InformasjonStyret Informerer

Oversikt over øvrige utgaver

Nr. 4 - 2007/2008

  1. Styremøte og årsmøte 2008
  2. Rehabilitering av terrassegulv
  3. Regulering av tomten bak blokk E
  4. Østfasaden - oppussing
  5. Oppussing av inngangspartiene
  6. Vestfasaden - sluttregning, reklamasjoner og forlik/rettssak
  7. Aktiviteter i trimrommet
  8. Oppussing av barnehagen
  9. Høyspentmasten
  10. Grefsenkollveien 14 og 16
  11. Vedlikehold av parkanlegget
  12. Ombygging av søppelrommene
  13. Informasjon fra hjemmesiden

1. Styremøte og årsmøte 2008

Det siste styremøte før årsmøtet avholdes 29. mars og ordinært sameiemøte avholdes den 24. april. Sameiere som ønsker å fremme forslag for årsmøtet må levere slike forslag skriftlig til styrekontoret innen kl 24.00 den 28. mars.

2. Rehabilitering av terrassegulv

I løpet av år 2006 og 2007 var det ca 40 seksjonseiere som fikk rehabilitert sine terrassegulv. Prisen var ca kr 70 000 med ny membran og fliser. Det var noen tusen kroner billigere å legge tregulv. Av totalkostnaden betaler seksjonseier 85 % og sameiet 15 %. Styret minner om at det er opp til den enkelte sameier å rehabilitere sitt terrassegulv. Det er foreløpig ikke et krav, men dersom det oppstår lekkasje til underliggende seksjon blir seksjonseier pålagt å rehabilitere sitt terrassegulv. Se sameiets vedtekter § 4

De seksjonseiere som planlegger å rehabilitere sitt terrassegulv i år må melde fra om dette til styrekontoret, slik at en felles tilbudspris kan innhentes.

3. Regulering av tomten bak blokk E

Som kjent er det inngått avtale med konsulent AEPOS arkitekter og planleggere AS om å sette i gang prosessen for regulering av tomten bak blokk E og D. Konsulenten har arbeidet med prosjektet i snart ett år, og det er utarbeidet en planskisse for hvorledes et husprosjekt vil kunne se ut og hvilke konsekvenser et slikt byggeprosjekt vil ha for nærmiljøet. Planskissen er sendt ut på høring med frist for bemerkninger 10. mars. Etter at bemerkningene er innarbeidet i planen blir den sammen med reguleringskart innsendt til Plan- og bygningsetaten for kommunal behandling.

Styret gjør oppmerksom på at hensikten med reguleringen er å sikre den økonomiske verdien av området. Et uregulert landområde har liten eller ingen økonomisk verdi dersom det skulle bli nødvendig med lånegaranti. Det er ikke snakk om å selge tomten for byggeformål.

4 . Østfasaden - oppussing

Som kjent måtte oppussing av østfasaden avsluttes i oktober p.g.a. værforholdene. Det resterende arbeid vil starte opp over påske - så snart temperaturen blir tilfredsstillende for malingsarbeider. Heisetårnene males ensfarget lys grå. Det rektangulære feltet over inngangsdørene på østfasaden males i forskjellige farger - grønn, rød, gul og blå. Tilsvarende horisontal stripe på trappetårnene. Alt arbeid er ventet å bli ferdig før sommeren.

5. Oppussing av inngangspartiene

Styret vurderer oppussing av inngangspartiene både på kjøreplan og i første etasje. De store og tunge ståldørene kan skiftes til glassdører med jernbeskyttelse, og de blå flisbelagte veggene kan få et nytt belegg. Postkassene bør skiftes ut med større kasser. Dette krever revurdering av veggplass, belysning og fargekombinasjoner i 1. etasje.

Beboerne/seksjonseierne oppfordres til å engasjere seg i å si sin mening om oppussingsalternativer.

6. Vestfasaden - sluttregning, reklamasjoner og forlik/rettssak

Sluttregningen for oppussing av vestfasaden er ennå ikke oppgjort. Styret har holdt igjen en del penger i påvente av at alle reklamasjoner blir utført. Dessuten mener styret at entreprenøren har belastet oss for større utgifter enn det kontrakten tilsier. Styret har vært to ganger i forliksrådet uten noe resultat. Entreprenøren har nå stevnet styret for retten. Styret har skaffet seg advokat, og retten er blitt gjort kjent med styrets motkrav overfor entreprenøren. I skrivende stund venter styret på rettens og entreprenørens reaksjon - om det blir rettsmegling eller rettssak.

