkabeboer
Publisert: 19.04.2012

Kommentarer:
17.04.12. kl 16:02 Her er alle barna på vei ut til aktiviteter og vannflasker skal fylles, poteter kokes og vaskemaskin startes, men hvor ble det av vannet?
Varsel? Oppslag?

Fra: B-blokka
Publisert: 19.04.2012

Kommentarer:

Status Fjernstyrt garasjeportåpner.

Jeg har hatt tre firmaer på befaring av min og min nabos garasje og har mottatt tre pristilbud. Dette er priser på fjernstyrte garasjeportåpnere levert og installert og ferdig til bruk. Prisene ser slik ut:

  Antall Pris pr port
Tilbud A 1-3 porter kr 6200,00 pr port, kr 5375 (5-9 porter) og kr 4800 (10-25 stk)
Tilbud B 1-5 porter kr 4856,25 pr port og kr 4218,75 (5-20 porter)
Tilbud C 4 porter kr 5400,00 pr port (minst 4 porter)

Det må legges opp strøm til stedet der portåpneren installeres. Jeg har hatt to elektromontører på befaring og skal ha en til med det aller første. Foreløpig har jeg mottatt bare ett tilbud på installering av strømuttak og det tilbudet ser slik ut:

Elektrisk opplegg til 2 garasjeporter i felles garasje: kr 2587,50 pr port
Er det bare en som skal ha strøm blir prisen: kr 3875,00

Strømmen tas fra nærmeste lysarmatur som lyser konstant.
Det kan hende at prisen for strømtilførsel kan bli noe lavere når jeg får tilbud fra de to andre elektro montør firma.

Jeg har merket meg at ett av tilbudene har forbeholdt seg retten til å justere porten dersom den krever vedlikehold før den nye portåpner monteres og at dette kan bli en ekstra kostnad. Nærmere avtale om slik service bør inngås før bestilling eventuelt gjøres. Dersom det skulle være interesse ta gjerne kontakt snarest.

Vennlig hilsen Kjell Huslid Seksjon 184

Fra: Kjell Huslid
Publisert: 15.04.2012


Kommentarer:
Samling av ungdomsgjenger i gangen (inngang D/E, 1. etg): De siste to nettene (senest natt til søndag 1. april) har repoet i D/E vært samlingssted for en ungdomsgjeng (jenter og gutter). I natt kom de kl. 0200 og holdt det gående med rop og støy i to timer (til ca. kl. 0400). Dette er ungdommer som har tilhørighet til Sameiet og som har kompiser med seg. Slik vil vi vel ikke ha det her i Sameiet? Det er ikke OK at repoene blir en samlingsplass for ungdommer - særlig ikke midt på natta.

Fra: D-blokka
Publisert: 01.04.2012

Kommentarer:
Vi har blitt frastjålet ting i garasjen her tre ganger!! Første gang ble sideruten knust og småtteri samt mobillader ble stjålet. Neste gang ble hele varmeanlegget i bilen fjernet! Og nå i vinter har noen stjålet takstativet vårt. Alle tre gangene må tyveriene ha skjedd mellom kl. 22 og 08 neste dag.

Kanskje på tide å gjøre noe? Og tenke litt på hvem man utleverer kodene på dørene til..........

Fra: A blokka
Publisert: 29.03.2012

Kommentarer:
Hei,
Jeg ble i natt frastjålet alle hjulene til bilen min i garasjen i nærheten av B/C-inngangen. Bilen står nå på noen steiner. Den ble parkert kl 2247 i går kveld, så tyveriet må ha skjedd mellom da og kl 0830 i dag tidlig. Om noen har sett noe eller har et tips, setter jeg veldig stor pris på om jeg får beskjed. Tips som fører til oppklaring og gjenfunn av hjul og/eller gjerningsmannen belønnes.

Synd at sånn skal skje her, selv med nattelåst garasjeanlegg.

