InformasjonStyret Informerer

Oversikt over øvrige utgaver

Nr. 3 - 2003/2004

  1. Styremøteplan for vinteren
  2. Berg- og dalbane for strømprisen
  3. Nytt fra hjemmesiden
  4. Oppussing av vestfasaden og rehabilitering av terrassegulv
  5. Juletrefest søndag 11. januar
  6. Praktiske forhold

1. Styremøteplan for vinteren

Styret avholder normalt ett styremøte hver måned. Møteplanen for vinteren er følgende: onsdag 21. januar og torsdag 19. februar. Dette til de beboere/sameiere som har et eller annet de gjerne vil at styret skal behandle på styremøte.

2. Berg- og dalbane for strømprisen

Mange lurer kanskje på hvorfor a-kontobeløpet for strøm på husleiegiroene for første halvår 2004 har økt, når Sameiet har en fastprisavtale? Årsaken må vi ett år tilbake i tid for å finne. Når husleiegiroene for første halvår 2003 skulle sendes ut, ble strømprisen feilaktig satt opp med 20 prosent. I stedet for å ta kostnadene og bryderiet med å sende ut nye giroer, ble a-kontobeløpet justert ned (med 33,33 prosent) for andre halvår. Dette utjevnet feilen fra første halvår.

Men det er ikke slutt med det. For å justere a-kontobeløpet for strøm tilbake til «normalen», ble beløpet satt opp igjen med 25 prosent. Sjekker du gamle husleiegiroer fra desember 2002, vil du se at a-kontobeløpet er det samme som for januar 2004.

Eksempel:

Et lite regnstykke for å illustrere rundturen vi har hatt med a-kontobeløpet for strøm:

3. Nytt fra hjemmesiden

Siden siste STYRET INFORMERER har det vært lagt ut ca 40 forskjellige informasjoner og nyheter på Sameiets hjemmeside. Noen av disse følger:

a) Hærverk i tilfluktsrommet

[24.11.2003] Det har vært hærverk i det sørlige tilfluktrommet. Boddører og glass er knust, bildekk er punktert m.m. Styret oppfordrer alle som har oppbevart sine eiendeler i rommet om å sjekke sine eiendeler og ikke minst rydde opp. Til våren vil det bli bestilt container for å kaste større saker.

b) Har du byttet batteri i røykvarsleren?

[25.11.2003] Lokale eltilsyn, brann- og feiervesen gjennomfører i desember kontroll i 25.000 boliger. Mellom jul og nyttår brenner det tre ganger mer i hus og hjem enn gjennomsnittet for en tilsvarende periode ellers i året. De fire siste årene har det vært en økning i antall boligbranner i forbindelse med jul og nyttår, og det er nærliggende å se dette i sammenheng med at det i denne tiden er økt aktivitet i hus og hjem - mer matlaging, mer bruk av levende lys, mer bruk av elektrisitet, mer fyring - og også større forbruk av alkohol. Mer enn halvparten av alle boligbranner har sammenheng med menneskelig atferd og kan unngås med større grad av aktsomhet. Derfor gjennomføres «Aksjon boligbrann», som starter med Røykvarslerdagen 1. desember (med fokus på batteriskifte og testing) og fortsetter med en storstilt, landsomfattende boligkontroll 9., 10. og 11. desember. (Kilde: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap)

c) Dårlig oppmøte på innedugnad

[12.11.2003] På innedugnadens første dag var det dårlig oppmøte. Til gjengjeld var det strålende innsats av alle i «bøtteballetten». Vegger og lister ble grundig vasket, og grønnsåpelukten hang i korridoren. Det var nesten julestemning... Miljøgruppa satser på bedre fremmøte 13. november når veggene skal males!

d) Mange gjester eller bare latskap?

[11.11.2003] Det er til tider vanskelig å få gjesteparkering til reelle gjester, spesielt utenfor blokk B og C. Er det latskapen hos sameierne som tar overhånd, vil styret oppfordre alle til å benytte egen parkeringsplass, alternativt leie en plass til bil nr 2. Da vil flere gjesteparkeringer bli frigjort og garasjeanlegget bedre utnyttet.

4. Oppussing av vestfasaden og rehabilitering av terrassegulv

Styret har tidligere oppfordret sameiere om å melde sin interesse for å delta i et konsultativt råd for å bestemme hvorledes oppussing av vestfasaden bør utføres. Interesserte oppfordres til å melde seg. Styret har også oppfordret sameiere som ønsker å rehabilitere sitt terrassegulv i 2004 om å melde fra til Styrekontoret.

5. Juletrefest søndag 11. januar

Barne- og ungdomsgruppa (BUG) arrangerer familiejuletrefest i sameiestua søndag 11. januar kl. 16-18. Det serveres pølser til alle! Påmelding innen torsdag 8. januar til Trine 22 71 12 42 eller Tanja 22 15 80 25. Prisen er 35 kroner per hode og betales ved fremmøte.

6. Praktiske forhold

  1. Gamle juletrær skal kastes ut vinduet på baksiden av blokkene, og trærne vil bli fjernet av vaktmesteren.
  2. Brukt julepapir ansees som vanlig søppel og skal ikke henlegges i papirkassene. Det forekommer at innholdet i papirkassene inneholder andre ting enn rent papir. Dette fordyrer bortkjøring av papir med flere tusen kroner hver gang.
  3. Styret anmoder om at alle uteparkerte sykler blir satt inn, slik at de ikke hindrer snøbrøytingen.

Husk:

Oppskyting av nyttårsraketter eller bruk av pyroteknisk materiell på terrassene er strengt forbudt! Slike forhold vil bli anmeldt til politiet og kan for øvrig gi grunnlag for tvungent salgspålegg av seksjon og/eller utkastelse!

Styret ønsker alle i Sameiet en riktig god jul og et fredelig nytt år.

Sameiet Grefsen Terrassehus, desember 2003

Med vennlig hilsen

Styret