7. Aktiviteter i trimrommet

Det er her i vinter to kurs i trimrommet: Mensendieckgymnastikk og aerobic med bra deltakelse på begge kursene.

Styret har planlagt oppussing av trimrommet og badstuen, men vil vente med igangsetting til etter evt. vedtak om oppussing av barnehagen. Hvis det igangsettes oppussing av barnehagen, kan det være nødvendig at trimrommet benyttes av denne i en periode.

8. Oppussing av barnehagen

Grefsen Terrasse Barnehage feiret i fjor 30 års jubileum. Barnehagens alder er dessverre også noe som vises igjen i lokalene, som har et stort vedlikeholdsbehov. Styret har derfor i samarbeid med barnehagen startet opp et prosjekt som skal se på omfanget av en rehabilitering/oppussing. Som eier av barnehagen er styret opptatt av at vi skal tilby både våre ansatte og barna et godt arbeidsmiljø. I tillegg vurderes det noe ombygging for å gjøre barnehagen mer praktisk i bruk - samt å gjøre lokalene mer tilpasset moderne pedagogikk.

Petter Lahlum fra Apeland er leid inn som prosjektleder. I tillegg er det leid inn konsulenter til å vurdere VVS og elektro. Prosjektgruppen håper å få inn tilbud fra potensielle entreprenører i uke 14. Målet er å starte oppussingen av barnehagen 1. juni i år. Barnehagen vil da bli stengt i 4 uker. I tillegg vil barnehagen en periode måtte bruke trimrommet og sameiestuen som midlertidige lokaler. Oppussingen vil bli omfattende, og styret antar det vil koste flere millioner kroner. Saken vil bli tatt opp på et ekstraordinært årsmøte i april - gitt at tidsplanen holder og at prosjektgruppen får inn nok tilbud innen fristen. Det vil i forkant av et ekstraordinært årsmøte bli arrangert åpen dag/kveld i barnehagen, slik at det blir mulig å se lokalene. For spørsmål kontakt: Hallvard Lunde (99 22 43 59).

9. Høyspentmasten

Masten skulle etter den opprinnelige planen vært fjernet. Det oppstod imidlertid en del forsinkelser i leveranser som påvirket arbeidene, men det vesentligste bidraget hadde en brann i transformatoren på Korvoll. Det er leveringstid på transformatorer og mens en måtte vente på leveransen kunne ikke Hafslund koble fra linjen. Etter påske skal det ikke være lenge før masten demonteres og luftspennet blir borte.

10. Grefsenkollveien 14 og 16

Det er aktivitet på tomten Grefsenkollveien 14. Vi er allerede blitt berørt da de fikk lagt opp strøm til byggeplassen. Strømmen ble gravet ned under vår utkjørsel og hentet fra transformatoren bak blokk A. Gravingen skapte ikke altfor store problemer for oss, og nå er såret også asfaltert slik at ujevnheten i veien er borte. Den 3. mars skal man koble til vann og kloakk til tomten. Det skjer fra en kum også i vår innkjørsel. Man har lovet at dette også skal skje på en mest mulig skånsom måte for oss. De vil legge ut en jernplate, slik at vår innkjørsel vil ikke bli stengt. Hele operasjonen vil ta en 2-3 dager.

På sikt bekymrer det oss at barnehagen i Grefsenkollveien 14 får adkomst fra vår innkjørsel. Det er heller ikke avsatt korttidsparkeringsplasser ved barnehagen. Her er det muligheter for trafikkaos når barn skal leveres i den barnhagen.

Vi har fått nabovarsel fra Grefsenkollveien 16. De skal ha felles utkjørsel med oss, og det bekymrer oss for utkjøringen i Grefsenkollveien er ikke god. Den blir heller ikke bedre av at busslommen skal forsvinne. Anleggstrafikken i byggeperioden bekymrer oss også, så vi har bedt om at man planlegger denne nøye. De har dessuten tenkt å plassere sine søppelskur like ved innkjørselen. Det setter vi lite pris på og har gitt klart uttrykk for at vi ønsker ikke å bli møtt av søppelskur når vi svinger av fra Grefsenkollveien. Det er også avsatt areal for bygging av barnehage på tomten. Det man har avsatt er den sydvestlige delen. Det er vi ikke tilfreds med siden vår blokk A i dag er eksponert for to barnehager og det kommer en tredje i Grefsenkollveien 14. Det største problemet for oss blir parkeringsmulighetene ved Grefsenkollveien 16. Med 70 plasser for 68 leiligheter blir parkeringsproblemene skjøvet over til oss. Hvilke tiltak vi så må gjennomføre i denne forbindelse har vi ikke klart for oss ennå.