Fra: B, 305
Publisert: 27.03.2012

Kommentarer:
Er det fler som syntes det er ekstremt dårlig vanntrykk? Var en periode hvor det ble bra, men nå er det veldig dårlig og det er såvidt man får vasket håret i dusjen!

Fra: Therese
Publisert: 25.03.2012

Kommentarer:
Til Kjell Huslid.
Jeg skulle hjelpe noen å finne ut hvilken garasje som hørte til deres leilighet. De hadde fått en automatisk portåpner som fulgte med leiligheten. Den åpneren åpnet 3-4 garasjeporter i garasjeanlegget her før vi fant den rette garasjen.
Så sørg for å få en unik og sikker åpner som bare passer til DIN garasje!

Fra: E-blokka
Publisert: 24.03.2012

Kommentarer:
Apropos elektriske garasjeportåpnere: Viktig å sjekke at det ikke står noe eller noen foran vippeporten før den åpnes med fjernkontroll! Har opplevd at porten plutselig åpnet seg noen sekunder før bilen som skulle inn svingte rundt hjørnet. Vi som ikke har slike åpnere må nødendigvis parkere foran noen andres garasjeport når vi åpner vår egen:-)

Fra: D-blokka
Publisert: 23.03.2012

Kommentarer:
Kjære "Undrende" som lurer på hvilke regler som gjelder for vikeplikt. Kunne vært interessant å vite hvordan du resonnerer når du agerer som om du HVERKEN har vikeplikt fra høyre eller fra venstre. Har du sett noe skilt på vei ut av garasjen som markerer forkjørsvei? Eller baserer du det på ansennietet ettersom 12'ern har vært der lengre enn både 14 og 16? : )

Spøk til side. Dette er en privat/intern vei, og du har her vikeplikt fra høyre som ellers i trafikken.
Du har altså vikeplikt for 14 men ikke for 16 hvis du er på vei ut, og motsatt hvis du er på vei inn.

Hvis du tenker på regelen om "utkjørsel" så gjelder dette overgangen fra privat til offentlig vei, og markeres med nedsenket fortauskant. Her har du vikeplikt fra både høyre og venstre.

Fra: Trafikk-konstabelen
Publisert: 23.03.2012

Kommentarer:
Hei du som har fjernstyrt garasjeportåpner.
Vi er et par sameiere som vurderer å montere fjernstyrt garasjeportåpner. Har du gode erfaringer med din åpner? Kan du gi meg et hint om hvem som du vil anbefale at jeg tar kontakt med?

Vennlig hilsen
Kjell Huslid
22 15 82 25
khusli@online.no

Fra: Kjell Huslid
Publisert: 22.03.2012

Kommentarer:
Hei.
Hvem eier katten som vandrer på terrassekassene i blokk B i 4. etasje?

Det haddde vært fint om eierne passer på at katten er inne i leiligheten eller bare på egen terrasse.
Jeg er allergisk mot katt, og jeg vil IKKE ha katter i møblene på terassen eller inn i leiligheten.

Fra: Nabo i 4. etasje
Publisert: 22.03.2012

Kommentarer:
Skal vi gå sammen?
For en dame som nærmer seg 50 har dørstokk-mila utviklet seg til å bli til reneste Vasaloppet gjennom vinteren!! Nå skal latskapen til livs og jeg kan trenge en eller flere turkamerater til å gå i skogen/nabolaget etter jobb, fra kl 1800 og utover.
Fint om du ringer meg så tar vi en prat! Alle trenings- og slankeeksperter sier det lønner seg å gjøre ting sammen...

Fra: Nina, tlf 917 85 620
Publisert: 14.03.2012

Kommentarer:
Den siste tiden har jeg til tider nesten ikke kunnet oppholde meg i min leilighet pga intens boring fra en av leilighetene over meg. Styret har på hjemmesiden gjort oppmerksom på husordensreglene, men dette har ikke blitt lest, eller ikke tatt ad notam. - I dag, lørdag, startet boringen kl. 9.
Da det er vanskelig i et betongbyggeri helt å lokalisere hvor lyden kommer fra, er det vanskelig for meg å gå opp og klage.
Så min frokost med lørdagsavisen ble igjen i dag ødelagt.

Fra: Mona Majgaard, leilighet 286
Publisert: 10.03.2012

Kommentarer:
Dette med vikeplikt for 14 og 16 er absolutt et interessant spørsmål. Jeg agerer som om jeg IKKE har vikeplikt for disse, men det kan være greit å få dette avklart en gang for alle, og få synkronisert med de nevnte adressene slik at de også er klar over hva som gjelder.

Fra: Undrende
Publisert: 06.03.2012

Kommentarer:
Vikeplikt?

Har vi vikeplikt for de som kjører ut fra Grefsenkollveien 14 og 16? Hvis ikke bør vi påse at det blir satt opp vikepliktskilt.

Fra: D-blokka
Publisert: 01.03.2012

Kommentarer:
"Igjen klaging på barn i gangene! Barna som "bråker" er stort sett inne etter klokken 20. At de til tider høres med lek og latter før dette kan da ikke være så grusomt. Ja, vi bor i et fellesskap! Og mange av dem i fellesskapet er barn!!!! Det finnes flere "sinte" damer, både i 4. og i 8. De går stadig rundt og leter etter barn å kjefte på. De skremmer dem, sier ting som ikke egner seg på trykk, rister i dem og truer med både det ene og det andre. Forstår at det er slitsomt med mye bråk fra skateboard og harde baller, men det må gå an å si ifra på en normal måte. Barn hører stort sett etter når de blir minnet på at leken har blitt litt for høy. Nå må folk tenke litt lenger enn nesa rekker og heller kle på seg og gå en tur, for eksempel i vårt flotte uteareal, hvis de ikke orker barns lek og latter. Smil til verden og verden smiler til deg."

Må si meg så (!) enig i dette !! Jeg har nå et barn som er redd for å gå til venner i blokkene fordi han er redd for å få skylden for noe han ikke har gjort eller vært med på... Dette er uhørt !!
At ikke disse menneskene som stopper de og drar barna med seg ned til andre etasjer og ydmyker de, kan lære seg folkeskikk !
Snakk til barna på en skikkelig måte, eller kom og snakk med foreldrene. Ikke nok med at barna skal lære seg å takle den "store skumle verden" ikke gjør de redde for sitt eget, nærmeste nabolag..
Jeg sverger,- neste person som tar fysisk tak i barnet mitt blir anmeldt.
Barna er fremtiden, og la oss sammen gi de en oppvekst i trygge omgivelser!
Husk smil så får du smil tilbake !!

Fra: Formann i Smilekampanjen
Publisert: 28.02.2012

Kommentarer:
Hei. Igjen skjer det tyveri hos oss. Hvorfor kan ikke vi være inovative og få til et vakt system. Dette har jeg prøvd å få løftet opp tidligere uten noen stor repons. Det var nok sikkert nok i 1973, men tidene har forandret seg. Ser at nr 14 har vaktsystem. Hvorfor ikke henge oss på her og se om vi kan få en rabatt. Det blir minimalt å betale pr boenhet. Vet selv fra tidligere bolig at det var veldig nyttig å ha vaktservice. De som gjør innbrudd/tyverier vet fort at det er nyttesløst og trekker seg unna da det er vaktservice der. Har selv hatt innbrudd i bod i kjeller og gangområdet. Politiet henlegger saken før du nesten har meldt den inn.

Kom igjen folkens. La oss tenkte nytt.

Fra: A blokken :-)
Publisert: 23.02.2012

Kommentarer:
HJUL STJÅLET! Natt til tirsdag 22.02.12 ble alle 4 hjulene skrudd av og stjelt. Bilen fikk en del skader. Ville bare informere at det er smart å passe litt ekstra godt på!