11. Vedlikehold av parkanlegget

Gunnar Skarestad har i flere år på eget initiativ vedlikeholdt sameiets parkanlegg. Han har klippet, luket, plantet, gjødslet og gitt råd og veiledning til andre, og vårt parkanlegg er nå oppdatert til et meget profesjonelt nivå takket være ham. Skarestad vil nå trappe ned og har gitt styret beskjed om at vi ikke kan regne med å se han lengre bøyd over blomsterbed og busker i vårt parkanlegg. Styret har bevilget ham en erkjentlighetsgave som nylig ble overlevert av styreleder - Per Eric Ståhlbrand.

Styret vil i denne anledning minne alle beboere om at et fint parkanlegg vil lett forringes dersom ikke det kontinuerlig utføres luking og klipping. Styret ber beboere med interesse for blomster og busker om å ta opp arven etter Gunnar Skarestad - som fremdeles vil kunne gi råd og veiledning til interesserte. Dersom noen av beboerne har lyst til å danne en hagegruppe, kan de ta kontakt med styremedlem Mona Majgaard som vil koordinere arbeidet med etableringen av en slik gruppe.

Når det gjelder hageanlegget på toppen av garasjeanlegget har styret engasjert en gartnerinne for tre år. Kontrakten inkluderer bare vedlikehold av busker og blomster på garasjetaket foran blokkene.

12. Ombygging av søppelrommene

Etter nesten 40 år må vi nå endre søppelhåndteringen i søppelrommene. Karusellene er i ferd med å bryte sammen, og det er problemer med å få reservedeler for det som er utslitt. Vi regner også med at vi snart pålegges en mer omfattende sortering, og da må de sorte søppelsekkene avvikles. Vår plan er å beholde søppelsjaktene, men å la posene havne i konteinere som plasseres under søppelsjaktene. Vi tror at ved å åpne nedløpet fra søppelsjaktene mere vil ikke sjaktene bli tette så ofte. Dessuten vil vi lage de nye konteinerne slik at de kan håndteres med vår traktor. Jon Arilds arbeidssituasjon vil da bedres. Utfordringen blir søppelsjakten mellom blokk A og B. Vi utreder her å lage en ny søppelsjakt på motsatt side av hvor den er i dag. Det medfører igjen at vi flytter søppelrommet til rommet hvor vi i dag har sykkelparkering. Om vi klarer å få en ny søppelsjakt helt opp til 8. etg. har vi ikke helt klarlagt, men dette jobbes det med.

13. Informasjon fra hjemmesiden (www.grefsenterrassehus.no)

Fra hjemmesiden følger ett innslag:

a) Har du et bilde av gavlveggen mot syd på A-blokken tatt før 2005?

[21.01.2008] VIKTIG! Vi har en gavlvegg som er blitt skjoldet etter at BMR har impregnert veggen. BMR påstår at de har et bilde av veggen før den ble impregnert som viser at den var skjoldet før de startet sitt arbeid. Dette bildet har vi aldri fått sett. Vi mener at skjoldene oppsto i forbindelse med rehabiliteringen, og krever oppretting av dette.

Har noen av beboerne i terrassehuset ett eller flere bilder av gavlveggen mot syd på A-blokken tatt før 2005, slik at man kan få dokumentert hvordan denne veggen så ut før oppussingen, spesielt om det forelå skjolder eller ikke? Skulle du ha ett eller flere slike bilder, vil vi be om at du sender beskjed om dette til styrekontoret. Dersom bildene er digitale, kan de godt sendes som vedlegg til e-post. Unnlat i tilfelle å komprimere bildene i forbindelse med forsendelsen slik at kvaliteten beholdes.

Sameiet Grefsen Terrassehus
Februar 2008

Med vennlig hilsen
Styret