Fra: Beboer i c blokka
Publisert: 22.02.2012

Kommentarer:
KABEL-TV OG INTERNETT

Ser av innlegg fra Henriette 13.01.2012 at avtalen med Canal Digital går ut til sommeren, dvs. sommeren 2012.
Forrige gang avtalen med Canal Digital gikk ut, anbefalte det daværende styret overgang til avtale med et annet firma som ville gi oss et system med optiske fiber. Det ville være i stedet for det nåværende systemet som er basert på coax-kabler, som er kabler av metall. Denne overgangen ble dessverre nedstemt med knapp margin.

Det var 3 hovedgrunner til ønsket om å gå over til en løsning basert på optiske fibre i stedet for nåværende coax-kabler:

1. Optiske fibre har mye høyere overføringskapasitet. Men en løsning basert på optiske fibre vil Sameiet Grefsen Terrassehus være klar til å kunne ta i bruk de muligheter og bruksområder som den digitale utviklingen bringer, som f.eks. kontakt med vaktselskap og trygghetsalarm. For tiden er tilkopling til vaktselskap via coax-kabel, som f.eks. IP-telefoni pr. coax-kabel, ikke godkjent av forsikringsselskapene.

2. Optiske fibre er mye mer stabile og mindre utsatt for støy og forstyrrelser enn coax-kabler.
Grunnen er at coax-kabler, som Canal Digital bruker, er av metall. Elektromagnetiske felt i nærheten av slike metall-kabler induserer strøm i kabelen, noe som fremkommer som støy og forstyrrelser.
Et eksempel på dette er forstyrrelsene som er nevnt i innlegget i Terrasse-tanker 26.01.2012 fra Nabo i blokk E. Det er svært vanlig med denne typen problemer med metall-basert nett, og går stadig igjen som problem for brukere metall-kabelnett. Dette problemet eksisterer ikke i et nett basert på optisk fiber!

3. Løsning med optisk fiber gi en individuell linje for hver bruker. Dette gjør at systemet ikke er sårbart for "brukstopper", dvs. at man ikke risikerer å få nedsatt hastighet eller at nettet bryter sammen om mange bruker internett samtidig.

Jeg anbefaler at Styret på nytt vurderer om vi har mulighet for å bytte selskap, og få overgang til et firma som gir oss et system basert på optisk fiber - noe som er fullstendig overlegent det vi har nå - og som også i fremtiden vil være helt overlegent.

Fra: A-beboer
Publisert: 31.01.2012

Kommentarer:
Til orientering: Jeg har nettopp snakket med canaldigital og de har funnet ut at det er en masse forstyrrelser på linjene til blokka. Dette er sannsynligvis årsaken til at jeg og sikkert mange andre har hatt problemer med internett og dekoder siden den siste oppdateringen av dekoderne fant sted. De skal sende en reparatør innen tre dager for å fikse problemene.

Fra: Nabo i blokk E
Publisert: 26.01.2012

Kommentarer:
Strømforbruk.
Jeg har i en årrekke registrert vårt forbruk av elektrisk strøm og tallene viser:
år 2002 23585 kw
år 2003 22686 kw
år 2004 23211 kw
år 2005 21764 kw
år 2006 22587 kw
år 2007 20127 kw
år 2008 20846 kw
år 2009 22298 kw
år 2010 24627 kw
år 2011 19841 kw

I januar 2011 fikk vi installert nye vinduer i hele leiligheten og ny terrassedør. Vi føler det er mye lunere i leiligheten og det kan være grunnen til at vi nå bruker mindre strøm til oppvarming. Kanskje det vil være en tanke å vurdere det samme tiltak dersom du ønsker å redusere strømforbruket?

Vennlig hilsen
Kjell Huslid
Seksjon 184

Fra: Kjell Huslid
Publisert: 22.01.2012

Kommentarer:
Rødt er flott! håper på denne, og at de gule instutisjonsveggene blir malt vekk og bort i samme vending. f.eks lyse-lyse grå? Totalen blir lekker! Tro meg :)

Fra: E.J
Publisert: 17.01.2012

Kommentarer:
Canal digital avtalen går ut til sommeren og jeg ønsker å starte en debatt om noen ønsker raskere Internettlinje uten å betale 267 pr mnd. Vi må muligens betale noe høyere månedspris (kr 50-100) lagt i felleskostnadene. Styret forhandler frem avtaler for sameiet, men er det få som ønsker et bedre tilbud vil sannsynlig sameiet forlenge nåværende avtale med Canal digital. Noen som har synspunkter?

Fra: Henriette
Publisert: 13.01.2012

Kommentarer:
Leser at noen er misfornøyde med barns lek i blokka.
Bodde selv i mange år i blokka og opplevde aldri barns lek som plagsomt.
Hvis en ikke klarer å glede seg over barn som finner venner, leker, har det gøy og lager bittelit støy - kanskje det er på tide å tenke på hvem en selv er blitt ..... og finne frem barnet i seg selv på nytt det er der om du leter.

Fra: SGT et godt sted å bo
Publisert: 10.01.2012

Kommentarer:
For det første, er så enig så enig med de to siste innleggene her. Det meste er sagt og skrevet godt, og det er intet behov for utdyping.
En annen ting, kan dere som på død og liv MÅ tenne røyken FØR dere er utendørs om morgenen vennligst la være! Jeg er relativt lei av å heiser om morgenen som er like røykfylt som et bingolokale på 80-tallet. Det burde være fullstendig unødvendig, og fullt mulig å vente et halvminutt til man er utendørs.

Fra: Lei av røyk
Publisert: 07.01.2012

Kommentarer:
Jeg har i alle år irritert meg over damer som ikke tåler at barn rører seg. Det er da fint at barn får utfolde seg i en viss grad. Jeg har bodd her i 40 år og har aldri vært plaget av støy fra barn. Jeg hører aldri noe fra korridorene. Vårt sameie skal være barnevennlig og det bor mange småbarnsfamilier her. Det er viktig at barn føler seg trygge og opplever bomiljøet på den beste måte. Barna er vår fremtid. Før ble jeg oppfordret til å skrive på lister med klage til styret på barna - noe jeg aldri gjorde. En gang var det en liten pike som gråt. En eldre dame snakket til henne for det. Det var direkte skremmende at man kan behandle barna slik. Jeg har arbeidet med barne og ungdomslitteratur i snart 40 år så jeg vet mye om barns følelser og behov.

Fra: anonym
Publisert: 03.01.2012

Kommentarer:
Igjen klaging på barn i gangene! Barna som "bråker" er stort sett inne etter klokken 20. At de til tider høres med lek og latter før dette kan da ikke være så grusomt. Ja, vi bor i et fellesskap! Og mange av dem i fellesskapet er barn!!!! Det finnes flere "sinte" damer, både i 4. og i 8. De går stadig rundt og leter etter barn å kjefte på. De skremmer dem, sier ting som ikke egner seg på trykk, rister i dem og truer med både det ene og det andre. Forstår at det er slitsomt med mye bråk fra skateboard og harde baller, men det må gå an å si ifra på en normal måte. Barn hører stort sett etter når de blir minnet på at leken har blitt litt for høy. Nå må folk tenke litt lenger enn nesa rekker og heller kle på seg og gå en tur, for eksempel i vårt flotte uteareal, hvis de ikke orker barns lek og latter. Smil til verden og verden smiler til deg.
Godt nytt år alle sammen!

Fra: Fellesskap for alle
Publisert: 02.01.2012

Skriv innlegg - Les innlegg fra 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 - 2007 - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015